קרבות בוץ: בבית היהודי זעמו על יוזמת השלום עם הרצוג

"במפלגת העבודה מנסים לגרור אותנו לקרבות בוץ - לא רוצה להיכנס לזה", כך הגיב ראש הממשלה במענה לפניית שרי מפלגת הבית היהודי בהתייחסות לדיווח כי נתניהו הציע להרצוג לפני חצי שנה לקדם יחד יוזמת שלום אזורית, אך חזר בו על רקע משבר עמונה

כתבות נוספות בנושא:

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו

במהלך ישיבת הממשלה השבועית, במהלך דיון על העברת כסף לתקציב הישיבות כחלק מההסכמים הקואליציונים, ניצל השר אורי אריאל את ההזדמנות ושאל בציניות אם המשא ומתן לצירוף הרצוג הוא גם חלק מיישום הסכמים קואליציוניים.

נתניהו אמר כי "יש קרבות בעבודה שמנסים עם סיפורי מעשיות לגרור אותנו פנימה. אל תיגררו להדלפות". בתגובה, העירה איילת שקד כי "זה הגיע מקרי, לא מהעבודה", ונתניהו חזר: "מנסים לגרור אותנו פנימה לקרבות בוץ". נפתלי בנט הקשה ואמר "שנדע, היה או לא היה. מה זה המסמך?" ונתניהו השיב "לא אכנס לזה".

כזכור, הבוקר חשף ברק רביד כי ראש הממשלה בנימין נתניהו העביר לפני חצי שנה ליו"ר המחנה הציוני יצחק הרצוג מסמך ובו הצהרה משותפת, שהיתה אמורה להתניע יוזמת שלום אזורית ולהוות בסיס להקמת ממשלת אחדות. המסמך כלל נכונות של נתניהו לפשרות טריטוריאליות על בסיס פתרון שתי המדינות ולריסון משמעותי של הבנייה בהתנחלויות. שלושה שבועות אחרי שהעביר את ההצעה להרצוג, ולאחר שכבר הושגה הסכמה עקרונית, החל נתניהו לסגת ממנו על רקע המשבר הפוליטי סביב המאחז הבלתי חוקי עמונה. המגעים בין הצדדים הגיעו למבוי סתום ובאמצע אוקטובר נכשלו סופית.

המסמך שהועבר להרצוג על ידי נתניהו ב–13 בספטמבר, אחרי יומיים של מגעים בין הצדדים, היה טיוטה של הצהרה משותפת שהשניים היו אמורים לשאת בפסגה בקהיר או בשארם א־שייח עם נשיא מצרים עבד אל־פתאח א־סיסי וייתכן שגם עם מלך ירדן עבדאללה השני כשלושה שבועות מאוחר יותר, בתחילת אוקטובר 2016. הפסגה במצרים היתה צפויה להיות תחילתה של יוזמת שלום אזורית, ומיד עם חזרתם לארץ התכוונו נתניהו והרצוג להודיע על משא ומתן מרתוני להקמת ממשלת אחדות.

להלן עקרי המסמך שנכתב בשפה האנגלית:

• אנו מודים לנשיא א־סיסי על נכונותו למלא תפקיד פעיל בקידום השלום והביטחון באזור ולהשיק מחדש את תהליך השלום.

• אנו מביעים מחדש מחויבות לפתרון של שתי מדינות לשני עמים ומצהירים על רצוננו לקדמו.

• ישראל שואפת לשם קץ לסכסוך ולהביא לסופיות כל התביעות, להשיג הכרה הדדית בין שתי מדינות לאום, סידורי ביטחון מתמשכים ופתרון טריטוריאלי מוסכם שבין היתר יכיר בקיומם של מרכזי אוכלוסייה קיימים.

• במסגרת החיפוש אחר השלום, ישראל מושיטה את ידה לפלסטינים ומבקשת לפתוח במשא ומתן ישיר, דו־צדדי וללא תנאים מוקדמים.

• ישראל רואה בחיוב את הרוח הכללית של יוזמת השלום הערבית ואת המרכיבים החיוביים שכלולים בה. ישראל מקדמת בברכה פתיחה בשיחות עם מדינות ערביות לגבי היוזמה הזו, במטרה לשקף את השינויים הדרמטיים שחלו באזור בשנים האחרונות ולעבוד יחדיו לקידום פתרון שתי המדינות ושלום רחב יותר באזור.

• בהקשר של חידוש מאמצי השלום, הפעילות הישראלית בהתנחלויות ביהודה ושומרון תיושם בצורה שתאפשר דיאלוג אזורי לשלום וכן תאפשר (להשיג) את המטרה של שתי מדינות לשני עמי — מאחורי הניסוח הפתלתל בסעיף זה עמדה נכונות של נתניהו לבצע "הקפאה שקטה" ולא רשמית של הבנייה בהתנחלויות המבודדות, שלא נמצאות בגושים הגדולים שאותם מעוניינת ישראל לספח במסגרת הסדר קבע. נתניהו סירב להצהיר על ההקפאה הזו באופן רשמי. במסגרת המגעים שנמשכו אחרי העברת המסמך דרש הרצוג לחדד את הסעיף הזה ולמחוק את ארבע המילים הראשונות במטרה להדגיש שמדיניות התנחלויות זו לא תהיה תלויה בקיומו של משא ומתן עם הפלסטינים. נתניהו הסכים.

• ישראל תעבוד עם הרשות הפלסטינית כדי לשפר באופן משמעותי את המצב הכלכלי ואת שיתוף הפעולה הכלכלי, כולל בשטח C, ולהדק את התיאום הביטחוני.

• במגעים שנמשכו אחרי העברת המסמך דרש הרצוג לחדד את הסעיף הזה ולהבהיר שישראל תאפשר בנייה פלסטינית וקידום פרויקטים פלסטיניים בשטח C. נתניהו הסכים.

• ישראל מעוניינת ביציבות ארוכת טווח בעזה, כולל שיקום הומניטארי וסידורי ביטחון יעילים.

לקראת נסיעתו של נתניהו לעצרת הכללית של האו"ם הושגה הסכמה כמעט סופית על נוסח ההצהרה. המטרה היתה כי מיד עם חזרתו של נתניהו מניו יורק ייצא שליחו יצחק מולכו לקהיר כדי לסכם את הנושא עם המצרים. התוכנית היתה שנתניהו והרצוג ייצאו בחשאי לקהיר בתחילת אוקטובר, יכנסו שם מסיבת עיתונאים דרמטית עם הנשיא א־סיסי וייתכן עם מלך ירדן עבדאללה השני ויקריאו את ההצהרה המשותפת שתהווה בסיס להשקת יוזמת שלום אזורית בהובלת מצרים וירדן ובהשתתפות מדינות ערב.

לפי התוכנית, מיד עם חזרתם ארצה, היו אמורים נתניהו והרצוג לכנס מסיבת עיתונאים שנייה בנתב"ג אליה יוזמנו שר הביטחון אביגדור ליברמן ושר האוצר משה כחלון ותכלול הכרזה על מהלך בזק להקמת ממשלת אחדות. השתתפות כחלון וליברמן נועדה להראות כי השניים תומכים בהצהרת שנשאו נתניהו והרצוג בקהיר.

ב–20 בספטמבר הגיע נתניהו לניו יורק כדי להשתתף בעצרת הכללית של האו"ם. בנאומו סיפק רמז ליוזמת השלום האזורית שעליה נוהלו מגעים מאחורי הקלעים. "אני לא ויתרתי על השלום. אני עודני מחויב לחזון של שלום המבוסס על שתי מדינות לשני עמים", אמר נתניהו בנאומו. "אני מאמין שהשינויים המתחוללים בעולם הערבי טומנים בחובם הזדמנות ייחודית לקדם את השלום. אני משבח את נשיא מצרים א־סיסי על מאמציו לקדם שלום באזורנו. ישראל מקבלת בברכה את רוח יוזמת השלום הערבית ומקבלת בברכה את הדיאלוג עם מדינות ערביות לקידום שלום רחב יותר. אני מאמין שעל מנת שנוכל להשיג במלואו את השלום הרחב הזה, הפלסטינים חייבים להיות חלק ממנו. אני מוכן להתחיל משא ומתן כדי להשיג זאת כבר היום".

אך לדברי מקור במפלגת העבודה שהיה מעורב בפרטי השיחות: "נתניהו התחיל בנסיגה הדרגתית מההצהרה המדינית. לאט לאט הוא ניסה לרדד את מה שכבר הוסכם עליו וביקש לדחות בגלל עמונה ובגלל הלחץ של הבית היהודי".

מלשכת ראש הממשלה נמסר כי "התיאור לגבי אי מימוש של מהלך אזורי אפשרי שגוי מן היסוד. אין לעניין שום קשר לעמונה. ראש הממשלה נתניהו מעוניין לקדם יוזמה אזורית. מי שמעביר לכם אינפורמציה זו, אינו מצוי בפרטים, או שמסלף אותם".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture