(Photo by Adam Scotti (PMO

79 שנה אחרי: קנדה מתנצלת בפני היהודים "האנטישמיות השתלטה"

ראש ממשלת קנדה התנצל באופן רשמי בנאום בפרלמנט על שמדינתו לא קלטה את ספינת היהודים ונאלצה לשוב על עקבותיה לאירופה וגרמה לרציחתם של יותר מ-250 נוסעיה. "השתיקה שלנו אפשרה לנאצים להשלים את הפתרון הסופי"

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

ראש ממשלת קנדה ג'סטין טרודו התנצל באופן רשמי הלילה (בין רביעי לחמישי) על סירובה של המדינה לקלוט כ-900 פליטים יהודים שהגיעו ב-1939 לחופי קנדה לאחר שברחו מזוועות הנאצים בגרמניה. "אנחנו מתנצלים בפני היהודים שהיו על הספינה ובפני משפחותיהם. אנחנו מתנצלים על אטימות הלב שבתגובה שלנו. אנחנו מתנצלים שלא התנצלנו מוקדם יותר", אמר טרודו במהלך נאום בפרלמנט.

הספינה "סנט לואיס" הפליגה מהמבורג שבגרמניה במטרה למצוא מקום מקלט ליהודים שעליה שיגן עליהם מול הנאצים. לאחר שקנדה ומדינות נוספות סירבו לתת לפליטים להיכנס למדינתם המדינה חזרה על עקבותיה לאירופה. היסטוריונים מעריכים כי יותר מ-250 יהודים שהיו על הספינה נרצחו במחנות ההשמדה של הנאצים.

"בהתנצלות זו אני באמת ובתמים מקווה, כי נוכל להאיר על פרק כואב בהיסטוריה לנו כדי להבטיח שלקחיו לא יישכחו. לאנטישמיות, שנאת זרים ולשנאה אין מקום בארץ הזו או בכל מקום אחר בעולם. 'ההתקפות לאחרונה על הקהילה היהודית מלמדות, כי עדיין לפנינו משימות לבצע. עלינו לצאת נגד גישות המבטאות אנטישמיות, שנאת זרים ושנאה על כל היבטיה", הוסיף.

בנאום בפרלמנט סיפר טרודו כי "היטלר התבונן כיצד סירבנו להעניק להם ויזות, התעלמנו מהמכתבים שלהם ואסרנו על כניסתם. אין ספק שהשתיקה שלנו אפשרה לנאצים להשלים את הפתרון הסופי למה שהם קראו 'בעיית היהודים'".

בזמן מלחמת העולם השנייה, המדיניות בקנדה הייתה אנטישמית והגבילה את ההגירה היהודית. "נתנו לאנטישמיות להשתלט על הקהילה שלנו ולהפוך למדיניות רשמית", אמר טרודו, "עיגון השנאה והאדישות כלפי הפליטים הייתה לקיחת אחריות מוסרית על מותם". בין השנים 1933 ועד 1943, רק 5,000 יהודים הורשו להיכנס למדינה.

התנצלותו של ברודו באה פחות משבועיים לאחר הרצח בפיטסבורג בו נרצחו 11 בני אדם, מתוכם אישה קנדית, בבית הכנסת בעיר. לאחר הרצח התקיימו עצרות תמיכה ברחבי קנדה נגד הירי ותמיכה במשפחות הנרצחים. "היהודים בקנדה מרגישים חזרי ביטחון ופגיעים", הסביר טרודו. "צריך לחזק את ההגמה על בתי הכנסת ומקומות נוספים הנמצאים בסיכון לביצוע פשעי שנאה. אני מתחייב עכשיו לכולם – אנחנו נעשה יותר", הוסיף. עוד אמר ראש הממשלה הקנדי כי 17% מפשעי השנאה בקנדה מכוונים נגד היהודים".

מוקדם יותר, נפגש טרודו עם אנה מריה, הקנדית היחידה שהייתה על הספינה "סנט לואיס" ושרדה. השניים דיברו על הצורך העז במלחמה נגדם האנטישמיות. התנצלות זו היא לא היחידה של ראש הממשלה הקנדי שכן בשבוע שעבר התנצל מול ילידים בריטים בקולומביה על כך שמדינתו תלתה לפני 150 שנה שישה ממנהיגיהם.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture