ליברמן על ההתיישבות: אין לנו אופציה לריב עם ממשל טראמפ

שר הביטחון אביגדור ליברמן מצהיר כי "בסוגיית ההתנחלויות צריך להגיע עם האמריקאים להסדרה והבנה" • בדבריו הוא אף מביע תמיכה בתהליך שלום אזורי בהשתתפות מדינות ערב המתונות בדרך לפתרון שתי המדינות • ומה דעתו על נשיא ארה"ב דונלד טראמפ?

כתבות נוספות בנושא:

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו

השבוע, בוועידת מינכן לביטחון נשא שר הביטחון אביגדור ליברמן דברים ובהם הדגיש כי הוא עדיין תומך ברעיון שתי המדינות, זאת בניגוד לעמדתו של בנימין נתניהו ואולי גם לא בסנכרון מושלם עם עמדתו של הנשיא טראמפ.

ליברמן נשאל על כך בראיון ל"אל מוניטור" וענה: "אני לא יודע מהי עמדתם של אחרים, אלא מהי עמדתי ממנה אני לא זז כבר קרוב ל-15 שנה. בנושא הזה דעתי רק התחזקה. במסגרת פתרון שתי המדינות צריך להקים מדינה יהודית, ולא מדינה דו-לאומית.

לדבריו, "המודל שנמצא עכשיו על השולחן הוא הקמת מדינה פלסטינית הומוגנית בה לא יהיה אף יהודי, ולצדה מדינה יהודית דו-לאומית עם מיעוט של מעל 20%. לזה אני מתנגד. אני תומך בשתי מדינות, כולל חילופי שטחים ואוכלוסיות, ולא 'שטחים תמורת שלום'. העיקרון של שטחים תמורת שלום נכשל.

הפרשן בן כספית ציין בפניו כי זה עדיין פתרון שתי מדינות. "נכון. אבל הגיוני וישים יותר מהנוכחי. לא הגיוני שבכנסת ישראל יישבו חברי כנסת ערבים שמחרימים את הלוויה של שמעון פרס, אבל שבוע אחר כך ממהרים לאזכרה של יאסר ערפאת. אני מודע לכך שרוב אזרחי ישראל הערבים הם אזרחים טובים ונאמנים, ואני חושב שהם צריכים לקחת על עצמם גם את כל החובות של אזרח ישראלי, כולל שירות צבאי או לאומי. הבעיה שלהם היא ההנהגה הקיצונית שלהם, שמסרבת לחתום הסכם עודפים בבחירות אפילו עם מרצ.

בהמשך נשאל ליברמן: "איך צריך להיראות תהליך השלום בעידן הנוכחי? "אני לא מאמין שאפשר להגיע לפריצת דרך במשא ומתן בילטרלי בינינו לבין הפלסטינים. אני כן מאמין שההסדר עם הפלסטינים צריך להיות הסעיף הראשון באותה הסדרה עליה נדון עם העולם הערבי כולו, במסגרת הסדר אזורי כולל.

לדבריו, הוא יישב לשולחן הדיונים "עם נציגי כל העולם הערבי המתון, הציר הסוני של המדינות שמבינות מהי הסכנה האמיתית במזרח התיכון ויודעות שזו אינה ישראל". בשלב זה נשאל שר הביטחון: הבעיה עם התכנית שלך לחילופי שטחים ואוכלוסיות היא שאין לה תמיכה בעולם וגם לא בציר הסוני. על כך ענה: "השבוע דיברתי בוועידת מינכן על התכנית הזו. האולם היה מלא. אף אחד לא נפל מהכיסא. לא שמעתי שום מחאה. גם בשיחות פרטיות אחר כך, עם רבים ובכירים, כולם אומרים לי עד כמה התכנית הגיונית. דיברתי בקול רם וברור ולא ראיתי אף אחד מזדעזע.

שר הביטחון נשאל, "איך התכנית שלך מסתדרת עם העובדה שהנשיא טראמפ בכלל לא גיבש דעה בין מדינה אחת לשתי מדינות כפתרון?". לדבריו, "הנשיא טראמפ צודק. הוא אמר שאין לו כוונה לכפות עלינו פתרון. הוא אמר שאנחנו ילדים גדולים, כל מה שתסכימו יהיה מקובל עליי, אני לא בא עם שום אידיאה פיקס, אין לי שום תסביך בנידון, אין לי שום רצון לכפות עליכם שום דבר. לדעתי זו גישה נכונה.

פורסם שנתניהו וטראמפ הקימו צוותים לבדיקת נושא ההתנחלויות ומדובר על "ריסון בנייה" או על הקפאה מחוץ לגושים. אתה תומך במהלך כזה? "אני לא מכיר צוותים (כאלו). אני יודע שעובדים על זה ג'ייסון גרינבלט מטעמו של טראמפ ורון דרמר השגריר מטעמנו. שניהם יהודים חובשי כיפה. אי אפשר יהיה להאשים אף אחד מהם שהוא עוכר ישראל שמאלני. שניהם מכירים היטב את המצב, גם בישראל וגם ביהודה ושומרון. צריך להגיע עם האמריקאים להסדרה והבנה. מה שאנשים לא מבינים זה שאין לנו אופציה לריב עם ממשל טראמפ. הרי היו לנו שמונה שנים של מריבות וחיכוכים עם ממשל אובמה. זה מספיק.

בן כספית שאל את ליברמן: "לאור הקירבה בין רוסיה לארה"ב, שמשתקפת ביחסים בין טראמפ לפוטין, האם אתה רואה סיכוי לגייס את הרוסים למאמץ הישראלי להרחיק את איראן מסוריה? "אני מציע שלא נצפה מאחרים לעשות את העבודה שלנו. אף אחד לא יתנדב לעשות אותה. נוכחות איראנית זה דבר מטריד מאוד, חיזבאללה בתוך סוריה זה דבר מטריד מאוד, כשמגיעים להסדרה כוללת בסוריה עמדתנו תהיה שכל השלישייה – אסד, איראן וחיזבאללה – צריכים לצאת משם. זה חייב להיות התנאי האולטימטיבי שלנו.

לדבריו, "אני לא יודע אם אפשר יהיה להביא את פוטין. מה שברור זה שאנחנו לא יכולים להתעלם מרוסיה. כרגע יש מנגנון בילטרלי למניעת קונפליקט שעובד לא רע. הצלחנו למנוע חיכוך עם הרוסים שפועלים במרחב שלנו. אנחנו מנהלים איתם דיאלוג לא פשוט ומורכב". לגבי טראמפ אמר ליברמן: "אני לא יודע מהי מערכת היחסים בין טראמפ לפוטין או בין רוסיה לארה"ב כרגע. אני כן יודע שחשוב מאוד שהאמריקאים יהיו מעורבים בעניין הזה. לדעתי, הסכסוך בסוריה הוא הסכסוך המשמעותי הראשון מאז מלחמת העולם השנייה שהאמריקאים כמעט לא מעורבים בו. הרוסים מכנסים ועידה באסטנה, האיראנים מובילים מהלכים והאמריקאים פשוט לא נוכחים. אני לא זוכר מקרה דומה לזה. חשוב לאזור שאמריקה תהיה מעורבת כאן".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture