בזימבבואה ובאתיופיה: נכשלו ניסיונות התנקשות בראשי המדינות

זימבבואה: פיצוץ אירע בעצרת בחירות של הנשיא שלא נפגע, אך שניים מסגניו ושר נוסף נפצעו. במקביל באתיופיה, הושלך רימון במהלך עצרת בחירות של ראש הממשלה. גם הוא לא נפגע באירוע אך אדם אחד נהרג וכמאה חמישים נוספים נפצעו

כתבות נוספות בנושא:

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"

פיצוץ אירע בעצרת בחירות של נשיא זימבבואה אמרסון מננגגוואה באצטדיון בעיר בולאיו – כך דיווחה התקשורת הממלכתית במדינה. הנשיא לא נפגע, אך שניים מסגניו ושר נוסף נפצעו, ככל הנראה באורח קל. הפיצוץ תועד עם סיום העצרת, כשהנשיא נופף לתומכיו. דוברו של מננגגוואה מסר כי הוא הועבר למקום מבטחים.

מננגגוואה בן ה-75 נערך לבחירות ב-30 ביולי, שיהיו הראשונות אחרי הדחתו של השליט הוותיק רוברט מוגאבה בשנה שעברה. העיר נחשבת למעוז של האופוזיציה, ומפלגת השלטון ZANU-PF לא ניצחה בה בבחירות הארציות מאז 2000. יריבו העיקרי של הנשיא הנוכחי בבחירות הוא מנהיג התנועה למען שינוי דמוקרטי, נלסון צ'מיסה בן ה-40.

באוגוסט שעבר, כשעוד היה סגן הנשיא, אמר מננגגוואה כי הוא הורעל בעצרת בפאתי בולאיו ובעקבות זאת אושפז במשך כמה שבועות בדרום אפריקה השכנה. הנשיא הבטיח לקיים בחירות חופשיות והוגנות, והוא אף אפשר למשקיפים זרים להיכנס למדינה לראשונה מאז שנת 2000. זה עשוי לסייע לזימבבואה לקבל סיוע בינלאומי, אחרי שני עשורים של סנקציות על מוגאבה.

מוקדם יותר היום, באתיופיה, נהרג לפחות אדם אחד ועוד כ-150 איש נפצעו בעצרת תמיכה בראש ממשלת אתיופיה החדש, אבייה אחמד, בבירה אדיס אבבה. הפיצוץ נגרם כתוצאה מהשלכת רימון לעבר הבמה מיד עם סיום נאומו של אבייה בן ה-41, שאחראי לשורת רפורמות מרחיקות לכת מאז עלה לשלטון באפריל. הוא הובהל מהמקום על ידי מאבטחים. עד ראיה סיפר כי התוקף הופל לקרקע עוד בטרם התפוצץ הרימון.

אבייה עצמו לא נפגע, ולאחר התקרית הוא נשא נאום לאומה שבו אמר כי היה זה "ניסיון לא מוצלח מצד הכוחות שאינם רוצים לראות את אתיופיה מאוחדת". קצין הצבא לשעבר אחראי בין היתר לביטול מצב החירום במדינה המזרח אפריקנית, לפתיחת שוק התקשורת וענפים נוספים לתחרות, וכן להגשת עלה של זית לשכנה אריתריאה, שהסכסוך עמה טרם נפתר.

בעצרת בכיכר מסקל הבטיח ראש הממשלה לעשרות אלפי המשתתפים כי יפעל למען שקיפות ממשלתית ולמען פיוס האומה, שבה חיים כמאה מיליון איש. על אף הצמיחה הכלכלית המהירה של המדינה המזרח אפריקנית, מתנגדי הממשלה טוענים כי הפירות לא חולקו באופן שוויוני בין הקבוצות האתניות השונות ובין המחוזות השונים.

ייתכן שהכרזתו מתחילת החודש של אבייה כי הוא מוכן ליישום מלא של הסכם השלום עם אריתריאה משנת 2000, שיביא לסיומה הרשמי של המלחמה בין שתי השכנות, קשורה לפיצוץ, שאותו כינה "מתקפה מתוכננת היטב". אריתריאה גינתה בחריפות את המתקפה ואמרה כי מדובר ב"ניסיון להצית אלימות במהלך הפגנה למען השלום, הראשונה מסוגה באתיופיה". גם ארצות הברית והאיחוד האירופי גינו את התקרית.

חלק מהתושבים באזורים הסמוכים לגבול, שבמסגרת ההסכם יעברו לשליטת אריתריאה, מחו נגד ההחלטה ההיסטורית של אבייה, וגם חזית הטיגרה (TPLF), אחת המפלגות בקואליציית השלטון באתיופיה ב-27 השנים האחרונות, אמרה כי ראש הממשלה לא התייעץ עם ועידת הקואליציה לפני שהודיע על כך.

הכתבות המעניינות ביותר

דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
2 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

בחיי מנהיג איראן האייתולה חמינהאי

יש שם אחד על כסא גלגלים שנשאר לבד… מסכן…

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture