אנשי ארגון 'הקסדות הלבנות' בפעולה

נתניהו על חילוץ אנשי ה'קסדות הלבנות': "אנשים שהצילו חיים"

800 האזרחים הסורים שחולצו הלילה על ידי צה"ל משטח הלחימה בדרום סוריה והועברו לירדן הם חברי ארגון ההצלה "הקסדות הלבנות" ובני משפחותיהם. מי הם אנשי הארגון שהוקם ב-2013 ופעל להציל חיי אדם תחת אש המשטר הסורי

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

ארגון "הקסדות הלבנות", שמאות מאנשיו ובני משפחותיהם פונו הלילה (ראשון) מסוריה לירדן במבצע מיוחד של צה"ל, הפך לאחד מסמלי המלחמה האכזרית המתחוללת במדינה מאז 2011. באופן רשמי הוא נקרא ארגון "ההגנה האזרחית הסורית", אך הוא קיבל את הכינוי בזכות הקסדות של אנשי החילוץ שלו, הפועלים באזורים שבשליטת המורדים ונשלחים לזירות ההפצצות של המשטר ובעלי בריתו.

ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס הערב לדברים ואמר כי "לפני ימים אחדים פנה אליי הנשיא טראמפ, ופנו גם ראש ממשלת קנדה טרודו ואחרים, בבקשה שנעזור להוציא מסוריה מאות אנשי "קסדות לבנות". אלה אנשים שהצילו חיים ונמצאו עכשיו בסכנת חיים. לכן אישרתי להעביר אותם דרך ישראל למדינות נוספות, כצעד הומניטרי חשוב".

נתניהו הוסיף ואמר כי "במקביל, אנחנו לא מפסיקים לפעול בסוריה נגד ניסיונות ההתבססות הצבאית של איראן שם. באותה עת אנחנו פועלים גם בדרום. בסוף השבוע היכינו את החמאס מכה קשה מאוד, ואם הדבר יידרש, נכה בהם שבעתיים".

צפו בדברי נתניהו

מפקד מנהלת שכנות טובה בצה"ל, סגן-אלוף אמר כי "אין ספק כי זהו מעמד מרגש לעמוד אתמול על גדר הגבול ולקלוט משפחות, בעיקר נשים וילדים. משפחות אשר עוברות בתחילה בחשש אך כאשר מגיעות אל הגבול , עיניהן נוצצות מאושר בידיעה כי קיבלו את חייהם בחזרה. שמח להיות קצין בצבא ובמדינה שמבצעות מבצע כזה ומביאות לידי ביטוי ערכים של אנושיות וחמלה. זוהי מהות עבודתנו וזהו רגע משמעותי מאין כמותו".

לאחר פרסום דבר החילוץ, הוציא משרד החוץ של קנדה הודעת תמיכה ב"קסדות הלבנות". "'הקסדות הלבנות' הם מתנדבים אמיצים והיו הראשונים להגיב ולסכן את חייהם כדי לעזור לאזרחים בסוריה. כשילדים, נשים וגברים בסוריה נסו על חייהם, 'הקסדות הלבנות' רצו לתוך הסכנה, לתוך ההריסות, כדי להציל את הפצועים", נכתב בהודעה. שרת החוץ הקנדית, כריסטיה פרילנד, אמרה כי היא קראה "למנהיגי העולם לעזור לגיבורים האלה" במהלך פסגת נאט"ו בבריסל לפני כשבועיים.

שרת החוץ של האיחוד האירופי פדריקה מוגריני אמרה היום (חמישי) כי "הצלתם של כ-800 אנשי הקסדות הלבנות ומשפחותיהם מסוריה היא מחווה הומניטרית חשובה. חייהם היו בסכנה מיידית בעקבות ההסלמה האחרונה באלימות בדרום מערב סוריה". עוד הוסיפה כי "הקסדות הלבנות, הן ארגון מתנדבים סורי המוקדש להצלה להגנה ולסיוע לאזרחים בעימות הסורי".

החילוץ התבצע כאמור לבקשתה של ארצות הברית ומדינות אירופיות נוספות, נוכח הסכנה שנשקפה לחייהם. מפקד "הקסדות הלבנות", ראאד סאלח, אמר לסוכנות הידיעות AFP כי הם היו "מוקפים באזור מסוכן". לדבריו, חברי הארגון שפונו הגיעו מהמחוזות דרעא וקוניטרה, ובהם רבים שהיו נצורים בין גבול רמת הגולן לכוחות משטר אסד שהתקדמו לאזור.

ארגון "הקסדות הלבנות" הוא ארגון "הגנה אזרחית" שהוקם בשנת 2013 על ידי פעילים ומתנדבים סורים ששמו להם למטרה להציל ולסייע לאזרחים באזורים שבהם הייתה לחימה. פעילי הארגון, אשר מונה כ-3,000 חברים, הצילו יותר ממאה אלף אנשים מאז תחילת הלחימה, זאת לפי הצהרת דוברת מחלקת המדינה של ארה"ב.

צפו בפעילות הארגון

את הרעיון להקמת ארגון מתנדבים אזרחי יזם יועץ אבטחה וקצין בריטי לשעבר בשם ג'יימס לה מסורייה בשנת 2013, בעיקר כדי לתת תגובה הולמת להפגזות חסרות ההבחנה שבוצעו על ידי חיל האוויר הסורי על ישובים אזרחיים באזורים שבשליטת המורדים. ההדרכה והקורסים למתנדבים הסורים הראשונים נמסרו על ידי מתנדבים טורקיים מארגון AKUT אשר גם הקים עבור כך מחנות אימונים בשטחה של טורקיה יחד עם ארגון ARK מאיחוד האמירויות הערביות.

לאחר אימונים אינטנסיביים שבהם המתנדבים תרגלו חיפוש והצלה בשטח בנוי כמו גם מתן עזרה ראשונה ושירותי רפואה, הם נשלחו חזרה לסוריה. בתחילה, פעלו בעיקר צוותים מקומיים לא מאורגנים ברחבי סוריה, אולם לבסוף, הארגון נוסד רשמית ב-25 באוקטובר 2014 לאחר שכלל הצוותים הצביעו על הקמת ארגון משותף. הציוד של מתנדבי הארגון כולל מגני מרפקים וברכיים, מדים בצבע בז', מכשירי קשר, ציוד ומכשור רפואי קל לנשיאה ולשימוש אשר לא תלוי בחשמל, וקסדות לבנות אשר הפכו לסימן הזיהוי הבולט של הארגון.

מאז הקמתו, הארגון גדל בהדרגה כשתחתיו פועלים כבר 2,850 מתנדבים ו-114 מרכזים מקומיים של ה-SCD ב-8 המחוזות בסוריה (חלב, אדלב, חמאת, חומס, לטקיה, דמשק, ריף דמשק ודרעא). חלק גדול מהמתנדבים החדשים הוכשרו על ידי המתנדבים הראשונים שהגיעו מטורקיה. בחודש ינואר 2016, ה-SCD הצהיר שמתנדביו הצילו את חייהם של למעלה מ-40,000 אנשים במהלך מלחמת האזרחים, וכי למעלה מ-7 מיליון אזרחים הסתייעו בשירותיו. נכון 2015, התקציב השנתי של ה-SCD הוא בסביבות 30 מיליון דולר. אף על פי שהפעילות בארגון מוגדרת כ"התנדבות", בפועל, כל מתנדב במשרה מלאה מקבל קצבה חודשית של 150 דולר.

המשימה של הארגון היא "להציל כמה שיותר חייהם של אנשים במשך הזמן הקצר ביותר שאפשר כדי למזער פגיעה נוספת באנשים ונזק לרכוש". העבודה של הארגון כוללת כ-15 משימות הגנה אזרחיות אשר מפורטות במשפט ההומניטרי הבינלאומי. עיקר פעילותם של המתנדבים בסוריה מורכבת מחיפוש והצלה בסביבה עירונית בנויה לאחר הפצצות, ובמקביל, כיבוי אש, פינוי וטיפול רפואי, פינו אזרחים מאזורי סכנה ומתן שירותים חיוניים כמו מזון ותיקון קווי חשמל.

עד אוקטובר 2015, התפקיד הבולט ביותר של הארגון היה חילוץ אזרחים מהריסות שנוצרו בעקבות חביות נפץ ומטעני חבלה מאולתרים שהוטלו על ידי מסוקים סורים כמו מיל מי-24 ומיל מי-17 של חיל האוויר הסורי. החל מתחילת המעורבות הרוסית במלחמת האזרחים בסוריה ב-30 בספטמבר 2015, מרבית העבודה שלהם הייתה תגובה מהירה לתקיפות של מטוסי חיל האוויר הרוסי אשר מפציצים באופן קבוע אזורים עירוניים ועושים שימוש גם בפצצות מצרר.

העבודה של המתנדבים מתוארת לפעמים כעבודה המסוכנת ביותר בעולם, והפעילות שלהם כרוכה בסיכון רב ממגוון איומים בשל המלחמה בסוריה. כ-130 מתנדבים נהרגו מאז היווסדו של הארגון.

הארגון מצוטט באופן נרחב בתקשורת האזורית והבינלאומית, וזוכה לסיקור גדול בקרב כלי התקשורת בנוגע למלחמת האזרחים בסוריה. בתור מגישי העזרה המגיעים ראשונים לאזור המפוצץ, מתנדבי הקסדות הלבנות מספקים את מקורות מידע והצילומים או הסרטים העדכניים ביותר לגבי תקיפות על מטרות אזרחיות לעומת מקורות אחרים.

מנהל הארגון – ראאד על-סלאח, פנה מספר פעמים למועצת הביטחון של האו"ם וגופים בינלאומיים אחרים לעצור את ההפצצות חסרות ההבחנה נגד אזרחים. ביוני 2014, אחד ממתנדבי הארגון – חאלד עומר פארח, זכה לתהילה בינלאומית כאשר נראה בודיאו בו הוא חילץ מההריסות בחלב תינוק שהיה לכוד שם במשך מספר שעות. פארח נהרג בתקיפה אווירית בחלב ב-2016.

סמל הארגון

הארגון מקפיד לטוען שהוא ארגון הומניטרי נייטראלי ללא זיקה רשמית לכל שחקן פוליטי או צבאי, והמתנדבים שלו מחויבים לתת שירותים לכל האנשים הזקוקים לכך ללא קשר להשתייכותו האתנית, הדתית או הפוליטית. הם לא קשורים לארגון ההגנה האזרחי הבינלאומי של המועצה הכלכלית חברתית של האומות המאוחדות או להגנה האזרחית של הצבא הסורי, והוא אינו פועל בשטחים שבשליטת צבא סוריה אשר מתנגד לפעילות הארגון. בדומה לארגונים אחרים הפועלים באזורים שבשליטת המורדים הסורים, הארגון עובד בשיתוף פעולה עם מועצות מקומיות, מועצות מחוזיות וקבוצות חמושות, כשהיחסים משתנים מנפה לנפה. לקרן Mayday Rescue שדרכה הארגון מקבל את מרבית מימונו יש משרדים בדובאי, אמסטרדם, ירדן וטורקיה.

הם נתמכים על ידי סוכנויות הסיוע של מספר ממשלות וכן תורמים חיצוניים. בעת הקמת הארגון, משרד החוץ הבריטי היה מקור המימון הגדול ביותר של הארגון באמצעות סיוע לקרן Mayday Rescue שהוקמה לצורך זה.

התורמים הנוכחיים של הארגון כוללים כעת את ממשלת דנמרק, ממשלת גרמניה, הסוכנות לשיתוף פעולה בינלאומי של יפן, הסוכנות האמריקנית לפיתוח בינלאומי, משרד החוץ ההולנדי, והקרן ליציבות וביטחון. התורמת הגדולה ביותר לארגון כעת היא הסוכנות האמריקנית לפיתוח אשר תרמה מאז 2013 כ-23 מיליון דולר. ממשלת בריטניה תרמה עד 2015 כ-15 מיליון ליש"ט.

מתנגדי הארגון מקרב משטרו של בשאר אל-אסד טוענים שהארגון מורכב מסוכנים של המערב תומכי ארגונים ג'יהאדיסטים אשר רוצים לעורר אהדה כלפי ארגוני הטרור בסוריה ולהגדיל את התמיכה הכספית עבורם. לטענתם, הארגון מייצג את המלחמה בסוריה באופן חד-צדדי ומציג רק את המשטר הסורי באופן שלילי, ויש לו קשר הדוק עם הג'יהאדיסטים. הממשלות של רוסיה וסוריה מאשימות את הארגון כזרוע של ארגון הטרור הסוני ג'בהת א-נוסרה, ואף הפציצו מרכזים של הארגון מספר פעמים בחלב.

לפי הדיווחים מהלילה, תחת אבטחה וליווי צה"ליים הועברו 800 פעילי הארגון ובני משפחותיהם באוטובוסים מסוריה לישראל, ומשם לירדן. מירדן אמורים הפעילים להמשיך לאחת משלוש מדינות שהתחייבו בכתב לקלוט אותם: בריטניה, קנדה וגרמניה. חברי הארגון ישהו בירדן כשלושה חודשים טרם העברתם. דובר משרד החוץ הירדני מוחמד אל קייאד אישר כי ירדן הסכימה לקבלת הפעילים כחלק ממהלך שנובע "מסיבות הומניטריות".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
1 תגובה
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

ראאד סאלח זה לא מי שהיה על סיפונה של המרמרה?

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture