בוועידת מינכן: סעודיה וישראל הציגו קו אחיד נגד איראן

איראן לראש הכותרות: ישראל, סעודיה וטורקיה, קראו להעניש את טהרן על התערבותה במלחמת האזרחים בסוריה, על פיתוח הטילים הבליסטיים ועל ערעור המשטרים במזרח התיכון • שר החוץ האיראני קרא לדיאלוג עם מדינות המפרץ כדי לצמצם את האלימות

כתבות נוספות בנושא:

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו

יחסים נסתרים מאחורי הקלעים בין ישראל למדינות הסוניות? למרות העובדה שסעודיה וישראל לא מקיימות יחסים דיפלומטיים רשמיים, הן הציגו היום חזית אחידה נגד איראן בוועידת הביטחון שנערכת בעיר מינכן שבגרמניה. שר החוץ האיראני מוחמד ג'וואד זריף קרא בוועידה במינכן למדינות הסוניות במפרץ הפרסי לצמצם את האלימות באזור, אך שר החוץ הישראלי אביגדור ליברמן ושר החוץ הסעודי עאדל אל-ג'ובייר דחו את הקריאה, ואליהם הצטרפה גם טורקיה.

ליברמן ואל-ג'ובייר דרשו מהקהילה הבינלאומית להעניש את איראן על התערבותה במלחמת האזרחים בסוריה לצד משטרו של בשאר אסד, על פיתוח טילים בליסטיים, מימון המורדים השיעים בתימן ועל מאמציה לערער משטרים שונים באזור. כזכור, רק בשנה שעברה הוסרו הסנקציות הבינלאומיות מעל הרפובליקה האיסלאמית בעקבות הסכם הגרעין ההיסטורי שעליו חתמה בווינה עם שש המעצמות – ארצות הברית, רוסיה, סין, צרפת, בריטניה וגרמניה.

אלא שהסכם זה היה בתקופת הנשיא הדמוקרטי ברק אובמה, וכעת המציאות אחרת לגמרי כשבבית הלבן יושב נשיא חדש, דונלד טראמפ הרפובליקני, שמגובה בקונגרס עם רוב רפובליקני בשני הבתים שלו. סנאטורים רפובליקנים שהגיעו לוועידת הביטחון במינכן אמרו שהם ילחצו על הממשל להטיל עיצומים חדשים על איראן בגין פיתוח הטילים הבליסטיים שלה ופעולותיה "לערער את המזרח התיכון".

נזכיר כי רק לפני כשלושה שבועות ערכה טהרן ניסיון שיגור טיל בליסטי ושר ההגנה שלה חוסיין דהקאן מסר כי "הניסוי נערך באופן מתוכנן, ולא ניתן לאף גורם זר להתערב בתוכניות ההגנה שלנו". שר החוץ הסעודי אל-ג'ובייר האשים את איראן שהיא נותנת החסות העיקרית לטרור העולמי ושהיא כוח מערער במזרח התיכון. עם זאת, הוא התחמק כשנשאל על הקריאה של ישראל לפעולה משותפת עם המדינות הסוניות באזור נגד איראן ועל האפשרות שארצו תנרמל את יחסיה עם ישראל ותאחד איתה כוחות נגד המשטר בטהרן.

מועצת שיתוף הפעולה של מדינות המפרץ (GCC), בייחוד סעודיה, האשימה את איראן שהיא משתמשת במתיחות העדתית כדי להתערב במדינות ערביות וליצור לעצמה תחומי השפעה במזרח התיכון. איראן מכחישה בתוקף את הטענות נגדה. "איראן נותרה נותנת החסות העיקרית של הטרור בעולם", אמר שר החוץ הסעודי בנאומו בוועידת הביטחון במינכן. "היא נחושה לשנות את הסדר במזרח התיכון ועד שטהרן לא תשנה את ההתנהגות שלה, יהיה קשה מאוד להתמודד עם מדינה כזאת".

אל-ג'ובייר הסעודי אמר שאיראן תומכת במשטר אסד במלחמת האזרחים הסורית, מממנת את המורדים החות'ים השיעים בתימן ומלבה את האלימות ברחבי האזור. הוא הוסיף שהקהילה הבינלאומית צריכה למתוח "קווים אדומים" ברורים כדי לעצור את פעולותיה של איראן, בין היתר באמצעות עיצומים על הבנקאות, התיירות והסחר האיראניים כדי לגרום לטהרן לשנות את התנהגותה.

מי שהצטרף למתקפה הסעודית נגד איראן היה שר הביטחון ליברמן. ליברמן אמר שהמטרה הסופית של איראן היא לערער את יציבותה של ריאד, וקרא לקיים דיאלוג עם המדינות הערביות הסוניות כדי לנצח את האלמנטים ה"קיצוניים" באזור. "החלוקה העיקרית איננה בין יהודים לבין מוסלמים, אלא בין אנשים מתונים לבין אנשים קיצוניים", אמר ליברמן בוועידת הביטחון במינכן. "איראן רוצה לערער את היציבות בכל מדינה במזרח התיכון. היעד העיקרי של האיראנים בסופו של יום הוא סעודיה".

"משמרות המהפכה הם ארגון הטרור הגדול ביותר בעולם והברוטלי ביותר וקאסם סלימאני הוא הטרוריסט מספר 1 בעולם. צריך להנהיג מדיניות קשוחה מול איראן, להפעיל לחץ משולב, צבאי וכלכלי ולאכוף את החלטות מועצת הביטחון״, אמר שר הביטחון הישראלי. "יש לנו שלוש בעיות עיקריות שעלינו להתמודד עימן – איראן, איראן, ואיראן. השאיפות הגרעיניות של איראן, הטילים הבליסטיים והרצון שלהם לייצר טילים מדויקים בכל מקום אפשרי במזרח התיכון: בלבנון, בסוריה, בתימן ובמקומות נוספים.

"ישנו גם הניסיון שלהם להיכנס ולפעול ולחתור תחת משטרים בכל מדינה – מבחריין עד תימן, מתימן עד לבנון, ומלבנון לסוריה – והניסיון שלהם לייצר כאוס בכל מקום כשהמטרה העיקרית שלהם היא סעודיה. בנוסף, האיראנים מייצרים שלוחות טרור על מנת לערער את היציבות האזורית, כמו חיזבאללה בלבנון, הג׳יאהד האיסלאמי והחמאס ברצועת עזה, המיליציות החות׳יות בתימן והמיליציות השיעיות בעיראק".

ליברמן נפגש במינכן עם שר ההגנה האמריקני ג'יימס מאטיס בפגישתם הראשונה מאז כניסתו של הגנרל מאטיס לתפקיד בחודש שעבר. במהלך הפגישה דנו השניים בשורת נושאים ובראשם איראן. בסוף השבוע הבהיר סגן הנשיא האמריקני מייק פנס בנאומו בוועידת מינכן כי "תחת הנשיא דונלד טראמפ, ארה"ב מחויבת לחלוטין להבטיח שלאיראן לא תהיה לעולם יכולת גרעינית לאיים על שכנותיה, על בעלות בריתנו באזור, ובפרט על ישראל".

שר החוץ של טורקיה מבלוט צ'בושולו גם מתח ביקורת על המדיניות הפלגנית של איראן שנועדה לדבריו לערער את היציבות בבחריין ובסעודיה. "טורקיה מתנגדת מאוד לסוג כזה של פלגנות, דתית ועדתית", אמר שר החוץ הטורקי. "זה טוב שאנחנו עכשיו מנרמלים את יחסינו עם ישראל". שר החוץ האיראני זריף קרא בנאומו בוועידת הביטחון לקיים דיאלוג כדי לטפל ב"דאגות" באזור.

זריף נשאל אם הדיאלוג האזורי שעליו הוא מדבר יכלול גם את ישראל, והשיב שהוא מקווה לגישה "צנועה יותר" של דיאלוג. "אני מתמקד במפרץ הפרסי. יש לנו מספיק בעיות באזור הזה ולכן אנחנו רוצים להתחיל דיאלוג עם המדינות שאותן אנחנו מכנים אחינו באיסלאם", אמר זריף. הוא דחה את הטענות שארצו תנסה בעתיד לפתח נשק גרעיני. כשנשאל על הרטוריקה הנוקשה נגד איראן מכיוון ממשלו של דונלד טראמפ בוושינגטון ועל רצונם של האמריקנים לשנות את הסכם הגרעין, השיב זריף שארצו לא מתרגשת מאיומים או מסנקציות.

ליברמן: "יש לנו 3 בעיות להתמודד איתן: איראן, איראן ואיראן"

הרוגים בפיצוץ מסתורי באיראן; האופוזיציה: מדובר במתקן צבאי

ממשיכים להתגרות בטראמפ: איראן ביצעה ניסוי בטיל שיוט

הניסוי בטיל הבליסטי: איראן מתגרה בטראמפ, נתניהו מרוויח פוליטית

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture