לעמוד על המשמר, שטראמפ ופוטין לא יחלקו את ישראל

יו"ר וועדת חוץ וביטחון, ח"כ אבי דיכטר מפרסם מאמר מיוחד בו הוא מזהיר כי מודל סייקס - פיקו, שחילק את האזור לפני 100 שנה, הוא זה שיעמוד לנגד עיניהם של פוטין וטראמפ ועל ישראל להערך לכך

כתבות נוספות בנושא:

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו

סיפורה של העיר הסורית חלב, יהיה כנראה סיפורה של סוריה ועיראק ומדינות נוספות שבהן לנשיא הרוסי פוטין יהיה רצון ועניין להתערב. עד 20 ינואר 2017, כל זה יהיה רק חצי אחד של הסיפור. כניסת טראמפ לכהונתו כנשיא ארה״ב, תהווה כנראה את החצי השני.

כשהחליט פוטין שחלב תיפול בידי אסד (ואיראן וחיזבאללה) הוא לא חסך מאמצים ופצצות, כדי שכל מורד וכל אזרח חף מפשע בעיר חלב יבין זאת מידי יום. הפצצות השטיח של המטוסים הרוסיים ואלפי החיילים של צבא אסד, כשלצידם המיליציה השיעית שהקימה איראן ומחבלי החיזבאללה, לא הותירו למורדים ולאזרחים כל סיכוי. הקרבות לא תמו לפני שבוצעו הזוועות בתושבי העיר.

ואז, ברגע אחד, הובהר שוב מיהו בעל הבית האמיתי בסוריה. פוטין הרים את שרביטו וציווה על כל הלוחמים והמחבלים בחלב לנצור את האש ולאפשר לתושבים לעזוב את העיר שבה חיו הם ואבותיהם. תם פרק בהיסטוריה החלבית וגרוש חלב יצא לדרך בפיקוח רוסי ובביצוע שיעי- סורי.

הקרב הבא על אידליב יהיה קצר יותר ככל הנראה. כולם, ובעיקר המורדים והתושבים שבעיר, מבינים כי מרגע שהרוסים מחליטים להפציץ את העיר על תושביה, אפילו האו״ם ( שהינו ארגון ״חכם על קטנים ו/או חלשים״ ), לא יכול לעצור אותם. מועצת הביטחון פשוט בכיס שלהם.

פוטין שאג, אסד לא יירא, אלא רק יירה עוד, ביחד עם האיראנים ושליחיהם.

מי שממקד את מבטו במה שמתרחש בסוריה בלבד ואינו מזהה את המגמה הנגזרת מכך לגבי מדינות וזירות אחרות במזרח התיכון, מפספס את העתיד. אחרי ה 20 בינואר, העתיד יתקרב אלינו. שני המנהיגים של שתי המעצמות הצבאיות הגדולות בעולם, לא יוותרו על ההזדמנות שנפלה בידיהם: עיצוב מחדש של המדינות והגבולות באזור השסוע המייצר כל כך הרבה נפט אך גם כל כך הרבה צרות לעולם.

מודל סייקס – פיקו, שחילק את האזור לפני 100 שנה בשלהי מלחמת העולם הראשונה , מעשה ידי המעצמות של אז, בריטניה וצרפת, הוא זה שיעמוד לנגד עיניהם של פוטין וטראמפ. פרס נובל עבור פוטין יהווה תחליף הולם לתביעות אפשריות בהאג, ועבור טראמפ, זו תהיה ההזדמנות להוכיח שיש חיים ( כלומר יש נובל… ) אחרי אובאמה.

כאן מדינת ישראל נכנסת לתמונה ובעיקר הקברניטים. חשוב, בעצם קריטי, שלא נשאיר את הזירה לשני המנהיגים. טבעם של מנהיגי מעצמות שיבתרו את המזרח התיכון עם גרזן גדול, עבה וכבד. מדינת ישראל קטנת הממדים, עלולה ליפול בין השבבים של מדינות ענקיות בשטח והאוכלוסין שסביבנו. לכן מול פוטין וטראמפ, חייבים לעמוד על המשמר.

ישראל נותרה יציבה ואף שגשגה בשש שנות ״האביב הערבי״ שהיו סביבנו וטרם הסתיימו. אנו רק בסופה של ההתחלה, ושני המנהיגים של המעצמות עשויים לנסות ולקפוץ אל התחלת הסוף באמצעות הפעלת כוחם. חלוקה שתקפח אותנו רק בגלל שאנו קטנים ולא מעורבים ביצירת הבלאגן במזה״ת הערבי אך גם לא בהרגעתו, עלולה לגרום לנזקים בלתי הפיכים למדינה.

כבר עתה קריטי כי נבהיר לשניים את האינטרסים שלנו, בשטחי ארץ ישראל בכלל ובאיו״ש בפרט. זו העת להגביר את הערנות ולחזק את הידידות מול שני המנהיגים, זה שכבר כאן וזה שייכנס לתמונה בחודש הבא. בכל בלגאן יש גם הזדמנויות, חשוב שננצל אותן לביצור עתידנו באזור עד לטראמפיקו- פוטיניקו הבא.

לאיראן וגרורותיה בסוריה ובאזור נבהיר חזור והבהר, לא נאפשר לכם לנצל את המטריה הרוסית שקבלתם בסוריה כדי לבנות יכולות פגיעה משופרות בישראל. אנחנו אולי לא במשחק של הגדולים בעולם, אך אנו מאד בזה של הגדולים באזור. והגודל לא קובע כאן!

מאמרו של ח"כ אבי דיכטר, יו"ר וועדת חוץ וביטחון של הכנסת.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture