צילום: דוברות הבית הלבן

טראמפ על הפיצוץ בביירות: "נראה כמו מתקפה איומה שבוצעה באמצעות פצצה"

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ אמר הלילה במסיבת עיתונאים כי על אף שבלבנון אמרו כי מדובר בתאונה שנגרמה כתוצאה מהזנחה, נראה שמדובר ב"מתקפה איומה". טראמפ טען כי הוא מבסס את דבריו על שיחה שערך עם גנרלים. גורמים אמריקנים: "לא ברור מאיפה קיבל את המידע"

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ אמר הלילה (רביעי) כי לפי הערכות של גורמים בצבא האמריקני, הפיצוץ שאירע אמש בנמל ביירות בירת לבנון היה חלק ממתקפה, שבוצעה באמצעות "סוג של פצצה". טראמפ הגדיר את האירוע החריג, בו נהרגו יותר מ-70 בני אדם ונפצעו אלפים, כ"מתקפה איומה".

כשנשאל לאחר מכן מה הסיבה שכינה את האירוע "התקפה" ולא תאונה, במיוחד אחרי שבכירים לבנוניים אמרו שייתכן שמדובר בפיצוץ של אלפי טונות של אמוניום חנקתי, אמר הנשיא: "נראה שזה מבוסס על פיצוץ. פגשתי כמה מהגנרלים שלנו ונראה שהם סבורים שזה היה פיצוץ. זה לא סוג של פיצוץ תעשייתי. הם סבורים שזו התקפה, זו הייתה סוג של פצצה".

בתדריך לעיתונאים בבית הלבן בנושא הקורונה, הנשיא הביע את תנחומיו כלפי הקורבנות בלבנון והביע הזדהות "בשם העם האמריקני עם העם הלבנוני". הוא הציע לספק סיוע ללבנון, ואמר: "אנו שולחים את תפילותינו למשפחות כל הקורבנות, וארצות הברית מוכנה לסייע ללבנון. יש לנו קשרים מצוינים עם לבנון ואנחנו נהיה שם כדי לסייע".

שני גורמים אמריקנים שצוטטו ב'סוכנות הידיעות רויטרס' אמרו שלא ברור מאיפה טראמפ קיבל את המידע, וציינו כי ממידע ראשוני לא נראה שהפיצוץ היה התקפה. הגורמים הוסיפו שהמידע שהגיע לידיהם קרוב יותר לדברים שפורסמו בלבנון. עם זאת, הם ציינו כי עדיין מוקדם לקבוע ושהדברים יכולים להשתנות בהמשך.

זמן קצר לאחר אמירות אלה, גורמים צבאיים בלנון התנערו מדבריו. שני בכירים במשרד החוץ האמריקני טענו כי גורמים במדינה העלו חששות מול דיפלומטים אמריקנים לגבי השימוש במילה "התקפה".

לא רק בלבנון סתרו את דבריו של הנשיא, אלא גם גורמים במשרד ההגנה האמריקני. בשיחה עם רשת CNN טענו שלושה קצינים כי "אין שום אינדיקציה לתקיפה בביירות". הגורמים, שסירבו להזדהות כדי שיוכלו לדבר בחופשיות, אמרו כי הם "לא יודעים על מה הנשיא מדבר".

בכיר נוסף אמר שאם היו אינדיקציות כלשהן שאיזשהו גורם באזור עשה משהו מהסוג הזה – זה היה מוביל מידית לתגבור הכוחות באזור להגנה על הכוחות האמריקנים ועל הנכסים האסטרטגיים שלהם שם. לפחות מתוך חשש למתקפת תגמול אם לא מסיבה אחרת.‎

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו