אוקראינה: מדוע הציבה המפלגה הקיצונית ברשימה מדריך קליעה לירי

דאגה בחסידות ברסלב מהאפשרות שמפלגת הימין הקיצוני תבחר לראשונה לפרלמנט באוקראינה. גם בישראל דואגים ומקווים שהדבר לא יפגע במערכת היחסים הטובה שקיימת בין המדינות.

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'

המועמד האנטישמי, אולג טיאגניבוק, העומד בראש מפלגת הימין הקיצוני 'חירות', התבטא בעבר קשות נגד הקיבוץ הגדול של חסידי ברסלב בראש השנה באומן ותומכיו אף הפגינו נגד בואם של החסידים לאוקראינה * מדובר באדם שמבקש להתעמת עם "הסכנה היהודית" ודורש לשנות את חוק האזרחות.

 קרא עוד:

[postim]

אנחנו צריכים להצדיע למי שלחם למען שחרור אוקראינה. כל הכבוד לצבא שנאבק נגד הגרמנים, הרוסים, היהודונים וכל שאר המזהמים שרצו לכבוש את המדינה שלנו. הגיע הזמן להחזיר את אוקראינה לאוקראינים. צריך לשים קץ לשלטון המאפיה של הרוסים והיהודונים."

אם חשבתם שמדובר בטקסט שלקוח מספרי ההיסטוריה – טעיתם. כך נשמע לפני שמונה שנים אולג טיאגניבוק, מנהיג המפלגה הימנית קיצונית חירות (סבובודה), האיש שרוצה להפוך בתקופה הקרובה לאחת הדמויות המרכזיות בפוליטיקה האוקראינית, כך מפרסם השבוע אלכס נירנבורג ב'מעריב'.

כמה שבועות לאחר ההכרזה ניתנה לטיאגניבוק האפשרות לחזור בו מדבריו במסגרת ראיון שהעניק לכלי תקשורת מקומית. האם ניצל אותה? ממש לא. "אני לא מתנצל על שום דבר. דיברתי נגד כל אלו שכבשו את אוקראינה", אמר למראיין, "ואני מתכוון לגרמנים, לרוסים וליהודונים. זה ידוע שלאלו שאינם אוקראינים אין שום חיבור רגשי לאדמה שלנו.".

מה כל זה נוגע אלינו, ובכן, ביום ראשון הקרוב, שבו יתקיימו הבחירות לפרלמנט האוקראיני – הראדה, עשוי להיות היום הגדול של הלאומן הקיצוני. חלק מהסקרים חוזים כי לראשונה בהיסטוריה שלה עשויה מפלגת החירות לעבור את אחוז החסימה ולהיכנס לפרלמנט.

מצע של שנאה למיעוטים

יש כאלה שעצם המחשבה על כך מעוררת בהם חלחלה, אבל לטיאגניבוק יש תוכניות גדולות. "אם נעבור את אחוז החסימה אנחנו נדרוש לסיעה שלנו את תפקיד יושב ראש הפרלמנט", הוא הכריז בראיון לעיתון קומרסנט אוקראינה.

המצע של תנועת חירות מבוסס כמעט כולו על שנאה למיעוטים אתניים בתוך אוקראינה ולרוסיה השכנה. טיאגניבוק, למשל, דורש לשנות את חוק האזרחות המקומי כך שאזרחות אוקראינית תוענק באופן אוטומטי רק ל"אוקראינים אתניים".

בשנים האחרונות נוהגים תומכי התנועה לצאת למצעדי לפידים מאיימים ואינם מהססים להתעמת עם המשטרה ולתקוף באלימות את מי שנתפסים כאויבי האומה ואת הפוגעים בכבודה. כשהציג בעצרת בבורשוב את אנשי מפלגתו, הדגיש טיאגניבוק שמספר 10 ברשימה הוא מדריך קליעה. "אז אתם מבינים שאנחנו מוכנים בכל הקשור לרשימה שלנו… מי יודע מה יקרה,"? אמר בקריצה לקהל תומכיו. טיאגניבוק אינו טירון פוליטי, וכאן, טוענים חלק ממבקריו, טמון גם חלק מהסכנה.

הוא נבחר לפרלמנט כבר ב – 1998- אך נזרק ב- 2004 ממפלגתו של ויקטור יושצ'נקו אחרי שטען שאוקראינה נשלטת בידי המאפיה המוסקבאית-יהודית. לא זו בלבד שהוא מעולם לא חזר בו מהדברים, אלא שהוא מוסיף להתעקש שאין בהם כל נימה אנטישמית. מאז הוא רק התחזק. נראה שהאנטישמיות היוקדת של חירות רק תורמת למפלגה, ולא בכדי מבקשים ראשיה להתעמת עם "הסכנה היהודית." כמו כן ידוע טיאגניבוק כאחד המתנגדים החריפים להגעתם של חסידי ברסלב לאומן.

"אומן נקייה מחסידים"

בשנה שעברה, לאחר שכ – 30 אלף חסידי ברסלב הגיעו לעיר, דרש טיאגניבוק לגרש אותם מאוקראינה משום ש"הביאו איתם נגיפים ומחלות שונות והם מתנהגים בגסות לאוכלוסייה המקומית." כשנשאל על הטענות, לפיהן הוא אנטישמי, הצהיר הלאומן האוקראיני: "זה פשוט מצחיק אותי. אתם מבינים מה הולך באומן? מגיע לבית שלי אורח. הוא הורס לי את הרהיטים, מלכלך לי במטבח וגורם לבלגן שלם. אני דורש ממנו שינקה אחריו ויתנהג בנימוס ואתם אומרים לי שאני אנטישמי."

כמה ימים לאחר ההכרזה הזאת הפיצו תומכיו של הלאומן כרזות ברחבי אומן שבהן נכתב: "אומן נקייה מחסידים". בשנים האחרונות הופיעו באוקראינה לא מעט פרסומים שבהם נטען כי טיאגניבוק עצמו הוא ממוצא יהודי וששם משפחתו האמיתי הוא פרוטמן, אך הוא כמובן הכחיש זאת מכל וכל וטען כי מדובר בהשמצה של יריביו הפוליטיים.

בישראל עוקבים בדאגה אחר עליית כוחה של מפלגת חירות ומקווים שהדבר לא יפגע במערכת היחסים הטובה ששוררת בין המדינות בשנים האחרונות.

יו"ר אגודת הידידות בין ישראל לאוקראינה, ח"כ אלכס מילר מ'ישראל ביתנו', חושש כי העלייה בכוחה של המפלגה הימנית-קיצונית ושל המנהיג הכריזמטי שלה עשויה בסופו של דבר לפגוע ביחסים בין ירושלים לקייב.

"חשוב להבהיר כי אוקראינה בראשותו של הנשיא ויקטור ינוקוביץ' היא ידידה קרובה של ישראל," אומר מילר, "חתמנו על הרבה הסכמים בתקופה האחרונה, וממשלת אוקראינה מסייעת לנו רבות במישור הבינלאומי. אבל עלייה בכוחן של מפלגות שמקדמות את השיח האנטישמי והגזעני היא תופעה מדאיגה ביותר."

"הבעיה היא שהאיש ודעותיו האנטישמיות והגזעניות מקבלים לגיטימציה באוקראינה, ויעיד על כך ההסכם שחתם עם ארגון מפלגות האופוזיציה הגדולות. לאט לאט הוא זוחל מהשוליים אל מרכז הבמה הפוליטית. זו מגמה מאוד מסוכנת ואני מקווה שהיא תיעצר".

גם בחסידות ברסלב עוקבים בימים אלו בדאגה אחר עלייתו המטאורית של המועמד האנטישמי, ובימים האחרונים התבקשו אברכים שנסעו לציון הקדוש באומן לשאת תפילות ותחנונים בציון של אותו צדיק למפלתו של האנטישמי.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture