ועידה באירן על סוריה: "איננו הבעיה, אלא הפתרון"

נציגי 12 מדינות עלומות מתכנסים בטהרן לדון בפתרון לעימות הדמים. שר החוץ סאלחי במאמר ב"וושינגטון פוסט": "אם אסד ייפול בבת אחת, זה ייגמר כמו מלחמת האזרחים בלבנון"

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'

האם פתרון למשבר בסוריה יגיע דווקא מכיוונה של אירן? הרפובליקה האיסלמית מארחת היום (חמישי) ועידה, בהשתתפות נציגים מ-12 מדינות עלומות שזהותן לא נמסרה, על מנת לנסות ולגבש פתרון למלחמת האזרחים העקובה מדם בין תומכיו של נשיא סוריה, בשאר אסד, למתנגדיו. הנשיא האירני, מחמוד אחמדינג'אד, הגדיר את הוועידה כהזדמנות "להחליף את העימותים הצבאיים בגישות פוליטיות, במטרה ליישב את המחלוקות".

קרא עוד:

[postim]

במערב מתייחסים לוועידה בספקנות רבה. סוכנות רויטרס ציטטה הלילה דיפלומט מערבי, שאמר ממקום מושבו בטהרן כי "תמיכתה של אירן במשטר אסד אינה תואמת את הניסיון האמיתי לפייס בין הצדדים", והוסיף כי הדבר מוכיח שלטהרן "אזלו הרעיונות". דיפלומט מערבי אחר העריך כי אירן מנסה באמצעות הוועידה להרחיב את בסיס התמיכה הבינלאומי באסד.

אירן, כמו גם רוסיה וסין, ממשיכה לעמוד מאחורי משטר אסד, חרף ההתקוממות נגדו הנמשכת זה 17 חודשים. היא הביעה התנגדות לקריאה הבינלאומית, הזוכה לתמיכה רחבה, בקריאה לנשיא להתפטר מתפקידו במסגרת שינוי פוליטי במדינה. "אירן מנסה להפגין כוח ונוכחות אזורית, אך אם הם הולכים לשחק משחק גדול למה לא לעשות זאת בוועידת המדינות הבלתי מזדהות?", תהה הפרשן סקוט לוקאס, מאתר החדשות EA, המתמחה בכיסוי אירן. ועידת המדינות הבלתי מזדהות תתקיים, אגב, בסוף החודש בטהרן (וישתתף בה, ככל הנאה, בין היתר, מזכ"ל האו"ם באן קי-מון). "נראה שהם מתוחים כל כך בעניין סוריה, והם אינם יכולים להרשות לעצמם להמתין", הוסיף.

שר החוץ האירני: "מחויבים לשים סוף למשבר בסוריה"

במאמר שפורסם אתמול ב"וושינגטון פוסט", התייחס שר החוץ האירני, עלי אכבר סאלחי, למשבר בסוריה, על רקע פתיחת הוועידה. "אנו, בני האדם, טועים לעתים קרובות כשאיננו לומדים מן ההיסטוריה, אפילו כשהיא קרובה. מלחמת האזרחים בלבנט אינה שייכת לנחלת העבר הרחוק", כתב. "בעוד האלימות בסוריה מחמירה, מלחמת האזרחים בת 15 השנים בלבנון צריכה לספק שיעורים מבהילים למה שמתרחש כשמרקם החברה נפרם".

"כשהאביב הערבי החל בדצמבר 2010, כולנו ראינו אנשים שדורשים את זכויותיהם. חזינו בתנועות אזרחיות הדורשות חופש, דמוקרטיה וכבוד עצמי", הוסיף סאלחי. לדבריו, "לרוע המזל", בקרב הקהילה הבינלאומית היו "תגובות סותרות לתנועות האזרחיות בעולם הערבי (…). תגובת אירופה למשבר בסוריה סותרת גם היא. מעט, אם בכלל, נאמר באשר לנוכחותם הגוברת של קיצונים חמושים בסוריה".

סאלחי ביקש לחזק את דבריו "של חברי המכובד, קופי אנאן, אשר רק לאחרונה התפטר מתפקידו כשליח האו"ם לסוריה", וקבע כי "באמצעים צבאיים בלבד, המשבר בסוריה לא יסתיים. גם אג'נדה פוליטית לא מקיפה, תיכשל". עוד הבהיר כי "אירן מבקשת פתרון שהוא אינטרס של כולם. החברה הסורית היא פסיפס יפה של דתות ותרבויות, והוא יתנפץ לרסיסים אם הנשיא אסד ייפול בבת אחת. הרעיון כי במקרה כזה יהיה מעבר מוסדר של השלטון הוא אשליה".

"אירן היא חלק מהפתרון, לא הבעיה", התייחס סאלחי לעמדת מדינות המערב, שקראו לשים את הרפובליקה האיסלמית מחוץ לפתרון המשבר. "כפי שהעולם ראה בעשור האחרון, אנחנו פעלנו כגורם מייצב בעירק ובאפגניסטן, היציבות באזורנו בעלת חשיבות עליונה לשלום עולמי ולשלווה". לדבריו, "כמה ממעצמות העולם ומדינות מסוימות באזור צריכות להפסיק להשתמש בסוריה כזירת מאבק לחיסול חשבונות. הדרך היחידה לצאת מן המבוי הסתום הזה היא להציע לסורים הזדמנות למצוא דרך החוצה בעצמם".

סאלחי התייחס במאמרו לוועידה הנפתחת היום, והסביר כי המדינות הנוטלות בה חלק "מחויבות לפעול לאלתר על מנת לשים סוף לאלימות בסוריה". עוד הוסיף: "כחלק מהמחויבות שלנו לפתרון המשבר, אני חוזר על הנכונות שלנו להקל על השיחות בין ממשלת סוריה לאופוזיציה ולארח דיאלוג מסוג זה". הוא סיכם את מאמרו במילים: "כשחודש הרמדאן מתקרב לקיצו, אני מתפלל שאנשי סוריה ישברו את הצום בשלום וביציבות במוקדם ולא במאוחר, למען האינטרסים האישיים שלהם ושל העולם".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture