"היה לנו גם יחסים עם היטלר – אני כמו לינקולן": העימות האחרון לנשיאות ארה"ב

בלי מילה על ישראל: העימות השני, עם הכללים החדשים, היה רגוע יחסית • טראמפ: "לומדים לחיות עם הנגיף"; ביידן: "לומדים למות"; טראמפ לעג לו: "מסתגר במרתף" • המועמד הדמוקרטי: "אתה אחד הנשיאים הגזעניים בהיסטוריה"; הנשיא: "אני האדם הכי פחות גזען בחדר הזה"

כתבות נוספות בנושא:

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו

העימות הטלוויזיוני השני בין נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ למועמד הדמוקרטי ג'ו ביידן נערך הלילה (שעון ישראל, בין חמישי לשישי) בנאשוויל שבטנסי. בעימות בין השניים, האחרון במרוץ לנשיאות לפני הבחירות בעוד כשבוע וחצי, המיקרופון של כל מועמד הושתק למשך שתי הדקות הראשונות של כל נושא בזמן שהיריב מדבר. בעקבות כך, ובעקבות המלצת יועציו של טראמפ לשדר "נשיאותיות", העימות הפעם היה מנומס בהרבה, כמעט ללא התפרצויות לתוף הדברים של השני, ועם מעט מאוד עימותים אישיים נמוכים.

את העימות הנחתה קירסטן וולקר מרשת NBC, שכבר הותקפה על ידי טראמפ. הנשיא האמריקני צייץ בטוויטר לפני מספר ימים כי "היא תמיד הייתה איומה ולא הוגנת, כמו רוב עיתונאי הפייק-ניוז". מנגד, במהלך העימות אמר לה כי "אני חייב להגיד שהיית הוגנת עד עכשיו". גם בשיח ברשתות החברתיות זכתה לשבחים על ניהול העימות שהיה ענייני והביא את המועמדים לשיח רציני על הנושאים שמדאיגים את האזרחים בארצות הזרית.

טראמפ דיבר על החיסון שבדרך וסיפר כי מדובר ב"עניין של שבועות". הוא הוסיף כי "זו לא הבטחה, אבל אני חושב שהחיסון יהיה מוכן עד סוף השנה". הוא הזכיר שגם נדבק בעצמו בנגיף, החלים וכעת חסין מפני הנגיף. הוא סיפר כי הם הצליחו לשלוט במימדי התמותה והתמותה העודפת וסיפר: "מנהיגי מדינות רבות בירכו אותי על מה שהצלחנו לעשות". ביידן הגיב במתקפה ואמר כי "מי שאחראי לכל כך הרבה מיתות – לא יכול להישאר נשיא ארה"ב".

הנשיא אמר כי "אנחנו לומדים לחיות עם הנגיף", וסגן השיא לשעבר הגיב: "איזה לחיות, אנחנו מתים עם הנגיף". טרמאפ תקף את ביידן ואמר: "אני לא הרשתי לעצמי להסתגר ולנהל את הקמפיין מהמרתף כמו שביידן עשה, יכולתי להסתגר בחדר יפיפיה בבית הלבן. אנחנו לא יכולים לסגור את האומה שלנו". ביידן מצידו טען כי טראמפ "ידע על הסיכונים של הנגיף ,שהוא חמור יותר משפעת והוא אמר לעיתונאי כי הוא לא מעוניין ליצור פאניקה. הציבור האמריקני לא נכנס לפאניקה, הוא נכנס לפאניקה".

כשנשאלו על קוריאה הצפונית אמר טראמפ: "ברק אובמה אמר לי שאנחנו בדרך למלחמה עם פיונגיאנג. ממשל אובמה-ביידן השאירו לי בלאגן בנוגע לצפון קוריאה. יש לי יחסים טובים עם קים ג'ון און, מערכת יחסים מסוג אחר". ביידן הגיב באמירה שנויה במחלוקת: "הייתה לנו מערכת יחסים טובה גם עם היטלר לפני שהוא פרש לאירופה".

ביידן התייחס לחשש לטהור הבחירות ואמר כי "הבהרתי שכל מדינה שתתערב בבחירות האמריקניות תשלם מחיר. בבחירות האלה רוסיה מעורבת, סין מעורבת במידה מסוימת, ועכשיו אנחנו שומעים שגם איראן מעורבת. אם אבחר, הן ישלמו מחיר. הן פוגעות בריבונות האמריקנית. ככל הידוע לי, טראמפ לא אמר לפוטין כלום על זה, ואני לא יודע למה".

הנשיא טראמפ העיד על עצמו כי "איש לא עשה למען הקהילה השחורה יותר מדונלד טראמפ, אולי לינקולן". ביידן אמר כי יריבו הוא "אחד הנשיאים הגזענים ביותר שהיה לנו בהיסטוריה המודרנית", ומוסיף: "הוא שופך דלק על כל אש גזענית, כל אחת". טראמפ הגיב: "אני הבנאדם הכי פחות גזעני בחדר הזה. מאז לינקולן איש לא עשה כל כך הרבה למען הקהילה השחורה כמוני".

טראמפ תקף את ביידן ודרש ממנו לחשוף את הכספים שקיבל מפוטין ומרוסיה. "אני לא קיבלתי כסף מרוסיה", אמר. ביידן תקף בחזרה ושאל לגבי סירובו להראות את תיק המסים שלו: "מה אתה מסתיר?" טראמפ הגיב: "ביידן קיבל 3.5 מליון דולר מרוסיה, הוא היה חבר של ראש עיריית מוסקבה. תסביר למה קיבלת מהם כסף. אני לא קיבלתי מעולם כסף מרוסיה הם רוצים שאני אפסיד. אין אף אחד קשוח יותר ממני עם רוסיה".

המועמד הדמוקרטי אף התייחס גם לדיווחיים לפיהם עורך דינו של טראמפ רודי ג'וליאני, מקבל מידע שקרי על מנת למנוע מביידן להיבחר לנשיאות. "מה שקורה כאן הוא שרוסיה רוצה לוודא שלא אהיה הנשיא הבא של ארצות הברית כי הם יודעים שאני מכיר אותם", אמר ביידן. "אני לא מבין למה הנשיא לא מוכן להתעמת עם פוטין, שלמעשה משלם כסף כדי להרוג חיילים אמריקנים באפגניסטן".

טראמפ הגן על מדיניות ההגירה שלו: "בהגבולות שלנו בטוחים יותר מאי פעם. בנינו 400 מיילים של חומה יעילה מאוד. ביידן בנה את הכלובי םבהם מחזיקים את הילדים שהופרדו מוריהם. ביידן בתגובה הצהיר כי יעביר חקיקה שתסדיר את מעמדם של למעלה מ-11 מיליון מהגרים לא חוקיים. טראמפ לגלג: "ג'ו אתה לא יודע את חוק ההגירה".

כשהשיחה עברה לתוכנית ביטוח הבריאות אמר טראמפ: "לביידן היו 47 שנים לעשות משהו, והוא לא פעל. הוא מתכנן להצעיד אותנו לעבר סוציאליזם". ביידן ענה: "ביטוח בריאות זה לא מותרות, זו זכותם של האזרחים". טראמפ תקף: "הסגנית שלו יותר ליברלית מברני סנדרס, ביידן מנסה להפוך את התרופות לסוציאליסטיות".

ביידן הגיב למתקפות של טראמפ על העמדות השמאל הקצוני במפלגה הדמוקרטית: "הוא התבלבל מול מי הוא מתמודד, הוא מתמודד מולי, מול ג'ו ביידן, אני ניצחתי את האנשים שהוא מדבר עליהם כל לא הסכמתי איתם". טראמפ אמר לביידן: "התמודדתי לנשיאות בזכותך, אילו הייתי מרוצה מהעבודה שלך בתפקיד לא הייתי מתמודד. איפה היית במשך 8 השנים שהיית סגן נשיא?"

במהלך העימות כמעט ולא אוזכרו נושאי מדיניות חוץ, חוץ מהקשרים פנים אמריקנים, כמו ההתערבות בבחירות, ההאשמות ההדיות בשחיתות עם סין ורוסיה, ונושאי האקלים. נושא אחד שעסק במדיניות חוץ היה ההתמודדות מול צפון קוריאה. אם היו שלושה עימותים, כפי התכנית המקורית, אז אחד מהם אמור היה להיות כולו מדיניות חוץ, ואז הייתה צפויה התייחסות נרחבת יותר לישראל, המזרח היתכון ואיראן.

צילומים: מתוך שידור פוקס ניוז

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture