צילום: ויקיפדיה

מטריד: ג'ון קרי חשף בפני שר החוץ האיראני פעילות ישראלית חשאית נגד האיראנים

הדלפת הקלטות של שר החוץ האיראני: באחת ההקלטות נשמע זריף מספר לבן שיחו כי שר החוץ האמריקאי לשעבר עדכן אותו להפתעתו שיותר מ-200 יעדים איראניים הותקפו בידי ישראל. זריף הוסיף שבהתחלה לא האמין למה שסיפר לו קרי בעניין

כתבות נוספות בנושא:

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו

הדלפת הקלטות של שר החוץ האיראני מוחמד ג'וואד זריף מעוררת סערה באיראן. אך ייתכן שבישראל צריכים להיות מוטרדים יותר מהתוכן שעולה מההקלטות. מהקלטת שפורסמו עולה כי זריף לא היה מודע להיקף המערכה שמנהלת ישראל נגד ההתבססות האיראנית בסוריה.

ההקלטה שהודלפה היא חלק מריאיון פנימי שנערך לזריף בחודש מרץ האחרון, כחלק מפרויקט לתיעוד הממשל היוצא של הנשיא חסן רוחאני, שמסיים כעת קדנציה שנייה. זריף הבהיר בשיחה שקיים בחודש שעבר עם הכלכלן סעיד לילאז, המקורב אליו, כי היא לא אמורה להתפרסם.

זריף נשמע מספר לבן שיחו כי שר החוץ האמריקאי לשעבר ג'ון קרי, עדכן אותו להפתעתו שיותר מ-200 יעדים איראניים הותקפו בידי ישראל, נכון למועד השיחה. קלטת בקולו של שר החוץ האיראני חושפת כי שר החוץ בממשל אובמה הדהים אותו כשסיפר לו שישראל תקפה כוחות איראנים בסוריה. זריף הוסיף שבהתחלה לא האמין למה שסיפר לו קרי בעניין.

הבוקר דיווחנו כי ההדלפה שבה נשמע שר החוץ האיראני מותח ביקורת קשה על הגנרל האיראני קאסם סולימאני, מפקד כוח קודס שחוסל בשנה שעברה, מעוררת סערה באיראן. זריף התלונן כי משמרות המהפכה הם אלו המושכים בחוטים, אמר כי סולימאני חתר תחתיו פעמים רבות, שיתף פעולה עם רוסיה כדי לחבל בהסכם הגרעין והאשים אותו בפגיעה באינטרסים של איראן.

בהקלטה נשמע זריף אומר כי "ברפובליקה האסלאמית, ההיבט הצבאי קובע. הקרבתי את הדיפלומטיה עבור התחום הצבאי במקום שהוא ישרת את הדיפלומטיה". שר החוץ האיראני שיבח בהקלטות את מפקד כוח קודס לשעבר ואומר שחיסול סולימאני בידי ארה"ב בינואר אשתקד, בהפצצת מל"ט בשדה התעופה בבגדד, היווה מכה קשה ביותר עבור איראן – כזו שלדבריו חמורה יותר מאשר השמדתה של עיר שלמה.

אך בהמשך הוא תוקף אותו וטוען שפעל באופן אקטיבי לסיכול הסכם הגרעין לפני החתימה עליו עם ארה"ב ושאר המעצמות ב-2015. לטענת זריף, סולימאני "הפעיל את כל משקלו" על מנת להערים מכשולים שימנעו את הצלחת המשא ומתן אז. זריף מספר שסולימאני אף נסע לשם כך לרוסיה "לחבל בהישג שלנו".

הדלפת הקלטת על ידי האתר "איראן אינטרנשיונל" שפועל מלונדון ונמצא בבעלות סעודית מגיעה בזמן רגיש, בעת ניהול שיחות הגרעין בין טהראן לבין המעצמות בווינה – וכעת מבינים המעצמות כי הם מנהלים את המו"מ מול אדם שלא מקבל את ההחלטות, וידיו קשורות.

באיראן כבר קוראים לזריף להתפטר בעקבות דבריו נגד האיש הכי נערץ באיראן. במשרד החוץ בטהרן לא טענו שההקלטה מזויפת, אלא גרסו שמדובר בקטעים חלקיים בלבד שפורסמו באופן שנועד להציג בצורה מעוותת את דבריו של זריף בנוגע לסולימאני, וכי הוא מעריך את מפקד כח קודס לשעבר.

עד כמה ההקלטה משמעותית? מוחמד עלי אבטחי, סגן נשיא איראן לשעבר, השווה את הדלפת השיחה הסגורה של זריף לגניבת ארכיון הגרעין על ידי המוסד, אחת מכמה פעולות שיוחסו בשנים האחרונות לישראל והביכו את הממסד הביטחוני באיראן, לצד שתי פעולות חבלה במתקן העשרת האורניום בנתנז.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture