ויקיפדיה

הקרב על מיצרי הרמוז: ארה"ב ואיראן באיומים הדדיים

המאבק הכלכלי של ארה"ב באיראן: מפקד במשמרות המהפכה איים כי איראן תמנע את ייצוא הנפט דרך המצר "אם ארצות הברית תכפה חרם על הנפט האיראני". הצבא האמריקני הבהיר בתגובה: "מוכנים לפעולה צבאית להבטחת חופש הניווט והמסחר"

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

הצבא האמריקני הודיע היום כי הוא "מוכן לפעול להבטחת חופש הניווט והמסחר", בתגובה לאיום של איראן לחסום את ייצוא הנפט דרך מצר הורמוז – שמקשר בין האוקיינוס ההודי למפרץ הפרסי. דובר פיקוד המרכז של צבא ארצות הברית מסר כי "ארה"ב ובנות בריתה מספקות ומקדמות את היציבות באזור. יחד, אנחנו מוכנים להבטיח את חופש הניווט והמסחר בהתאם לחוק הבינלאומי".

ההודעה האמריקנית מגיעה בתגובה לאיום שהשמיע אמש מפקד במשמרות המהפכה של איראן, איסמאעיל קווסארי, ולפיו "איראן תמנע את ייצוא הנפט מהאזור דרך מצר הורמוז אם ארה"ב תכפה חרם על הנפט האיראני". קווסארי צוטט באתר האינטרנט של "מועדון העיתונאים הצעירים" של איראן.

בתגובה להודעת הצבא האמריקני, חזר מפקד משמרות המהפכה באיראן, מוחמד עלי ג'עפרי, על האיום. ג'עפרי צוטט בסוכנות הידיעות האיראנית "תסנים" אומר כי "האיום לחסום את מצר הורמוז ייושם אם יהיה צורך בכך". לדבריו, "מצר הורמוז ישמש את כולם – או אף אחד".

מוקדם יותר אתמול אמר מפקד כוח קודס של משמרות המהפכה האיראניים, הגנרל קאסם סולימאני, כי משמרות המהפכה נערכים ליישם מדיניות שתמנע כליל ייצוא נפט מהאזור אם ארה"ב תכפה חרם על הנפט האיראני. שלשום איים נשיא איראן חסן רוחאני לשבש את תעבורת הנפט משכנותיה של איראן במפרץ הפרסי אם וושינגטון תמשיך לפעול במטרה לכפות על מדינות אחרות להחרים את הנפט של איראן.

סולימאני בירך את רוחאני על דבריו ואמר כי הוא ערוך ומוכן ליישם מדיניות כזו אם יהיה בכך צורך. "אני מנשק את ידיך על כך שהשמעת הצהרות חכמות כל כך ובעיתוי נכון כל כך", כתב סולימאני במכתב שפורסם בסוכנות הידיעות האיראנית הממלכתית אירנ"א. "אני עומד לשירותך כדי ליישם כל מדיניות המשרתת את הרפובליקה האיסלאמית".

בשבוע שעבר אמר בכיר במחלקת המדינה האמריקנית כי וושינגטון הורתה לבעלות בריתה להפסיק לייבא מוצרי נפט מאיראן החל מנובמבר הקרוב. הגורם האמריקני אמר כי ארה"ב אינה מתכוונת לפטור בעלות ברית קרובות שלה מחרם כזה על האיראנים. בעלות ברית חשובות של ארה"ב שמייבאות כמויות עצומות של נפט מאיראן הן למשל הודו ודרום קוריאה. גם יפן וטורקיה מייבאות כמות גדולה של נפט מאיראן. היבואנית הגדולה ביותר של נפט מאיראן בשנה שעברה הייתה סין.

השבוע שוחח נשיא ארה"ב דונלד טראמפ עם מלך סעודיה סלמאן וביקש ממנו להגביר את ייצור הנפט "בשל המהומות וחוסר התפקוד באיראן ובוונצואלה". טראמפ כתב על השיחה בעמוד הטוויטר שלו וטען כי המלך נעתר לבקשתו: "בדיוק דיברתי עם מלך סעודיה והסברתי לו שעם המהומות וחוסר התפקוד באיראן ובוונצואלה, אני מבקש שסעודיה תגביר את ייצור הנפט, אולי לכמות של עד 2 מיליון חביות, כדי לפצות על ההבדלים. המחירים גבוהים מדי!".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture