צילום: מתוך הטוויטר של העיתונאי שנרצח

המזרח התיכון כמרקחה: מי הורה לרצוח את העיתונאי הסעודי?

סעודיה טוענת כי העיתונאי הסעודי הכותב ב'ווישנגטון פוסט' נהרג במהלך קטטה. החשד כי הוא נרצח בהוראת המשטר אך בכירים בסעודיה טונים כי בן-סלמן לא ידע. טראמפ מאמין לגרסה הסעודית, העולם פחות: "בוחנים את הדוח הסעודי ואת צעדינו הבאים"

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

סעודיה הודתה כי עיתונאי המתנגד המשטר שנעדר ג'מאל חשוקג'י מת. בהצהרה של התובע הכללי במדינה על התוצאות הראשוניות של חקירת הפרשה נמסר כי קטטה פרצה בין חשוקג'י לבין אנשים שפגש בקונסוליה הסעודית באיסטנבול ב-2 באוקטובר, וכי הוא מת במהלכה. היעלמותו עוררה סערה בינלאומית וגרמה למתיחות בין סעודיה למערב. חשקוג'י, שהתגורר בארה"ב, נראה בפעם האחרונה נכנס לקונסוליה הסעודית ב-2 באוקטובר מאז נעלמו עקבותיו, בעולם חושדים כי הוא נרצח במקום וגופתו בותרה.

התובע הכללי הוסיף כי עד כה עצרו הרשויות 18 אזרחים סעודים בחשד למעורבות בפרשה והחקירה נמשכת. בנוסף, סגן ראש שירותי המודיעין, אחמד אל-עסירי, ויועץ בכיר ליורש העצר, סעוד אל-קטאני, פוטרו בשל חלקם בפרשה. המלך סלמאן הביע "צער עמוק" על מותו של העיתונאי והורה על הקמת ועדה בראשות יורש העצר מוחמד בן סלמאן כדי לבנות מחדש את שירותי המודיעין במדינה.

גורם סעודי רשמי המעורה בפרטי החקירה אמר כי יורש העצר לא ידע על התוכנית להרוג את חשוקג'י. לדבריו, לא הוצא צו המורה לרצוח או לחטוף את מתנגד המשטר, אך הייתה הוראה של שירותי המודיעין להשיבו לסעודיה. הוא הוסיף כי נהג של הקונסוליה הסעודית באיסטנבול היה אחד מהאנשים שהעבירו את גופתו של חשוקג'י אל "משתף פעולה מקומי", וכי אינו יודע מה הוא עשה בגופה.

עד כה הכחישה ריאד כל קשר להיעלמותו של חשוקג'י. גורמים רשמיים בטורקיה אמרו כי הם מאמינים שהוא נרצח בבניין הקונסוליה, אך סעודיה טענה כי הוא עזב את הבניין זמן קצר לאחר שנכנס אליו. היעלמות חשוקג'י, המתגורר בארצות הברית וכותב טור ב"וושינגטון פוסט", העיבה על היחסים בין סעודיה לבין בעלות בריתה במערב, ובעיקר ארה"ב. בעלות הברית הערביות של ריאד תמכו בה, אך במערב דרשו ממנה לספק תשובות משכנעות לפרשה. ההודאה, כשבועיים וחצי אחרי שנעלם, מגיעה אחרי לחץ בינלאומי כבד על הממלכה.

מפלגת השלטון בטורקיה התייחסה להודעה הסעודית בנוגע למותו של העיתונאי ג'מאל חשוקג'י, ומסרה כי לא תאשים אף אחד בטרם תושלם החקירה בעניינו. עם זאת, הוסיפה כי לא תאפשר "לטייח" פרטים בחקירה. במקביל להודעה הטורקית, שיבחה מצרים את פעולותיו של סלמאן מלך סעודיה בחקר הפרשה וכינתה אותן "אמיצות ומכריעות".

הנשיא האמריקני דונלד טראמפ התייחס להודעה, מספר שעות לאחר שחרורה והביע תמיכה בשלטון הסעודי. "ההצהרה הסעודית היא צעד ראשון טוב, צעד גדול, וגם המעצרים שביצעו חשובים מאוד. מה שקרה לחשוקג'י הוא בלתי מקובל", אמר טראמפ. "אני לא חושב שההנהגה הסעודית שיקרה לי, ההסבר שלהם אמין. אדבר עם יורש העצר הסעודי לפני הצעדים הבאים בעניין ואעבוד על כך עם הקונגרס".

מהבית הלבן נמסר בתגובה להצהרה הסעודית כי הם "מכירים בהצהרה על חקירת מותו של העיתונאי" והוסיפו כי ימשיכו לעקוב מקרוב אחר החקירה הבינלאומית של האירוע. עם זאת, הסנאטור הרפובליקני לינדזי גרהאם, שביקר נחרצות את סעודיה לאחר תחילת הפרשה, כי הוא "סקפטי לגבי הנראטיב הסעודי בעניין מותו של חשוקג'י, וזאת בלשון המעטה". לדבריו הצטרף הסנאטור הרפובליקני אדם שיף שאמר כי "הטענה שחשוקג'י נהרג במהלך קטטה עם 15 גברים אינה אמינה. אם הוא נאבק באלו שנשלחו ללכוד או להרוג אותו, הוא עשה זאת כדי להגן על חייו. הממלכה חייבת לשאת באחריות".

מזכ"ל האו"ם, אנטוניו גוטרש, אמר בעקבות ההודעה הסעודית כי הוא מוטרד מאוד מאישור הידיעות על מותו של חשוקג'י והוסיף כי יש להטיל את מלוא האחריות על מי שעומד מאחורי העניין, ולערוך חקירה מקיפה ושקופה. קנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל, אמרה כי איננה מאמינה לגרסה הסעודית. "הם עדיין לא הבהירו מה קרה ואנו, כמובן, דורשים שהם יעשו זאת", אמרה בכנס של מפלגתה שנערך במזרח גרמניה. משרד החוץ הבריטי מסר שהוא שוקל את "צעדיו הבאים. אנו בוחנים את הדוח הסעודי ואת צעדינו הבאים. זהו מעשה מחריד והאחראים צריכים להיענש".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture