מבחינה פוליטית, אובמה היה טוב לנתניהו מטראמפ • פרשנות

מאז נבחר טראמפ לנשיא ארה"ב, מסתבך נתניהו פוליטית. לא בגלל החקירות, כמו בגלל חברי מפלגת הבית היהודי שמנסים לעקוף אותו מימין • אם בנט יחליט לפרק את הקואליציה, הוא יעדיף לעשות זאת על רקע חוק ההסדרה ולא בעקבות חקירות נתניהו

כתבות נוספות בנושא:

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו

היום הורה יו"ר הבית היהודי, השר נפתלי בנט, ליו"ר וועדת חוקה, ח"כ ניסן סלומינסקי לקדם את חוק ההסדרה. נתניהו אינו אוהב את החוק והיה מעדיף לעכב את קידומו לפרק זמן בלתי מוגבל, אך בנט אינו מוכן לחכות. הוא צריך לעקוף את נתניהו מימין.

בנט זוכר את אשר נעשה בבחירות האחרונות. הסקרים האירו לו פנים, אך ברגע האחרון, הצליח נתניהו, בעזרת קמפיין מאסיבי ומאיים כביכול עומד הוא להפסיד את השלטון מחד, ומאידך הבטחותיו כי הבית היהודי יהיו שותפים בכירים בקואליציה, לגנוב למפלגת הבית היהודי מספר נכבד של מנדטים. בנט לא שוכח ובקדנציה הנוכחית, עושה הוא הכל על מנת להוכיח כי הוא יותר ימני מראש הממשלה.

באופן פרדוקסלי, מבחינה זו, ברק אובמה היה נשיא טוב יותר לבנימין נתניהו מאשר דונלד טראמפ. בעידן אובמה, נהג נתניהו להשתמש באופן קבוע בתירוץ דומה על מנת להסביר את הקפאת הבנייה בהתיישבות, כמו גם פעולות נוספות וביניהם דחיית חוקים לאומניים. נתניהו הסביר כי הוא נלחם מספיק קשה גם ככה בממשל אובמה העויין את ישראל. יחסיו הקשים עם הנשיא לשעבר ברק אובמה, שהלכו והידרדרו לאורך השנים, סייעו רבות לנתניהו בכל הקמפיינים האחרונים שניהל על ראשות הממשלה וכל אימת שנקלע למשבר פוליטי.

דווקא כעת, עם כניסתו של דונלד טראמפ לבית הלבן, הפכו חייו של נתניהו לקשים מנשוא, גם בהקשר זה. מצד אחד, הוא קיבל את הנשיא האוהד ביותר למדינת ישראל שהיה עד כה. מאידך, במפלגת הבית היהודי החליטו לנצל את ההזדמנות על מנת לדחוף קצת יותר ימינה, ובין היתר, הגישו את הצעת החוק לסיפוח מעלה אדומים לשטח ישראל, בעוד חברי כנסת בכירים במפלגה אף מצהירים כי המטרה הסופית היא לספח את כלל שטחי יו"ש.

נתניהו עדיין חושש ואינו מוכן לפעולות אלו, בעיקר בשל אי הוודאות לגבי עמדותיו של טראמפ, למרות שכבר ניתן לקבוע כמעט במאת האחוזים כי דעותיו צפויים להישאר בעד ישראל – כפי שהיו במהלך קמפיין הבחירות. בנוסף, מלבד ארצות הברית, נתניהו מעוניין לשמור על קשר עם שאר מדינות העולם, כמו גם עם היחסים שהתחילו להתחמם עם מדינות ערביות – סוניות מתונות.

אם לא די בכך, גם מתוך הליכוד צצות תוכניות לסיפוח שדוחקות את נתניהו לפינה, כמו זו של שר התחבורה והשר לענייני מודיעין, ישראל כץ. בסוף השבוע הודיע כץ על כוונתו להעלות את "תוכנית היוזמה הישראלית" שהגה לדיון בקבינט. התוכנית קוראת לסיפוח ההתנחלויות סביב ירושלים – מעלה אדומים, גבעת זאב, גוש עציון וביתר עילית – וצירופן למה שכץ מכנה "מטרופולין ירושלים רבתי", תוך שמירת עצמאותן המוניציפלית.

יום ראשון האחרון היה אמור להיות נקודת ציון משמעותית לימין הישראלי בתחילתו של עידן טראמפ. כל יוזמות הסיפוח היו אמורות לעלות על שולחן הקבינט המדיני-ביטחוני כדי לעדכן את מדיניות הממשלה בהתאם לשינויים הצפויים ביחסים עם הממשל האמריקאי. אולם לפי שעה, נתניהו הצליח לדחות את המלכוד הפוליטי-מדיני הזה, לפחות עד לפגישתו בפברואר עם טראמפ. כמה שעות לאחר הדיון תוכננה לראש הממשלה שיחת טלפון עם הנשיא החדש, ונתניהו הסביר לחברי הקבינט כי האמריקאים הפצירו בו שלא להפתיע את טראמפ במהלכים מדיניים לא מתואמים.

במקביל לבלימת יוזמות הסיפוח, נתניהו מנסה להתאים את עצמו לעידן החדש ולמאבק מחודש על קולות הימין. הוא יצא מגדרו להסביר שגם החזון שלו הוא החלת הריבונות הישראלית על כל ההתנחלויות, והצהיר בישיבת הקבינט המדיני-ביטחוני כי יוסרו כל מגבלות הבנייה בירושלים, וכי תורחב הבנייה בגושי ההתנחלויות. לדבריו, "מעלה אדומים תהיה בריבונות ישראלית, אך לא נכון בעת הזו לקבוע צעדים חד צדדיים בלי תיאום עם הממשל האמריקאי".

השאלה כעת היא לאן הדברים הולכים מבחינת מדיניות הממשל האמריקאי החדש, וכמה זמן יצליח נתניהו לתמרן בין האילוצים המדיניים, שעדיין קיימים, לבין המאבק שלו מול יריביו הפוליטיים בימין בכלל ובליכוד בפרט. למשוואה הזאת יש להכניס יריב נוסף מהמחנה שצובר עוצמה – שר הביטחון ויו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, שתופס את משבצת הימני המתון והפרגמטיסט. ליברמן מתנגד לסיפוח בשלב הזה ויוצא בגלוי נגד בנט, מה שנתניהו לא מרשה לעצמו כרגע.

נתניהו אומנם אינו מרשה לעצמו להצטרף כרגע למתקפה של ליברמן על בנט, אך בינתיים הוא חובר אליו בדרכים עקיפות. בעוד בנט מנסה לצייר עצמו כימין האמיתי, החליט אתמול נתניהו כי את ההודעה על בניית אלפי יחידות הדיור בשטחי יו"ש, יוציא הוא בתיאום עם שר הביטחון אביגדור ליברמן, ולא במסגרת הודעה בקבינט – בו חבר גם השר נפתלי בנט.

בניתוח קר של תוצאות הסקרים האחרונים עולה כי המפלגה היחידה מבין חברות הקואליציה שתרוויח מבחירות עכשיו – היא מפלגת הבית היהודי. את הקואליציה הם לא יפרקו בשל חקירות נתניהו, שכן הם יודעים כי המצביע הימני לא יסלח לבנט אם לפיד יהפוך לראש הממשלה הבא על חשבון ראש ממשלה מהמחנה הלאומי. על רקע חוק ההסדרה, או חוקים ימניים אחרים, נראה כי בנט לא יהסס ללכת בכל הכוח ולאיים אף בפירוק הממשלה.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
1 תגובה
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

מאמר מצויין – לגבי בנט בן אדם חדל אישים שיורה לעצמו ברגליים. כמה שהחרדים נהנו מהתקציבים זה עדיין אפילו לא חמישית ממה שההתנחליות המפדליות -להוציא ביתר ועמנואל כמו שראינו שנה שעברה לגבי כספי החטיבה להתיישבות- הכסף זורם להם מכל הכיוונים לא היתה ממשלה טובה מזו עבורו אבל הוא מעדיף טובתו האישית על פני טובת בוחריו שלו

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture