השבדים התערבו; ישראל הגיבה בציניות ובלעג

שרת החוץ של שבדיה, הידועה ביחסה העוין לישראל, הודיעה על מינוי שליח מיוחד לפתרון הסכסוך הישראלי-פלסטיני • בישראל הגיבו בסרקזם. "בהתחשב בהצלחה יוצאת הדופן של הממשלה השבדית בעשיית שלום בעולם, אנחנו אסירי תודה על ההחלטה לפתור את חוליי האזור שלנו"

כתבות נוספות בנושא:

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו

ההודעה השבדית על מינוי שליח מיוחד לפתרון הסכסוך הישראלי פלסטיני התקבלה בירושלים בגיחוך, בעקבות היחסים הקרירים בין המדינות.

וולסטרום, שנחשבת לשרת החוץ העוינת ביותר לישראל באיחוד האירופי ומי שמוחרמת בירושלים, הצהירה על מינוי השליח בנאום מיוחד בפרלמנט השבדי בנושא מדיניות חוץ. "השנה נציין 50 שנה לכיבוש של פלסטין. שבדיה ממשיכה לעבוד למען פתרון הסכסוך הישראלי-פלסטיני ותמנה שליח מיוחד", אמרה וולסטרום.

"כאשר ביקרתי בפלסטין בדצמבר האחרון התרשמתי שתקווה יכולה להפוך לייאוש וזה משתקף גם בהתייעצויות ששבדיה קיימה עם 150 ארגונים חברתיים, ישראלים ופלסטינים. החלטת מועצת הביטחון 2334 על ההתנחלויות הישראליות והוועידה הבינלאומית בפריז, יכולים בתרחיש הטוב ביותר ליצור תנאים לחידוש תהליך השלום לפתרון שתי המדינות".

מדובר בטרמינולוגיה חדשה מצידה של וולסטרום. היא לא השתמשה במונח המקובל של "השטחים הכבושים" אלא "כיבוש פלסטין". אך עוד לפני שנגיע לתגובה הישראלית, רק נציין שגם בשבדיה לא כולם ראו עין בעין עם וולסטרום את הודעתה על מינוי השליח המיוחד ואת התבטאויותיה החד צדדיות נגד ישראל ובעד הפלסטינים.

דוברת המפלגה הנוצרית דמוקרטית ליחסי חוץ, סופיה דאם הפנתה לשרה שאלה: "אולי ניתן לברך על היוזמה למנות שליח, אך מה תהיה השפעתו כאשר הפכנו לצופים מן הצד בסכסוך זה? במקום לתקן את הנזקים והפגיעה ביחסים עם הדמוקרטיה היחידה במזה"ת, שבדיה משפרת את היחסים עם איראן שמאיימת להשמיד את ישראל. מדוע הממשלה מעדיפה לקדם יחסים עם דיקטטורות על פני יחסים עם דמוקרטיה?".

וולסטרום השיבה לדאם כי "ישראל הוזמנה לשיחות בנושא פתרון הסכסוך שבהן היו מעורבות מדינות נוספות. הסחר עם ישראל מתקדם יפה ואנו נמשיך לעסוק בסכסוך זה באינטנסיביות במועצת הביטחון ובאיחוד האירופי, ולהפגין בכך את אמונתנו בפתרון שתי המדינות".

בישראל החליטו להגיב להחלטה השבדית בצורה משעשעת. דובר משרד החוץ עמנואל נחשון פרסם תגובה צינית שבה נאמר: "בהתחשב בהצלחה יוצאת הדופן של הממשלה השבדית הנוכחית בעשיית שלום בכל רחבי העולם, אנחנו אסירי תודה על ההחלטה סוף סוף לפתור את חוליי האזור שלנו. מדוע הם לא יכלו לחשוב על מינוי כזה מוקדם יותר?".

גורם מדיני בכיר אמר כי השבדים מודעים ליחס הקריר של ישראל כלפיהם ולכן לא חשובה להם תגובתה של ישראל או האפקטיביות של מינוי השליח. לדברי הגורם המדיני, מה שמעניין את השבדים הוא רק תדמיתם כמדינה שוחרת שלום, חברה במועצת הביטחון ופעילה בפתרון סכסוכים.

כזכור, שרת החוץ השבדית וולסטרום טענה בעבר כי מתקפת הטרור בפריז קשורה גם לייאוש שחשים הפלסטינים. היא הציעה לחקור את ישראל על הוצאה להורג ללא משפט של פלסטינים שמעורבים בפיגועי דקירה וגם האשימה את ישראל בשימוש מופרז בכוח. ראש ממשלת שבדיה הגדיל וטען שפיגועי הדקירה הם אינם אירועי טרור.

מעמדה של ישראל בדעת הקהל בשבדיה מעולם לא היה כל כך גרוע. חברים בשמאל השבדי מסרבים אפילו להיפגש עם שגריר ישראל בשטוקהולם, יצחק בחמן, אבל מוכנים לקיים דיאלוג עם חמאס. בישראל כבר נואשו מהשבדים והעויינות שלהם, שבירושלים מסבירים אותה ביסודות אנטישמים ובפזילה לקול המוסלמי בפוליטיקה המקומית.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture