Nati Shohat / Flash90.

איראן: "לא ידוע לנו על מל"ט שהופצץ במצרי הורמוז או בכל מקום אחר"

זריף טען שמדינתו אינה מכירה את המקרה והסגן שלו אף הוסיף: "אני חושש שאולי האנייה האמריקנית הפילה מל"ט של ארה"ב בטעות". משרד ההגנה האמריקני: אונייה אמריקנית הייתה במים הבין-לאומיים בעת שהתקרב אליה המל"ט האיראני שהושמד

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

שר החוץ האיראני, מוחמד ג'וואד זריף, שנמצא כעת בביקור במטה האו"ם שבניו יורק, אמר הלילה (בין חמישי לשישי) כי מדינתו לא מכירה דיווח על מל"ט שהופצץ. סגן שר החוץ של איראן, עבאס עראקי, הצטרף להכחשות של זאריף וטען שלעומת מה שטען דונלד טראמפ – שום מל"ט אירני לא הופל. "לא איבדנו שום מל"ט במצרי הורמוז או בשום מקום אחר. אני חושש שאולי האנייה האמריקנית הפילה מל"ט של ארה"ב בטעות" צייץ הבוקר עראקי בחשבון הטוויטר שלו.

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ הודיע אמש (חמישי) כי ספינת מלחמה אמריקנית השמידה מל"ט איראני במצרי הורמוז. הנשיא ציין כי ספינת המלחמה USS בוקסר השמידה את המל"ט, שהתקרב למרחק של אלף יארד (כ-900 מטר) מהספינה. עוד אמר טראמפ שהמל"ט איים על שלומם של הלוחמים שהיו על הספינה, ושהפגיעה בכלי הטיס הייתה אחרי התעלמות מהדרישות האמריקניות להתרחק מהאזור.

בנאום בבית הלבן אמר טראמפ כי הצבא האמריקני יירט מל"ט איראני במצר הורמוז. לדבריו, "כלי הטיס הבלתי מאויש התקרב לספינה אמריקנית שעגנה במפרץ, ומשלא נענה לאזהרות הרבות שקראו לו להתרחק – הוא יורט". עוד אמר כי "לארה"ב יש את הזכות להגן על האנשים, המתקנים והאינטרסים שלה. המל"ט הושמד מיד", אמר הנשיא והוסיף שהתקרית הייתה הפעולה "העוינת" האחרונה של טהרן. טראמפ קרא לעולם לגנות את הניסיונות של איראן לשבש את חופש התנועה והסחר העולמי בנתיב שיט אסטרטגי כמו המפרץ הפרסי.

ממשרד ההגנה האמריקני נמסר כי האונייה האמריקנית הייתה במים בין-לאומיים בעת התקרית, ובכלי תקשורת בארה"ב דווח כי המל"ט האיראני הופל תוך שימוש במערכת אלקטרונית, ברשת CNN אף ציינו כי על סיפונה של האונייה שהו כ-2,000 חיילי מארינס.

השמדת המל"ט האיראני אמש מגיעה לאחר שהבוקר הודיעו משמרות המהפכה של איראן כי השתלטו ביום ראשון על מכלית נפט זרה במפרץ הפרסי. על המכלית, שנתפסה מדרום לאי לארק, היו דלק ו-12 אנשי צוות. על פי הדיווח ברשת הטלוויזיה הממלכתית במדינה, שציטט את משמרות המהפכה, "נתפס כלי שיט זר שהבריח מיליון ליטרים של דלק מוברח באי לארק שבמפרץ הפרסי".

מהפרטים שציינה איראן עולה כי הכוונה היא לצוות של מכלית הנפט מאיחוד האמירויות שאותה גרר חיל הים האיראני בתחילת השבוע למים הטריטוריאליים של איראן. שלשום, בעקבות הדיווחים על כך שהמכלית נעלמה לתוך המים הטריטוריאליים של איראן והקשר איתה אבד, הודיעה טהרן כי המכלית נקלעה למצוקה וכי חיל הים האיראני נחלץ לסייע לה וגרר אותה לאיראן רק לצורך תיקונים.

תקרית זו יכולה להיתפס כתגובה לתפיסת מכלית איראנית על ידי כוחות בריטיים בגיברלטר בתחילת החודש. המכלית האיראנית, גרייס 1, נתפסה, בשטח בריטי סמוך לספרד, לאחר שנחשד כי היה מנסה להעביר נפט לסוריה תוך הפרת סנקציות של האיחוד האירופי, צעד דרמטי מצד מדינה אירופאית, שעורר את זעם טהרן.

שר החוץ האירני מוחמד זריף טען כי מדובר ב"מעשה לא חוקי", ובכיר במשמרות המהפכה הזהיר מפעולות תגמול ל"חטיפה". לדברי הבכיר, "איראן מחויבת לפעול כפי שפועלת בריטניה – אנחנו מחויבים לתפוס מכלית נפט בריטית אם אנשינו לא ישוחררו". אותו גורם בכיר ציין כי "בריטניה צריכה להיות מפוחדת מאוד מהצעדים שבכוונת איראן לנקוט כנגד ההתקפה הבלתי חוקית על מכלית הנפט שלנו".

בשבוע שעבר ניסתה איראן ללכוד מכלית בריטית במפרץ הפרסי.ספינת קרב בריטית שליוותה את המכלית כיוונה את תותחיה אל הספינות האיראניות ואיימה עליהם לעזוב והאיראנים נסוגו לאחור. במשמרות המהפכה הכחישו את הדיווח וטענו כי "אם היינו רוצים – אנחנו מסוגלים ללכוד כל ספינה זרה בכל מקום".

לפני חודש הפילה איראן מל"ט ריגול אמריקני מתקדם בשמי המדינה, ובמשמרות המהפכה אמרו אז שמדובר במסר ברור לוושינגטון. טראמפ, ששקל לתקוף באיראן בתגובה להפלת המל"ט, חשף כי ברגע האחרון הוא החליט לבטל את התקיפה. הנשיא אמר שהתקיפה שתוכננה לא הייתה פרופורציונלית, ונאמרו לו ש-150 בני אדם היו נהרגים אם התקיפה הייתה יוצאת לפועל. "עשר דקות לפני התקיפה עצרתי אותה, זה לא מידתי בתגובה להפלת מטוס לא מאויש. אני לא ממהר, הצבא שלנו נבנה מחדש ומוכן. ללא ספק, הוא הטוב בעולם", הסביר טראמפ בסדרה של ציוצים בטוויטר.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture