צילום: קמפיין ביידן

הבחירות בארה"ב: ביידן בחר בסנאטורית קאמלה האריס למועמדת לסגנית הנשיא

מועמד הדמוקרטים לנשיאות ארה"ב בחר בסנאטורית השחורה מקליפורניה להיות שותפתו במרוץ. האריס מקורבת לאיפא"ק, ונחשבה לקול בטוח בהצבעות על חקיקה שנוגעת לישראל. היא תומכת בפתרון שתי המדינות, אבל מתנגדת להפעלת לחץ על ישראל. טראמפ תקף: "אשת שמאל רדיקלי"

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

המועמד הדמוקרטי לנשיאות ארצות הברית ג'ו ביידן בחר הלילה (רביעי) בסנאטורית מקליפורניה קמלה האריס כמועמדת שלו לסגנית. אם ביידן ינצח בנובמבר את הנשיא הרפובליקני המכהן דונלד טראמפ, האריס תהפוך לסגנית הנשיא הראשונה בתולדות ארצות הברית. כמו כן, האריס תהיה האישה השחורה הראשונה והאישה האמריקנית ההודית הראשונה שרצה לתפקיד.

"קמאלה האריס היא לוחמת ללא חת למען האדם הקטן ואחת מאנשי הציבור הטובים ביותר שיש למדינה הזו", כתב ביידן בהודעת הטוויטר שבה הכריז על הבחירה. האריס מצדה מסרה בתגובה ראשונה כי היא חשה כבוד רב וכי ביידן יוכל לאחד את האמריקנים. הנשיא דונלד טראמפ צייץ בחשבון הטוויטר שלו סרטון שתוקף את האריס ומכנה אותה אשת "שמאל רדיקלי".

האריס, בת לאם ממוצא הודי ולאב ממוצא ג’מייקני, נחשבת למי שתפנה לקהלי המרכז, שיהיו רגועים יותר אם מסרי הקמפיין יהיו קצת פחות מהפכניים. היא המועמדת האפרו-אמריקאית הראשונה לתפקיד הסגנית. בין השנים 2011-2017 היא שימשה כתובעת הכללית של קליפורניה, ולאחר מכן התמודדה בפריימריז הדמוקרטים ולאחר שלא זכתה לתמיכה נרחבת, פרשה מהמירוץ בשלהי 2019.

אם הדמוקרטים יכבשו את הבית הלבן ומסיבה כלשהי ביידן לא יוכל להשלים את כהונתו, היא תכהן כנשיאה במקומו עד לבחירות הבאות, ב-2024. זהותה של המועמדת של ביידן לתפקיד סגן הנשיא עוררה עניין רב גם מפאת גילו המתקדם. אם ביידן ינצח בבחירות, כשיושבע לתפקיד ב-20 בינואר הוא יהיה בן 78 – האדם המבוגר ביותר אי פעם שהחל את כהונתו הראשונה כנשיא ארה"ב.

היא הייתה אחת השמות המובלים לתפקיד, שלבסוף, כאמור, נבחרה על ידי ביידן לשרת לצידו במידה וייבחר. לפני פרסום ההחלטה, ביידן שוחח עם המועמדות האחרות. הוא הודיע לקארן בס, שהייתה אחת המועמדות, שהיא לא תיבחר לתפקיד. גם מושלת מישיגן גרטשן וויטמר קיבלה הודעה שלילית באשר למועמדותה. מועמדות מובילות נוספות שלא נבחרו לבסוף: הסנאטורית תמי דוקוורת' והיועצת לביטחון לאומי לשעבר סוזן רייס.

כתובעת כללית נחשבה האריס לקשוחה, תמכה בענישה כבדה, התנגדה לשחרור אסירים המוני ולביטול עונש המוות, למרות אי תמיכה בו. מאז דעותיה השתנו והיא כיום תומכת יותר ברפורמה במערכת הענישה, אבל פעולותיה כתובעת הפכו אותה לבעייתית מבחינת הקהילה האפריקנית-אמריקנית. היא נחשבת לבעלת עמדות מרכזיות. לא הייתה בעמדה פוליטית בתקופת מלחמת עיראק, והיא תומכת בקו תקיף כלפי רוסיה, וקוריאה הצפונית.

האריס התמודדה בעצמה בפריימריז הדמוקרטיים השנה, אך נותרה מאחור במרוץ. היא הייתה האישה השחורה היחידה במרוץ, מבקרת חריפה של הנשיא דונלד טראמפ, נתפסה בעבר ככוכבת עולה בתוך המפלגה, אך לא הצליחה להתעלות על מועמדים כמו ברני סנדרס, אליזבת וורן ופיט בוטיג'ג' וביידן – שזכה לבסוף במועמדות. ההתנצחויות בינה לבין ביידן במהלך העימותים בתחילת הפריימריז בשנה שעברה נצרבו בתודעה, והן עשויות לשמש את הרפובליקנים ואת הנשיא דונלד טראמפ כדי לתקוף את ביידן דרכה.

היחס לישראל

בשנת 2017 נשאה האריס נאום ציבורי למשתתפי כנס AIPAC, שבו אמרה: "אני מאמינה שישראל לעולם לא צריכה להיות נושא למחלוקת מפלגתית, וכל עוד אני סנאטורית, אעשה כל שביכולתי להבטיח תמיכה דו-מפלגתית רחבה בביטחון ישראל ובזכותה להגנה עצמית". האריס ציינה כי "ההחלטה הראשונה שאותה יזמתי כסנאטורית הייתה להילחם בהטיה אנטי-ישראלית באו"ם", כשהיא מתייחסת להחלטה של הסנאט שחגגה 50 שנה לאיחוד ירושלים. באותו נאום היא הביעה את תמיכתה בפתרון של שתי מדינות לסכסוך הישראלי-פלסטיני.

בסוף 2017 נסעה לישראל, שם נפגשה עם ראש הממשל בנימין נתניהו וביקרה בכותל, ביד ושם ובבית המשפט העליון. מנכ"ל "המועצה היהודית הדמוקרטית באמריקה" (JDCA) האלי סויפר, שכיהן בעבר כיועץ לביטחון לאומי של האריס, אמר כי "כל חייה תמכה בישראל. דיברה על החשיבות להבטיח שמערכת היחסים בין ארה"ב וישראל תישאר חזקה ולא יעשה בה פוליטיזציה באופן שהממשל הזה עשה כדי לפלג את הדמוקרטים. אני חושב שהיא מאוד תומכת ביחסי ארצות הברית-ישראל".

בשנת 2018, בנאום נוסף ל-AIPAC, בעוד היא חוזרת על תמיכתה בישראל, העלתה את זכרונותיה לגבי התבגרותה באיזור המפרץ בקליפורניה, ולגבי איסוף כספים לנטיעת עצים בישראל עבור הקרן הקיימת לישראל, ולאחר מכן גינתה את האנטישמיות לאור מה שקרה בקהילת קהילת "עץ חיים – אור לשמחה" שגבה את חייהם של 11 מתפללים במהלך תפילת הבוקר בשבת.

בשנת 2019, היא התנגדה לתנועת ה-BDS ששמה את ישראל למטרה. היא הייתה מיוזמי החלטת הסנאט שהביע התנגדות להחלטה 2334 של מועצת הביטחון של האו"ם, שגינתה את הבנייה הישראלית ביהודה ושומרון כ"שטחים הפלסטינים הכבושים כהפרה של החוק הבינלאומי".

תפקיד סגן נשיא ארצות הברית

סגן הנשיא של ארצות הברית הוא השני במעלתו בממשל האמריקאי, והראשון בסדר הירושה של נשיא ארצות הברית. במהלך השנים שמונה סגני נשיאים החליפו את הנשיא הנבחר כתוצאה ממוות, ואחד – כתוצאה מפרישה. החוקה קובעת כי סגן נשיא ארצות הברית הוא נשיא הסנאט של ארצות הברית, ובסמכותו להכריע הצבעות שמסתיימות בשוויון בסנאט.

החוקה מציבה בפני מי שרוצה להיות סגן הנשיא של ארצות הברית אותן הדרישות שהיא מציבה בפני המועמד לנשיאות: על המועמד להיות בן יותר מ-35 שנים, להיות אזרח ארצות הברית מלידה, ולשבת בה ישיבת קבע במשך 14 שנים לפחות. סגן הנשיא נכנס לתפקידו מיד לפני הנשיא הנבחר, ובטקס ההשבעה הוא נושא את השבועה שנשבעים חברי הסנאט ובית הנבחרים (בחוקה לא פורטה שבועה מיוחדת לסגן הנשיא).

מעבר לתפקידו הייצוגי, החובה היחידה הנדרשת מסגן הנשיא על-פי חוקת ארצות הברית היא תפקיד נשיא הסנאט להלכה – למעשה, בראש הסנאט יושב "הנשיא הזמני", הנבחר על ידי הסנאט עצמו. כמו כן סגן הנשיא רשאי, על תקן היותו היושב ראש הרשמי של הסנאט, להשתתף בהצבעה בסנאט אך רק לצורך "שבירת שוויון". כמו כן, בתור יו"ר הסנאט, סגן הנשיא יושב בראשו בעת ספירת קולות האלקטורים בבחירת הנשיא וסגן הנשיא הבאים.

כמו כן, על-פי סעיף 3 של התיקון ה-25, סגן הנשיא משמש כנשיא בפועל אם הנשיא אינו יכול, דרך ארעי, למלא את תפקידו. מאז התקבל התיקון, רק שני נשיאים העבירו את סמכויותיהם באופן זמני לסגן הנשיא בעקבות ניתוחים שעברו תחת הרדמה: ב-13 ביולי 1985 היה ג'ורג' בוש האב לנשיא בפועל במקום רייגן וב-29 ביוני 2002 היה דיק צ'ייני לנשיא בפועל במקום ג'ורג' בוש הבן.

כיום תפקידיו של סגן הנשיא הם, בנוסף לכך, לשמש כדובר של הממשל, לייעץ לנשיא ולייצג את ארצות הברית. פעמים רבות מי שמייצג את ארצות הברית באירועים בינלאומיים הוא דווקא סגן הנשיא ולא הנשיא. סגן הנשיא ומשפחתו מתגוררים במעון רשמי בעיר וושינגטון.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture