טראמפ: "הקמת החומה היא מרכיב קריטי באבטחת הגבולות"

טראמפ נאם לראשונה מהחדר הסגלגל והתייחס לממשל המושבת: "כל האמריקאים נפגעים מההגירה הבלתי מפוקחת. מדובר במשבר ביטחוני מוגבר בגבול עם מקסיקו". הדמוקרטים: "הנשיא משתמש בחדר הסגלגל כדי לייצר משבר ולזרוע פחד"

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ נשא הלילה (רביעי) לראשונה בכהונתו הצהרה בשידור חי מהחדר הסגלגל לעם האמריקני, בעקבות ההשבתה המתמשכת של הממשל וטען כי יש צורך במימון החומה בגבול עם מקסיקו בעקבות "משבר הומניטרי וביטחוני" שהולך ומתגבר בגבול.

הנשיא התייחס בנאומו לסוגיית המהגרים בגבול עם מקסיקו, ולצורך בבניית חומה: "הגירה בלתי חוקית ובלתי מבוקרת היא משבר הומניטרי וביטחוני מתמשך. כל האמריקנים נפגעים מהגירה לא חוקית, כמה דם עוד צריך להישפך לפני שהקונגרס יעשה את המעשה הנכון?". עוד הבהיר הנשיא כי השיתוק החלקי של הממשל יימשך, עד שתאושר תוכניתו לביטחון הגבול.

טראמפ הציג נתונים על הפשיעה של המהגרים הלא חוקיים שמנסים לחצות את הגבול. "זהו מעגל של סבל אנושי, שאותו אני נחוש לסיים. משבר של הלב ושל הנשמה״, טען הנשיא. "אלפי אמריקנים נהרגו בברוטאליות על ידי המהגרים שנכנסו באופן בלתי חוקי למדינתנו, ונוספים ייפגעו אם לא נפעל ברגע זה".

הפתרון היחיד למשבר, לדברי הנשיא, הוא יישום תוכנית ביטחון הגבול שהתווה. "הממשל שלי הציג לקונגרס הצעה מפורטת שנוסחה על ידי גורמים מומחים, וזאת התוכנית שהם הציגו כדי לשמור על ארה"ב בטוחה מכפי שהייתה אי פעם". הוא קרא לדמוקרטים לחזור לבית הלבן כדי להיפגש איתו ולדון בנושא בטענה כי "פוליטיקאים שלא עושים כלום זה לא מוסרי".

עוד הוסיף טראמפ כי בהתאם לבקשת הדמוקרטים, הוא ניאות לכך שהחומה תוקם מפלדה ולא מבטון, כפי שהצהיר בהתחלה וכי הקמת גדר כזו תעלה כ-5.7 מיליארד דולרים. "החומה הזאת היא קריטית לאבטחת הגבול, זה פשוט היגיון בריא". לדבריו הגדר תחזיר את ההשקעה באמצעות הפסקת הסחר בסמים, הפסקת עבודת הקרטלים באזור וכן באמצעות הסכמי הסחר עם מקסיקו,

יושבת ראש בית הנבחרים, ננסי פלוסי, מהמפלגה הדמוקרטית, מיהרה להגיב לנאום ואמרה כי "למרבה הצער, מה ששמענו מטראמפ היה הרבה דיסאינפורמציה". היא טענה כי טראמפ "בחר בפחד" בנאום שלו, והוסיפה כי "אנחנו העברנו חקיקה שתתקצב את פעילות הממשל, אבל הנשיא דחה זאת כי הוא מתעקש על חומה, שהוא תמיד טען שמקסיקו תשלם עליה".

עוד אמרה פלוסי כי הדמוקרטים מסכימים לשפר את אבטחת הגבול, אך לא מסכימים לבנות חומה, וציינה כי בכל יום שעובר, כ-800 אלף עובדים פדרליים לא מקבלים שכר בגלל השבתת הממשל. "אפשר לשפר את הטכנולוגיות ולשפר את כוח האדם. אבל האנשים והילדים בגבול הם לא איום ביטחוני, הם אתגר הומניטרי. טראמפ צריך להפסיק להחזיק את האמריקנים כבני ערובה", סיכמה פלוסי.

מנהיג המיעוט הדמוקרטי בסנאט, צ'אק שומר, אמר כי "נשיא ארצות הברית נכשל בלגרום למקסיקו לשלם על החומה הלא נחוצה הזו. הוא לא הצליח לשכנע את האמריקנים בנחיצות שלה, וסגר את הממשל – ככה לא עובד הממשל. לא פוגעים במיליוני אמריקנים כדי לזכות ביתרון בוויכוח".

גם שומר, כמו פלוסי, חזר על כך כי יש תחילה לאשר תקציב ולהחזיר את הממשל לעבודה סדירה, ורק לאחר מכן להמשיך את הדיונים על הקצאת תקציבים לאבטחת הגבול. לדבריו, "הנשיא השתמש בחדר הסגלגל כדי לייצר משבר ולזרוע פחד שיסיח את הדעת מן הכאוס בממשל שלו".

הוא אמר כי שני הצדדים מסכימים שיש לאבטח את הגבול אך לא מסכימים על הדרך. "איך נצא מהבלגן הזה?", שאל שומר. "בואו נפריד את השבתת הממשל מהוויכוח על הגבול. יש חקיקה דו-מפלגתית שאמורה לאפשר את פתיחת פעילות הממשל. אין תירוץ לפגוע במיליונים בגלל הבדל בהשקפת העולם". עוד הוסיף כי "אנשים לא מקבלים משכורות ולא מצליחים לשלם משכנתא. אפשר לפתוח את הממשל ואז לעבוד על פתרון לחילוקי הדעות בינינו. הסמל של אמריקה צריך להיות פסל החירות, ולא חומה בגובה עשרה מטר".

קודם ההשבתה נפגשו מנהיגי המפלגה הדמוקרטית, ננסי פלוסי וצ'אק שומר, עם הנשיא טראמפ במטרה לדון באבטחת הגבול עם מקסיקו, אך סיימו את המפגש ללא התקדמות בנושא. בריאיון שקיימה עם רשת NBC, אמרה פלוסי כי מפלגתה לא תתמוך בכל הצעת תקציב שתכלול מימון לחומה: "דיברנו על הנושא חזור והלוך, והתשובה היא עדיין לא. כמה פעמים אנחנו יכולים לומר 'לא?'".

מנהיגת הדמוקרטים בקונגרס, הוסיפה כי למפלגתה אין אחריות על השבתת הממשל, והאשימה את הנשיא טראמפ כי הוא מחזיק את הממשל הפדרלי כבן בערובה כדי להגשים את הבטחת הקמפיין המרכזית שלו. פלוסי אף הזכירה כי טראמפ הבטיח שמקסיקו תממן את החומה, והוסיפה: "זה מגוחך. ראשית, מקסיקו לא תשלם, ושנית – יש לנו שימושים טובים יותר לתקציב הגנת הגבולות. הנשיא יודע את זה".

העיתון "ניו יורק טיימס" דיווח כי לאחר הפגישה, טען הסנאטור הדמוקרטי צ'אק שומר כי "טראמפ אמר שההשבתה יכולה להימשך חודשים ואף שנים". מאוחר יותר אישר טראמפ כי אכן אמר זאת, אך הוסיף כי הוא "מקווה שנסיים את זה מוקדם יותר". משמעות השיתוק בממשל היא ש-800 אלף עובדים לא מקבלים שכר, שירותים רבים סגורים והפארקים הלאומיים הפכו לסכנה לציבור, בשל צמצום השירותים בהם.

החוקה האמריקנית מקצה לקונגרס את הסמכות על מימון הממשלה הפדרלית, כך שהנשיא טראמפ צפוי להתמודד עם אתגרים משפטיים אם ינסה לעקוף את החלטת הקונגרס במימון החומה.

כזכור, הממשל האמריקני הושבת לפני 19 ימים, לאחר שחברי בית הנבחרים לא הצליחו להגיע להסכמה על התקציב הפדרלי, שכלל הקצאת 5.7 מיליארד דולרים לבניית החומה בגבול עם מקסיקו. הדדליין להסכמה על תקציב חדש הגיע לסיומו בחצות (שעון ארצות הברית), וחברי הסנאט התפזרו ללא הצבעה בנושא.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture