Marc Israel Sellem/POOL

כחלק מדיל עם טורקיה: טראמפ ביקש – ישראל שחררה מהכלא

טורקיה מחזיקה במעצר כומר אמריקאי, ובימים האחרונים איים הנשיא טראמפ בהטלת סנקציות על טורקיה אם הוא לא ישוחרר. הסיבה להחרפת האיומים: כחלק מעסקה לשחרורו, ביקש טראמפ מישראל לשחרר עצורה טורקית, ישראל נענתה אך טורקיה התחרטה

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ הזהיר אתמול את נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן כי "ארצות הברית תטיל סנקציות גדולות על טורקיה על מעצרו הממושך של הכומר אנדרו ברנסון". לדברי טראמפ, "הוא סובל מאוד. חייבים לשחרר מיד את האיש החף מפשע הזה".

ברנסון הוחזק במאסר בטורקיה במשך כמעט שנתיים ובהוראת בית משפט ושוחרר אתמול למעצר בית עד למשפטו. הוא נעצר באוקטובר 2016 על סיוע לכאורה לניסיון ההפיכה שארגן איש הדת פתהוללה גולן, שחי בארצות הברית. אם יורשע בעבירות שמייחסת לו טורקיה עלול הכומר ברנסון להישלח ל-35 שנות מאסר. בטורקיה אמרו שהתיק נגד הכומר מבוסס בראיות, ואילו שר החוץ האמריקני מייק פומפאו טען שאין ראיות מהימנות נגד הכומר. הוא בירך על ההחלטה לשחררו מהכלא, אך אמר כי ההחלטה אינה מספיקה.

בתגובה לאיומי טראמפ, מסר דוברו של ארדואן כי הממשל האמריקני לא ישיג את מבוקשו בעזרת איומים. "ארצות הברית חייבת לשקול מחדש את גישתה ולאמץ דרך חדשה ובונה יותר לפני שתפגע עוד יותר באינטרסים שלה וביחסיה עם טורקיה". שר החוץ מבלוט צ'אבושולו הוסיף כי טורקיה לא תסבול איומים או הוראות מאף אחד. "שלטון החוק בטורקיה תקף על כולם – ללא יוצאים מהכלל", כתב בטוויטר.

כעת מתברר מה הוביל לאיומי הנשיא טראמפ. ב"וושינגטון פוסט" דווח על עסקה שכללה שחרור האזרחית הטורקיה מישראל תמורת הכומר האמריקני שעצור בטורקיה. גורם מדיני בישראל אישר שטראמפ פנה לראש הממשלה בנימין נתניהו לשחרר אזרחית טורקיה שהואשמה בישראל בהלבנת כספים עבור חמאס.

לפי הדיווח ב"וושינגטון פוסט", טראמפ פנה לישראל וביקש שתשחרר את אברו אוזקאן, צעירה טורקיה בת 27, שנעצרה בחודש יוני לפני שהמריאה מנתב"ג. בחודש שעבר הוגש נגדה כתב אישום חמור. הסעיף המרכזי נגדה: הלבנת כספים עבור חמאס. השיחה שבה ביקש טראמפ לשחרר את אוזקאן התקיימה ב-14 ביולי בעת שהנשיא האמריקני שהה בחופשה בסקוטלנד.

לפי הדיווח, טראמפ התקשר לנתניהו ומלבד שיחה על סוריה ואיראן, ביקש ממנו גם לשחרר את האזרחית הטורקיה. יום למחרת היא גורשה מישראל. לפי הדיווח האמריקני, ישראל שחררה את הצעירה הטורקיה לבקשת טראמפ ובתמורה טורקיה הייתה אמורה לשחרר את ברנסון. אלא שבית המשפט הטורקי שחרר אותו רק למעצר בית.

גורמים אמריקנים אמרו ל"וושינגטון פוסט" כי טרם הכרזת טראמפ הוא קיים שיחה מתוחה מאוד עם ארדואן. הם הבהירו כי לא היה שום דבר לא ברור בעסקה שנרקמה בין ארה"ב לטורקיה. "הטורקים פספסו הזדמנות אמיתית. ברנסון הוא לא קלף מיקוח", אמר גורם בבית הלבן.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture