לפיד על דו"ח המבקר: לא מודאג מהטעויות, רק מההכחשה של נתניהו

לדברי לפיד: ראש הממשלה צריך להתייצב בפני המדינה ובפני הצבא ולהודות שטעה. להודות שדו"ח המבקר מוכיח מעל לכל ספק שהוא טעה • מנגד, יו"ר הקואליציה אמר היום: אנחנו יכולים לחלוק על הממצאים, לא חייבים לקבל אותו כפי שהוא

כתבות נוספות בנושא:

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו

מחר, (שני), צפוי להתפרסם דוח מבקר המדינה על מבצע צוק איתן, בפרק העוסק בדיוני הקבינט על המנהרות מרצועת עזה. יו"ר סיעת יש עתיד, ח"כ יאיר לפיד שהיה בזמנו חבר הקבינט, אומר כי "לא מדובר בפוליטיקה, מדובר בחיי החיילים שלנו, בחייהם של תושבי עוטף עזה, בביטחון ישראל. מי שלא לומד מטעויות ישלם מחיר במלחמה הבאה.

לדבריו, "הצבא עשה את הדבר הנכון. הוא החל בתהליך הלמידה והתיקון יום אחרי המלחמה. לפי מיטב המסורת של התחקיר הצה"לי הוא בדק איפה הוא טעה ביושר ובאומץ, והלך לטפל בזה. הדרג המדיני ובעיקר ראש הממשלה עשה בדיוק את ההיפך. בנושא זה דו"ח המבקר חד משמעי. גם אחרי שהובהר לראש הממשלה בידי השב"כ ואמ"ן שהמנהרות חוצות הגדר הפכו לאיום אסטרטגי, ראש הממשלה לא קיים את הדיונים שצריך היה לקיים, לא הביא את הנושא לקבינט, לא נתן לצבא את ההוראות הנכונות.

"אף אחד מהדברים האלה גם לא תוקן בשנתיים וחצי האחרונות. לא עבודת הקבינט, לא דרך קבלת ההחלטות, לא העבודה מול הצבא. אולי זה יפתיע חלק מכם, אבל אני לא חושב שראש הממשלה צריך להתפטר בגלל שטעה. טעויות קורות. מלחמות לא קורות במעבדה. שיקולי בטחון הם עניין מורכב. יש סביבנו במזרח התיכון לא מעט איומים".

לסיום אמר לפיד: "מה שמדאיג הן לא הטעויות, אלא ההכחשה. הנסיון לעסוק בתדמיות ובפוליטיקה ובספינים תקשורתיים על חשבון הבטחון הלאומי. כך לא מנהלים מדינה! במקום להודות שהוא טעה, ראש הממשלה מנהל מאבק פוליטי נגד חברי ממשלתו, נגד חברי הקבינט שלו, נגד עובדות שכבר אין עליהן ויכוח.

"המאבק הפוליטי והתקשורתי הזה אינו מאפשר למערכת להפיק לקחים. הוא מכניס את תושבי עוטף עזה לחרדה מוצדקת, מפני שהם רואים את ההנהגה שלהם מתעסקת בפוליטיקה במקום בביטחונם. ראש הממשלה צריך להתייצב בפני המדינה ובפני הצבא ולהודות שטעה. להודות שדו"ח המבקר מוכיח מעל לכל ספק שהוא טעה. הוא צריך להגיד לאזרחי ישראל, "תהליך התיקון, תהליך הפקת הלקחים, מתחיל היום, עכשיו, ברגע זה." זוהי המסורת הישראלית, זוהי דרכו של צה"ל, זהו הדבר הנכון והאחראי לעשותו".

מנגד, יו"ר הקואליציה, ח"כ דוד ביטן טען כי "אין ביקורת קשה על ראש הממשלה, זה לא נכון". לדברי ביטן, "כל מה שכתוב בדוח, יש לנו תשובות מספקות וכשיתפרסם הדוח אנחנו נאמר אותן". לדבריו, הטענות בדוח לפיהן "לא נערכו לאיום המנהרות – זה לא נכון". ביטן הבהיר כי "יש לי תשובות, ואין שום חובה לקבל את הדוח כפי שהוא. גם בבית המשפט לא מקבלים אותו כפי שהוא. הוא לא ראיה בבית המשפט, ואנחנו יכולים לחלוק עליו, במיוחד בדברים שקשורים במדיניות או בדברים מהסוג הזה".

בתוך כך, חברי הכנסת של הבית היהודי יערכו היום בשעות אחר הצהריים המוקדמות ישיבה סגורה, ללא נוכחות כלי תקשורת או יועצים פרלמנטריים. בישיבה, צפויים חברי הסיעה, בהם נפתלי בנט, שהיה חבר הקבינט המדיני-ביטחוני בעת "צוק איתן" ומוזכר בדוח, לדון בפרסומו של דוח המבקר.

חברת הכנסת ציפי לבני (המחנה הציוני), שהייתה חברת הקבינט במהלך מבצע "צוק איתן", טענה היום כי "כל העיסוקים יהפכו מחר להיות פוליטיים, סביב השאלה מי ניצח, נתניהו או בנט. אבל כל התשובות לכך לא עוזרות לאיומים האמיתיים על מדינת ישראל". לדבריה, "למרות שאני היום באופוזיציה, אני מתכוונת לעמוד בפיתוי של לתקוף את ראש הממשלה בעקבות הדוח הזה, זה לא נכון. הדבר שנמצא על השולחן יותר חשוב".

"דוח המבקר מתמקד בנושא אחד", הבהירה לבני, "התפיסה שהמנהרות הם איום היא נכונה, אבל שזה האיום היחיד שצריך להתמודד מולו זו תפיסה לא נכונה. מצער אותי שהעיסוק היתר בעניין הזה מגמד עניניים אחרים שצריכים להתמודד מולם". לבני הוסיפה כי את איום המנהרות היה "צריך לפתור מראש, העובדה שזה לא נעשה לפני שהגענו למבצע – זה כשל גדול". לטענתה, "יש היום איומים של חיזבאללה, גדולים יותר מאלה שבעזה. זה הדיון האמיתי שצריך להיות".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture