Abed Rahim Khatib/Flash90

דיווח: ממשל טראמפ מתכנן לבטל כליל את הסיוע לאונר"א

ארצות הברית שמימנה עד כה שליש מהוצאות אונר"א, שעומדות בסך הכול על 1.1 מיליארד דולר, מתכוונת להודיע על ביטול מוחלט של התמיכה ותדרוש לשנות את הגדרת הפליטים. שגרירת ארה"ב באו"ם אמרה השבוע כי תידרש רפורמה מקיפה

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

ממשל טראמפ הודיע על ביטול המימון של כל קרנות סיוע האו"ם לפליטים. ב"וושינגטון פוסט" דווח הבוקר כי המהלך מהווה חלק מחישוב מחודש של השקעותיה, כך שיתאימו למדיניותה בנוגע לתוכנית השלום הישראלית-פלסטינית. המימון החסר אמור לאלץ לשנות את ההגדרות של זהות הפליטים – כיוון שלא יהיה די כסף לסייע למי שמוגדר פליט כעת, ולמי ששמורה הזכות לשוב לביתו.

בכיר בבית הלבן ששוחח עם ה"וושינגטון פוסט", אמר לעיתון כי החלטת הממשל נובעת גם מההכרה של ארגון אונר"א בצאצאיהם של פליטים כפליטים, דבר שלא מקובל באף מקרה אחר בעולם, אך קיימים סעיפים רבים נוספים בהתנהלות הסוכנות שעל פי הממשל חייבים להשתנות. על פי דיווח בעיתון "ישראל היום", ההחלטה בנושא ביטול התקציבים לאונר"א תיחשף בקרוב, ככל הנראה במהלך ישיבה של עצרת האומות המאוחדות.

בהודעה מתכוון הממשל להביע את מורת רוחו מהאופן שבו סוכנות הסעד והתעסוקה של האו"ם, אונר"א, משקיעה את כספיה. כמו כן יקרא הממשל לשינוי ההגדרות שלפיהן מכירה אונר"א בפליטים. כך שמחמישה מיליון הפליטים המוכרים בארגון יוותרו רק כמה עשרות אלפים – אלה שעדיין חיים מאז שהוקמה הסוכנות לפני כ-70 שנה. ואולם, הממשל לא יכול לשנות באופן חד-צדדי את הגדרות האו"ם למי שנחשב פליט הזכאי לסיוע של אונר"א – שכולל כיום גם את צאצאיהם של מי שגורשו או ברחו מאדמותיהם ומבתיהם.

מוקדם יותר השבוע אמרה שגרירת ארה"ב או"ם, ניקי היילי, כי ארצה מסתייגת מסוכנות הפליטים אונר"א. היילי תקפה בחריפו תאת הארגון ואמרה: "הפלשתינים, ואונר"א בראשם, לא מפסיקים לנגח את אמריקה". היילי הוסיפה ואמרה כי: "אם אונר"א תבצע רפורמה בדרך התנהלותה ותעדכן את מספר הפליטים האמיתי – נוכל לשקול לחדש את השותפות שלנו איתם".

לדבריה, גורמים רשמיים ברשות הפלסטינית "מחלקים את הכסף של אונר"א לפי ראות עיניהם", אף שהוא נועד גם לבתי הספר והשירותים החיוניים לפלסטינים בגדה המערבית ובעזה, כמו גם לאלו המתגוררים בירדן, בסוריה ובלבנון. הממשל דורש ממדינות נוספות באזור שנושאות את דגל הזכויות הפלסטיניות להשקיע מכספן. "איפה סעודיה? איפה איחוד האמירויות הערביות? איפה כווית?", תהתה היילי. "האם לא אכפת להן מהפלסטינים, הן לא מעוניינות לוודא שילדיהם מטופלים?".

בשבוע שעבר נודע על יוזמה חדשה בקונגרס האמריקני לצמצום תקציבי סוכנות הפליטים אונר"א, והפעם באופן ניכר. חבר הקונגרס דאג למבורן גייס עשרה מעמיתיו להצעת חוק חדשה, שלפיה תמיכת ארה"ב בסוכנות תצטמצם בהתאם למספר הפליטים המקוריים ממלחמת העצמאות, ולא לדורות הבאים אחריהם.

עם פרסום הידיעות על החלטת הקיצוץ, פרסמה לשכתו של הנשיא הפלסטיני אבו מאזן הודעה שבה האשים את הממשל ב"הפשטת מיליוני פלסטינים ממעמדם כפליטים". עוד נמסר: "אחרי השימוש בסיוע הומניטרי ככלי סחיטה על ההנהגה הפלסטינית, מתכנן ממשל טראמפ לביצוע שערורייה בלתי מוסרית נגד הפליטים הפלסטינים באמצעות ביטול זכויותיהם ההיסטוריות". כך מסר דוברו של אבו מאזן, אחמד שאמי.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture