בטורקיה זועמים על הודעת קוסבו: "מאכזב שמדינה מוסלמית שוקלת צעד כזה"

במשרד החוץ הטורקי הביעו אכזבה מהחלטה של קוסבו להעביר את שגרירותה לירושלים: "אפילו המחשבה של הממשל בקוסובו לנקוט צעד כזה, המהווה הפרה ברורה של החוק הבינלאומי, מאכזבת". בהודעתם הזהירו הטורקים: "צעדים אלו עלולים לפגוע בהכרת קוסובו בעתיד"

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

טורקיה הביעה היום (ראשון) אכזבה מהחלטת קוסבו המדינה המוסלמית הראשונה שהכריזה כי תפתח את השגרירות שלה בבירת ישראל.

בהודעת משרד החוץ הטורקי נאמר: "אנחנו קוראים להנהגה קוסובו לעמוד בהחלטות האו"ם, ולהימנע מצעדים שיפגעו במעמדה ההיסטורי והמשפטים של ירושלים", נמסר ממשרד החוץ מאנקרה, "צעדים אלו עלולים לפגוע בהכרת קוסובו על ידי מדינות אחרות בעתיד". טורקיה, שהכירה בקוסובו כבר בשנת 2008, קיבלה את ההחלטה בתדהמה. "זה מאכזב שמדינה מוסלמית שוקלת צעד כזה", נמסר מאנקרה,"הצעד מנוגד לחוק הבינלאומי ולסבל של העם הפלשתיני, שאדמותיו נמצאות תחת כיבוש".

משרד החוץ באנקרה קרא להנהגת קוסובו, שלה יש יחסים קרובים עם ממשלת טורקיה, להימנע מצעדים שלטענתו יפגעו במעמדה החוקי של ירושלים. נזכיר כי טורקיה מובילה קו תקיף נגד ההכרה בירושלים כבירת ישראל ופתיחת שגרירויות בעיר, והיא עומדת לצד הפלסטינים במאבקם במדיניות ממשל טראמפ.

כזכור נשיא ארה"ב דונלד טראמפ הודיע כי ישראל וקוסובו החליטו לכונן ביניהן יחסים דיפלומטיים. ראש הממשלה בנימין נתניהו בירך ואמר כי גם קוסובו תפתח שגרירות בירושלים – מדינה ראשונה בעלת רוב מוסלמי שתעשה כן.

ההסכמים הללו נכללים במסגרת הסכם נרחב יותר שאליו הגיעו אתמול קוסובו וסרביה על כינון יחסים כלכליים ביניהן, אחרי יותר מעשור של מתיחות מאז קוסובו הכריזה על עצמאות ב-2008. טראמפ אמר כי ההסכם בין שתי המדינות העוינות הוא "פריצת דרך משמעותית".

ההסכם בין קוסובו לסרביה, שבמסגרתו הן הסכימו כאמור גם לקדם את יחסיהן עם ישראל, הושג בתום יומיים של פגישות שקיימו אנשי ממשל טראמפ עם נשיא סרביה אלכסנדר ווצ'יץ' וראש ממשלת קוסובו עבדוללה חוטי. גורמים אמריקנים אמרו כי ההסכם לא כולל נרמול פוליטי של היחסים בין המדינות. לדברי הגורמים השיחות על הסכם שכזה הוקפאו לשנה אחת על מנת לאפשר את יישומו בשטח של ההסכם הכלכלי.

מלשכת ראש הממשלה נמסר כי "בהמשך למאמצי ראש הממשלה נתניהו להביא להרחבת יחסיה הדיפלומטיים של ישראל ולהכרה בינלאומית בירושלים כבירת ישראל, נשיא סרביה אלכסנדר ווצ׳יץ׳ הודיע היום כי סרביה תעביר את שגרירותה לירושלים עד יולי 2021, וכי עד אז תפתח בה נציגות. זוהי מדינה אירופית ראשונה שתפתח שגרירות בירושלים.

עוד נמסר כי "ראש הממשלה הודיע גם כי בהמשך להתייעצויות שקיים ביממה האחרונה בעניין עם משרד החוץ, המל"ל וגורמים נוספים, ישראל וקוסובו יכוננו יחסים דיפלומטיים". נתניהו אמר כי מדובר ב"הישג נוסף במאמצים להביא להרחבת יחסיה הדיפלומטיים של ישראל ולהכרה בירושלים כבירת ישראל".

נתניהו הוסיף כי "אני מודה לידידי נשיא סרביה ווצ'יץ' על ההחלטה להכיר בירושלים כבירת ישראל ולהעביר אליה את שגרירות מדינתו. אני מבקש להודות גם לידידי הנשיא טראמפ על תרומתו להישג זה. נמשיך במאמצים כדי שמדינות נוספות באירופה יעבירו את שגרירותיהן לירושלים".

נתניהו שוחח אתמול עם נשיא ארה"ב דונלד טראמפ בעת פגישת הנשיא עם ראש ממשלת קוסובו עבדוללה חוטי. טראמפ התקשר לנתניהו בעת פגישתו עם חוטי ובירך את שני המנהיגים על החלטתם לכונן יחסים דיפלומטיים מלאים בין שתי המדינות. בנוסף, ראש ממשלת קוסבו הודיע בפגישה כי קוסובו תפתח שגרירות בירושלים.

חוטי בירך על הכרזתו של נתניהו. "קוסובו תעמוד בהבטחתה למקם את הזרוע הדיפלומטית שלה בירושלים", אמר. "אני מברך על הכרזתו של ראש ממשלת ישראל נתניהו על הכוונה הכנה להכיר בקוסובו ולכונן יחסים דיפלומטיים".

מנגד, נשיא סרביה ווייצ'יץ' אמר כי ארצו מתנגדת להכרה הישראלית בקוסובו. "אם ישראל וקוסובו מסכימות (לכונן יחסים) שיסכימו, אנחנו לא נתמוך בזה", אמר. "אנחנו אמרנו לארצות הברית ולישראל – אם תכבדו את סרביה אנחנו נעביר את השגרירות לירושלים תוך שנה. עם זאת, ישראל היא מדינה ריבונית ואיננו יכולים לשלוט בהחלטות שלה".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture