טראמפ שבר שמאלה: איך נקלעה ישראל לעמדת נחיתות?

הוא עדיין לא עוין את ישראל כמו קודמו בתפקיד, אך את התבטאויותיו האוהדות את ישראל, הוא החליף באמירות מתונות יותר • תחילה תמך בהתיישבות היהודית ביו"ש, היום כבר הצהיר כי אינן מסייעות לתהליך השלום • מדוע הפקיר נתניהו את הזירה לפלסטינים?

כתבות נוספות בנושא:

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו

"אני לא מישהו שמאמין שהתקדמות עם ההתנחלויות תעזור לשלום". משפט זה נאמר על ידי נשיא ארה"ב דונלד טראמפ בראיון שהתפרסם הבוקר בעיתון ישראל היום. כן, מדובר באותו נשיא שתמך בהתיישבות היהודית ביו"ש ורק לפני מספר שבועות הצהיר כי "ההתנחלויות אינן מכשול בתהליך השלום". מה קרה שטראמפ שבר שמאלה?

רבים בימין הישראלי חשבו שניצחונו של טראמפ בבחירות כמוהו כביאת המשיח ושנסללה הדרך לסיפוח השטחים בברכת הבית הלבן – כותב ברק רביד. הבעיה היא שמי שמשפיע על המדיניות האמריקאית במזרח התיכון הוא רקס טילרסון, שר החוץ האמריקאי החדש, שעמד בראש ענקית האנרגיה אקסון־מוביל, מסתמן כג'יימס בייקר מודל 2017. בשנותיו בעולם האנרגיה עבד טילרסון באופן הדוק עם מדינות ערב; אך ספק אם פגש ישראלי אחד. מכונת הענק של טילרסון התחילה לעבוד והדבר ניכר גם בקולות שיוצאים מהבית הלבן.

בימים האחרונים לוחצת הנהגת המתנחלים על נתניהו, וטוענת שהוא עומד להחמיץ הזדמנות היסטורית בפגישתו עם טראמפ, שמחכה כביכול למוצא פיו. אם נתניהו רק יגיד לו שפתרון שתי מדינות כבר לא על הפרק, שהוא רוצה לבנות בכל ההתנחלויות ללא הגבלה — טראמפ יקבל זאת. יש כאן מעט חוסר הבנה לדרך שבה פועלת המערכת הבינלאומית ולאופן בו פועל הממשל האמריקאי. הבעיה אינה היעדר נחישות של נתניהו, הבעיה היא המציאות.

לדברי רביד, טראמפ וטילרסון מונעים על ידי אינטרסים. כשהם שומעים את המסרים שמגיעים ממלך ירדן, נשיא מצרים ומלך סעודיה, יש לכך השפעה רבה יותר מלעמדת מועצת יש"ע. וזה עוד לפני שהתחלנו לדבר על המסרים שמגיעים מרוסיה ומהאיחוד האירופי והתדרוכים מראשי מערכת הביטחון וקהילת המודיעין האמריקאית, על ההשלכות שעלולות להיות לסכסוך הישראלי־פלסטיני על שלומם של אלפי חיילים אמריקאים במזרח התיכון.

אריאל כהנא, הפרשן המדיני של מקור ראשון כותב: נכון שלא מדובר על ה"ריחוק מישראל" וה"אפילו לא לבנה אחת", שבהם פתח אובמה את כהונתו. אבל המגמה ברורה. תחילה הייתה הנסיגה בעניין העברת השגרירות. מה שאמורה הייתה להיות הבטחת בחירות שתיושם בשבוע הראשון, הפכה להיות "בדיקה של המהלך" שאיש אינו יודע אם ומתי תיושם. אחר כך הגיעה ההודעה המצמצמת בעניין הבנייה בהתנחלויות. וכעת הראיון של טראמפ ל'ישראל היום' שבו הוא התרחק בכמה צעדים נוספים מישראל.

טראמפ כבר אימץ את הנרטיב כאילו השטח שייך לערבים והישובים היהודיים הם אלו שמפריעים לשלום. "הן לא עוזרות לתהליך. יש כמות מוגבלת של שטח שנשאר, ובכל פעם שאתה לוקח קרקע בשביל התנחלויות, נותר פחות שטח. הן לא כוח חיובי במונחים של ההסדר", הוא הלם. כאן אגב זו לא רק המוזיקה הבעייתית אלא גם התוכן. הישובים הישראלים תופסים אחוזים בודדים משטחי יו"ש, כך שלא זה מה שמונע הסדר. הישובים הם דווקא כן "כוח חיובי" משום שהם מספקים תעסוקה רבה לפלסטינים ומהווים שכבת הגנה עבור ישראל הקטנה. כך שהעמדה העקרונית הזו של טראמפ מאכזבת מאוד. גם בנוגע לאיראן, טראמפ נסוג מהבטחות הקמפיין, ומסרב לומר כיצד ינהג עם רפובליקת האייתולות.

מדוע התרחק טראמפ מישראל? לדברי כהנא, ראשית, ישנם דיווחים עקשניים שישראל של נתניהו הסכימה מרצונה החופשי לוותר על העברת השגרירות לירושלים. כך טוען ראש המפלגה הרפובליקנית בישראל, מארק צל, וכך דיווח גם הניו יורק טיימס. שנית, כל הסימנים מלמדים שנתניהו הגיב באיחור ולמעשה פינה את הזירה למדינות ערב ובפרט לשכננו המלך עבדאללה. ביוזמה מהירה ומעוררת השראה, מלך ירדן נחת בוושינגטון ללא הזמנה, ארגן לעצמו פגישות עם טראמפ ועם סגנו, וכך גרם לתפנית בעמדת הממשל.

לו רצה, נתניהו יכול היה להיפגש עם טראמפ ביום השני לכהונתו אך הוא ויתר על ההזדמנות. וכך, לא עזרו הקשרים הטובים של נתניהו עם טראמפ ולא אלה של השגריר דרמר עם חתנו של הנשיא, ג'רארד קושנר. ישראל נרדמה בשמירה, חשבה כנראה שהנשיא בכיס שלה ואיפשרה לצד הערבי לצבור נקודות. התוצאה: במקום שעמדתו הראשונית של הממשל תהיה נוחה מאוד לישראל, כפי שהיו הדברים רק לא מזמן, עכשיו לפחות בחלק מהסוגיות נתניהו יצטרך – ולא ברור עד כמה הוא רוצה – להזיז את טראמפ לכיוונו. או בקיצור, נקלענו לעמדה נחיתות.

לסיכום, ברק רביד מעריך כי הפגישה בין טראמפ לנתניהו תהיה באווירה טובה מאוד, עם הרבה חיבוקים ונשיקות. אבל בשורה התחתונה היא תהיה די דומה לפגישות נתניהו ואובמה. ראש הממשלה ידבר על איראן, איראן ושוב איראן, אבל טראמפ, כמו אובמה, ירצה לשמוע מה נתניהו מוכן לעשות כדי להתקדם בתהליך השלום.

כמובן, כי לנו, יהודים מאמינים בני מאמינים, ברור כי "לב מלכים ושרים ביד ה'", וכי לא נשיא כזה או אחר יהיה זה שיקבע, ולא צורת ההתנהלות של ראש הממשלה הישראלי. עם זאת, החכם עיניו בראשו. במקרה זה, נראה כי מהצד הישראלי היה מי שלא נהג בחכמה יתירה.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
4 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

מענין אם יורם שפטל יתרום פעם נוספת 100.000 ש"ח על בחירת מחליפו של טראמפ עוד 5 שנים
בקיצור: ה'גוי בלייבט ה'גוי

נמאס כבר, שכתבות דעה, כמו זו של ברק רביד, הופכות לכותרות ראשיות כאילו הם עובדות.
דעתו של מר רביד השמאלן היא תערובת של תקוה וטיפשות.

מסכים עם כל מילה של ר' משה שיחי'.
ונבקש בהזדמנות זו ממערכת JDN הנכבדת – להעלות רמה, ולהפסיק להעתיק כתבות שמאלניות כאילו הן אמת.

אני בהחלט מצטרף למשה ויתרו. כותרת כה בומבסטית 'טראמפ שבר שמאלה' לא פחות ולא יותר… והקורא משפשף עיניים בתימהון, עד שמגלה בגוף הכתבה שמקור הידיעה הוא ר' ברק רביד שליט"א מעיתון הארץ…… נו, חברה . לא נסחפתם?

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture