Olivier Fitoussi/Flash90

"יכולנו להיות אור לגויים": כך הכשילו פוליטיקאים את חלוקת החיסונים לחו"ל

מרחבי העולם הגיעו בקשות רבות לישראל לקבל לפחות כמה אלפי חיסונים, ובירושלים החליטו להיענות ולהעביר להם חיסוני של חברת 'מודרנה' שלא נועדו לשימוש, בתמורה לתמיכה מדינית. גנץ תמך בתחילה, אך בהמשך התחרט - והמבצע סוכל בהוראה משפטית

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

"נתניהו פועל במחשכים", טען יו"ר כחול לבן בני גנץ כאשר הכשיל את מבצע חלוקת החיסונים למדינות בחו"ל, צעד שעשוי היה לסייע מדינית לישראל. אך הבוקר (רביעי), מפרסם אריאל כהנא בישראל היום כי גנץ, ולא רק הוא, עודכנו מראש.

פרטי התוכנית שנעצרה הגיעו לידי "ישראל היום", מהם עולה כי כבר בתחילת ינואר עדכן המל"ל (המטה לביטחון לאומי שבמשרד ראש הממשלה) את שר הביטחון בני גנץ, שר החוץ גבי אשכנזי והיועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט, כי ראש הממשלה בנימין נתניהו מטפל בסוגיה.

זמן קצר לאחר שנודע כי ישראל השיגה מלאי עצום של חיסונים, החלו מדינות זרות לפנות אליה בבקשה לקבלם. ראשי מדינות שונות בעולם ביקשו מהגורמים הרלוונטיים בישראל, לקבל לפחות כמה אלפי מנות כדי שיוכלו לחסן לפחות את הצוותים הרפואיים.

"כבר בתחילת ינואר היה ידוע על תרומת החיסונים לחו"ל, ושראש הממשלה והמל"ל מטפלים בה ומרכזים אותה", אומר ל"ישראל היום" גורם המעורה בפרטים, "הבקשות לקבלת החיסונים מגיעות גם משר הביטחון וממשרד החוץ. הכל היה ידוע, ואיש לא הביע שום הסתייגות".

לנוכח הצטברות הבקשות מהגופים השונים, החליט ראש המל"ל בן שבת לקיים עבודת מטה, שתקבע אלו מדינות יקבלו את החיסונים ובאיזה היקף. גיבוש הקריטריונים הוטל על שני ראשי אגפים במל"ל – ראובן עזר, האחראי על העולם המערבי והמדינות שיש עימן קשרים גלויים; ו"מעוז", בכיר שב"כ לשעבר, המרכז קשרים עם מדינות שאינן מכירות רשמית בישראל.

בסוף ינואר נוסחו המדדים, וגובשה רשימת המדינות שישראל תיענה להן. הוחלט כי החיסונים יינתנו בהתאם למצב התחלואה בכל מדינה, ליכולות התחסנותה העצמאית – וכן לרווח המדיני שתקבל ישראל תמורת המוכנות לסיוע. כך למשל, צורפה לרשימה מאוריטניה, מדינה שמבחינה רשמית לא מכירה בישראל, אך במל"ל העריכו שעשויה להתקדם לנורמליזציה אם תקבל חיסונים.

עוד הוחלט כי ישראל תמסור רק חיסונים שרכשה מחברת מודרנה. מדובר בכמות קטנה יחסית, של רבע מיליון מנות, שממילא לא הייתה כוונה לחלקן בארץ – שכן שימוש בהן היה משבש את איסוף המידע שמבצעת חברת פייזר בישראל על יעילות חיסוניה שלה. כן יש לציין כי תוקפם של חיסוני מודרנה צפוי לפוג בתוך כשלושה חודשים, ולכן עלה הצורך למצוא להם אוכלוסיית יעד בדחיפות.

יתרה מזאת, הכמות שתימסר הוגבלה ללא יותר מ־5,000 חיסונים למדינה אחת. בסך הכל אישר המל"ל מסירת 46 אלף חיסוני מודרנה ל־20 מדינות. עוד נקבע כי כל מדינה שתקבל את החיסונים – תשלם עבורם ועבור המשלוח.

ב־14 בפברואר שוב שלח בן שבת מכתב לשרי החוץ והבריאות ולמוסד, ופירט את רשימת המדינות שיקבלו את החיסון. במשרד החוץ הכל נרתמו, מרמת המנכ"ל ומטה. הרשימה כללה את סאן מרינו, אתיופיה, צ'אד, מאוריטניה, סלובקיה, קפריסין והונגריה. גם צ'כיה, הונדורס, גואטמלה ורואנדה נכללו בה, ואף הספיקו לשגר מטוסים שאספו את החיסונים מישראל בטרם החליט בן שבת בשבוע שעבר לבקש הבהרות מהיועמ"ש.

שר הביטחון בני גנץ וגורמים נוספים החלו לטעון כי נתניהו "סוחר במחשכים בחיסונים של אזרחי ישראל ששולמו מכספי המסים שלהם בלי דין וחשבון", והוסיפו כי מהלך כזה מחייב דיון ואישור. אם גנץ עצמו הוא זה שביקש מהמל"ל בינואר לאשר חיסונים לכוח הרב־לאומי בסיני, כפי שעולה מהתכתובות שהגיעו לידי "ישראל היום" – לא ברור מדוע בסוף פברואר החליט שנדרשת ישיבת קבינט, ועל מה מתבססת טענתו ש"קבלת ההחלטות נעשית במחשכים".

מרגע שהחלה בדיקת היועמ"ש, חלוקת החיסונים לחו"ל נעצרה, וכפי שנראים הדברים כעת לא תחודש בקרוב. בניגוד לדברי גנץ, כתב מנדלבליט שהחוק אינו מבהיר מי מוסמך לחלק חיסונים, אך המליץ כי להבא הממשלה או הקבינט יקבלו את ההחלטות.

גורם המעורה בפרטים אמר לאריאל כהנא בישראל היום, "המשרדים שותפו מתחילת הדרך, ולראיה, משרדי החוץ והביטחון העבירו בקשות מטעמם. החוק לא דרש כינוס ממשלה או קבינט, והמשרדים האחרים ממילא היו בקשר, כך שדבר לא נעשה במחשכים". הוא הוסיף, "זו יכולה היתה להיות פעולה של אור לגויים וחברות לגויים, אבל עכשיו הכל נעצר".

מלשכת השר גנץ נמסר בתגובה לישראל היום כי "העובדה שרה"מ הכריז על עצמו כמרכז נושא החיסונים, לא נותנת לו סמכות לנהל אותם כמו בסטיונר בשוק. כפי שניסה להסתיר עסקאות נשק והסכמים מדיניים, כך נתניהו מנסה לעקוף את המנגנונים המקובלים. אם יש צורך מדיני או ביטחוני, הוא מוזמן להציג אותו לפורום הרלוונטי שיקבל החלטה".

מטעם היועץ המשפטי לממשלה נמסר בתגובה: "הטענה המופיעה בפרסום ולפיה היועץ המשפטי לממשלה עודכן כביכול בתכנית העברת החיסונים למדינות זרות בתחילת חודש ינואר האחרון – היא כוזבת. טענה זו שגויה מבחינה עובדתית, ומוכחשת לחלוטין".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
1 תגובה
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

גנץ ומנדלבליט- עורלה גויים

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture