ישראל-רוסיה-ארה"ב: הציר המפתיע שיוביל להרחקת האיראנים מסוריה

הבקשה הישראלית להרחקת איראן מהגבול הפכה לדרישה לסילוקה מכל שטח סוריה. מה גרם לשינוי הטון? מה הבטיח טראמפ לפוטין אם ייענה לדרישה הישראלית? ומדוע הופתעו גורמי המודיעין מהצלחת הסנקציות על איראן? כל הפרטים

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

ההתרחשויות האינטנסיביות בגזרה הדרומית הסיטו את תשומת הלב הציבורית והתקשורתית מהמתיחות והאירועים הדרמטיים בחזית הצפונית שם ממשיכה ישראל במערכה למניעת ההתבססות האיראנית בסוריה.

לצד הפעולות הצבאיות השונות אותן נוקטת ישראל במטרה להקשות על הכוחות האיראנים, האחרונה שבהן, ע"פ מקורות זרים, היא הפצצת מליציות שיעיות בגבול עיראק סוריה, ממשיכים בירושלים כל העת במגעים המדיניים שמטרתם להרחיק לחלוטין את הכוחות האיראנים מסוריה. מכל סוריה.

כזכור, בתחילה הציגה ישראל דרישה סולידית בדמות הרחקת הכוחות האיראנים מהגבול בשיעור של כמה עשרות ק"מ, אולם בשבועות האחרונים שינו רה"מ, שר הביטחון ויתר הדוברים הישראלים את הרטוריקה והציגו דרישה נוקשה בהרבה: סילוק מוחלט של כל הכוחות האיראנים מכל שטח סוריה.

חודש אחד – 17 מכות: ההתרסקות הצבאית, המדינית והכלכלית של איראן


בראיון לאתר 'אל מוניטור' הסביר שר הביטחון, אביגדור ליברמן, את שינוי הגישה. "ברגע שהתברר שאיראן וחיזבאללה מנסים להעביר לסוריה טילים בעלי טווח של 400 ק"מ או אפילו יותר, אין ערך לדרישה להרחיק אותם מהגבול, כי הם יכולים לשגר את הטילים הללו גם ממזרח המדינה או מצפונה. אנחנו נחושים למנוע את זה ולעשות כל מה שצריך להשגת המטרה הזו, אלא אם כן כל הנוגעים בדבר יבהירו לאיראנים מה הם צריכים לעשות".

בשלב זה הרוסים והאמריקנים לא הגיבו לדרישה הזאת, אך סיכוייה להתקבל – גבוהים. העיתונאי בן כספית מונה 3 גורמים לנכונות של ארה"ב ואפילו רוסיה להיענות לדרישותיה של ישראל בזירה הסבוכה.

1. ידיעות עקשניות על תיאום משולש: וושינגטון, מוסקבה וירושלים. על פי המידע הזה, הנשיא טראמפ דרש מהאירופים להחזיר את רוסיה לפורום המדינות המתועשות (8G) גם בגלל ההסכמה הרוסית ללכת לקראת ישראל בכל הקשור להרחקת איראן מגבולותיה. בירושלים מכחישים את התיאום המשולש הזה בתוקף, אם כי מאשרים שבנושא הזה וושינגטון וירושלים רואות עין בעין.

2. הפעילות הצבאית של ישראל נגד הנוכחות האיראנית באזור הפילה את האסימונים בבית הלב ובקרמלין, שם הבינו כי ישראל רצינית בהצהרותיה לפיהן היא תמנע את ההתבססות האיראנית בסוריה גם במחיר של עימות כולל. "המחדל בו הנחנו לחיזבאללה להפוך למעצמת טילים ורקטות על הגדר הצפונית שלנו לא יחזור על עצמו. הם רוצים עכשיו לשכפל את חיזבאללה גם בסוריה וזה לא יקרה, גם במחיר של מלחמה כוללת", כלשונו של שר בכיר בקבינט שצוטט באל מוניטור.

3. היחסים הבין-אישיים בין נתניהו לטראמפ ופוטין, ובין בכירים בכל הדרגים למקביליהם האמריקנים והרוסים – פועלים אף הם את פעולת. "לליברמן מערכת יחסים קרובה מאוד עם עמיתו שר ההגנה סרגיי שויגו. השניים מדברים בטלפון לפחות פעם בשבוע. ברוסית, כמובן", מציין כספית.

"למרות הכישלון – איראן פועלת להקים כוח שיגור רקטות מרמת הגולן"

הצלחה מפתיעה לסנקציות

ע"פ בן כספית, "בישראל שואבים עידוד מדיווחי מודיעין לפיהם היציאה האמריקאית מהסכם הגרעין והטלת הסנקציות על איראן גורמות לאפקט מאסיבי על הכלכלה האיראנית, הרבה יותר מכפי שחזו מומחי המודיעין בישראל. הלחץ על משטר האייתוללות גובר ובישראל מאמינים שבסופו של דבר הוא יביא לאחד משניים: או שינוי מהותי של המדיניות האיראנית בכל הקשור להפצת טרור והקמת חזית שנייה מול ישראל, או נפילת המשטר".

בכל מקרה, הוא מסייג, "ישראל מתנהלת לאחרונה בתחושה שהכל מצליח לה ושעוצמתה באזור הולכת וגוברת. מצד אחד זה נעים, מצד שני תחושות כאלה מייצרות בדרך כלל את האסונות הכי גדולים".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture