אונסק"ו צפוי להכריע: אין זיקה יהודית לכותל המערבי

הפלסטינים, יחד עם מדינת ערביות נוספות, מקדמות החלטה שארגון של האו"ם שמטרתה לערער את הזיקה היהודית למקום • "שלושה מקומות אין אומות העולם יכולות להונות את ישראל"

כתבות נוספות בנושא:

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו

כתוב במדרש בראשית רבה: "אמר ר′ יודן: שלושה מקומות אין אומות העולם יכולות להונות את ישראל ולומר להם גזולים הם בידכם, ואלו הן: מערת המכפלה וקבורתו של יוסף ובית-המקדש".

אך כיום, העזת אומות העולם כה גדולה היא, עד שהם כבר מערערים אף על חזקת העם היהודי על שלושת מקומות אלו. היום מתפרסם, כי אונסק"ו אף צפוי לאמץ החלטה המטילה ספק בקשר היהדות לכותל.

הוועד המנהל של אונסק"ו,בהשתתפות 58 מדינות – צפוי להעביר היום אחרי הצהריים הצעה הפלסטינית לנתק את הזיקה היהודית לירושלים ולהר הבית. הפלסטינים דורשים משלחת בינלאומית של מומחים למקומות הקדושים לבחון את מה שהם מכנים הרס המורשת ההיסטורית והארכיאולוגית על ידי ישראל, תוך שורה של דוגמאות כולל קו הרכבת הקלה ועוד.

את הצעת ההחלטה, שמגנה את ישראל בשלל סוגיות הקשורות לירושלים ובמיוחד למקומות הקדושים בה, מקדמים הפלסטינים יחד עם מצרים, אלג'יריה, מרוקו, לבנון, עומאן, קטאר וסודאן. טיוטת ההצעה, שעותק שלה הגיע לידי "הארץ", קובעת כי ירושלים קדושה הן ליהדות, הן לאיסלאם והן לנצרות.

עם זאת, היא כוללת סעיף מיוחד שעוסק בהר הבית ובו מוצג האתר כקדוש למוסלמים בלבד, ללא ציון העובדה שהוא קדוש גם ליהודים. כמו כן, השם הר הבית או Temple Mount כלל אינו מופיע והאתר מכונה רק בשמות המוסלמיים מסגד אל־אקצא וחראם א־שריף. בנוסח ההחלטה מכונה רחבת הכותל המערבי בשם הערבי־מוסלמי רחבת אל־בוראק ורק לאחריה בשמה העברי, המופיע במרכאות.

בכינוס הקודם של הארגון באפריל התקבלה החלטה דומה בתמיכת כמה מדינות אירופיות, ובראשן צרפת. הדבר גרם משבר דיפלומטי חריף בין ישראל לצרפת והביא לשיחת טלפון קשה בין ראש הממשלה בנימין נתניהו ונשיא צרפת פרנסואה הולנד. הולנד ובכירים נוספים בממשלת צרפת הבטיחו בעקבות אותו אירוע כי במקרים דומים בעתיד לא יתמכו בהחלטות מעין אלה.

בשבועות האחרונים עשו שגריר ישראל באונסק"ו, כרמל שאמה־הכהן, ושגרירי ישראל בכמה עשרות בירות ברחבי העולם, ניסיונות לשכנע כמה שיותר מדינות להתנגד להחלטה או לפחות להימנע או לא להצביע כלל. במסגרת זו הפיץ משרד החוץ חוברת עם תמונות של ממצאים ארכיאולוגים שמוכיחים את קיומו של הקשר ההיסטורי בין היהודים לבין ירושלים בכלל והר הבית בפרט, וכן לקיומו של בית המקדש במקום שבו נמצא היום מסגד אל־אקצא. אחד הממצאים ההיסטוריים שתמונתו מופיעה בחוברת הוא שער טיטוס ברומא, שעליו מוצגים כלי קודש שנלקחו מבית המקדש השני על ידי הרומאים, ובראשם המנורה, סמל מדינת ישראל כיום.

"בלי להתעלם מהקשר שיש לדתות אחרות למקומות הקדושים בירושלים", כתב השגריר שאמה־הכהן במכתב שהפיץ לכל שגרירי 58 המדינות החברות בוועד המנהל של אונסק"ו, "העובדות הארכיאולוגיות והראיות ההיסטוריות שמוצגות כאן… אינן משאירות כל ספק לגבי הנוכחות היהודית העמוקה וארוכת השנים בירושלים מאז הזמן העתיק. כל ניסיון לעוות את ההיסטוריה ולפגוע בקשר בין העם היהודי לבין ירושלים הוא ניסיון לשכתב את ההיסטוריה בצורה מסוכנת, בלתי הוגנת וחד־צדדית".

פקיד בכיר במשרד החוץ מסר כי אף שההחלטה צפויה לעבור, המאמצים הדיפלומטיים של ישראל הניבו תוצאות מסוימות. כך, למשל, צרפת צפויה לעמוד בהבטחתה ובניגוד לפעם הקודמת להימנע בהצבעה. גם ספרד ושוודיה צפויות להימנע ובישראל מקווים שגם סלובניה תצטרף לעמיתותיה האירופיות ותימנע. גם ארגנטינה צפויה לשנות את אופן הצבעתה ולהימנע.

הפקיד הבכיר במשרד החוץ ציין כי מהמידע שהגיע לישראל בשבוע האחרון, מדינות ערביות רבות, לרבות אלה החתומות על הצעת ההחלטה יחד עם הפלסטינים, תומכות במהלך מחוסר ברירה וכמי שכפאן שד. "הגיע אלינו מידע שבשיחות עם מדינות אירופיות, כמה מדינות ערביות הביעו חוסר נחת רב מהמהלכים הפלסטינים באונסק"ו", אמר הפקיד הבכיר. "הם מדברים בצורה בוטה נגד הפלסטינים וטוענים שהם מגזימים ומקצינים, אבל מנגד הם מדגישים שאין להם ברירה אלא לתמוך, משיקולים פוליטיים פנימיים של דעת הקהל".

שגריר ישראל שאמה־הכהן אמר ל"הארץ", לקראת ההצבעה, כי המהלך הפלסטיני בעניין ירושלים פוגע קשות בארגון אונסק"ו. לדבריו, צעדים מסוג זה הם הסיבה לכך שארה"ב ממשיכה להקפיא את העברת דמי החבר שלה לאונסק"ו. "חבל שההתעקשות הזו של הפלסטינים עולה לאונסק"ו כמאה מיליון יורו דמי חבר של ארה"ב", אמר שאמה־הכהן. "רק לפני כמה ימים השגריר האמריקאי הודיע פומבית, לראשונה בדיון באונסק"ו, שההחלטות בעניין ירושלים מונעות מהממשל להשיג רוב בקונגרס שיאשר לחזור ולשלם לארגון".

שאמה הכהן הוסיף: "אלברט איינשטיין אמר כבר שאי־שפיות זה לעשות אותו דבר פעם אחר פעם ולצפות לתוצאות שונות. הפלסטינים והערבים כנראה חולקים עליו ומנסים פעם אחר פעם באותה דרך כושלת לנתק את הקשר הכי חזק בהיסטוריה האנושית בין עם למקום מסוים. שהרי אין קשר ארוך, עמוק וחזק יותר מזה של העם היהודי לירושלים ככלל ולמקומות הקדושים בפרט".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture