Kobi Gideon / GPO

אובמה בספרו החדש: "נתניהו איש חכם, ערמומי, ובעל יכולות תקשורת"

בספרו החדש של נשיא ארצות הברית לשעבר שעתיד לראות אור בימים הקרובים מתייחס אובמה לראש הממשלה נתניהו, בספרו אובמה מאשים את נתניהו שהוביל מהלכים מתוכננים במטרה להעמיד את ממשלו במגננה. "איש מקסים כשזה עשוי להועיל לו"

כתבות נוספות בנושא:

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו

בספרו החדש "הארץ המובטחת", נשיא ארצות הברית לשעבר ברק אובמה מתאר את יחסיו המתוחים עם ראש הממשלה בנימין נתניהו. זהו הספר הראשון מתוך שני ספרים ביוגרפיים שכתב אובמה על שמונה שנותיו בבית הלבן, והוא צפוי לצאת לאור ביום שלישי הקרוב.

אובמה מתאר בספר את נתניהו כ"חכם, ערמומי, קשוח ואיש בעל יכולות תקשורת יוצאות דופן שגם יהיה מקסים, או לפחות חברותי כשזה עשוי להועיל לו".

הנשיא האמריקני לשעבר גם הצביע על שיחה שקיים עם נתניהו בטרקלין של שדה התעופה בשיקגו ב-2005, זמן קצר לאחר שנבחר אובמה לסנאט: נתניהו הרעיף עליו שבחים על הצעת חוק פרו-ישראלית חסרת חשיבות שבה תמך הסנאטור החדש שכיהן בבית המחוקקים של מדינת אילינוי.

אך בכל הנוגע לחילוקי דעות לגבי מדיניות ממשל אובמה, הנשיא לשעבר מציין כי נתניהו השתמש בהצלחה בהיכרותו עם הפוליטיקה והתקשורת האמריקנית כדי להתנגד לצעדיו. הוא טוען כי "ראייתו של נתניהו את עצמו כמגן העם היהודי מאסון אפשרה לו להצדיק כמעט כל דבר כדי להישאר בשלטון".

הנשיא לשעבר כותב כי ראש הסגל שלו באותה תקופה, ראש עיריית שיקגו לשעבר רם עמנואל, הזהיר אותו עם כניסתו לתפקיד: "אי אפשר להתקדם בתהליך השלום כאשר הנשיא האמריקני וראש ממשלת ישראל מגיעים מרקע פוליטי שונה". אובמה אמר שהוא התחיל להבין את הפרספקטיבה הזו כשנפגש עם נתניהו ונשיא הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס.

במבט לאחור, כתב אובמה, הוא תהה לפעמים "אם הדברים אולי היו מסתדרים בצורה אחרת, אם היה נשיא אחר בחדר הסגלגל, אם מישהו אחר מלבד נתניהו היה מייצג את ישראל ואם עבאס היה צעיר יותר".

הנשיא לשעבר מתלונן בספר על היחס שקיבל ממנהיגי איפא"ק, שהטילו ספק במדיניותו ביחס ישראל. אובמה כותב שכשהפוליטיקה הישראלית נעשתה ימנית יותר, עמדותיה של איפא"ק השתנו בהתאם, וזאת "גם כשישראל נקטה בפעולות המנוגדות למדיניות ארצות הברית".

אובמה אף מספר שפוליטיקאים בארצות הברית ידעו כי אם "ימתחו ביקורת על מדיניות ישראל בקול רם מדי – הם יסתכנו בלהיות מתויגים כ'אנטי- ישראלים' ואף אנטישמים, ויעמדו מול יריב ממומן היטב בבחירות הבאות בהם יתמודדו".

לדבריו, הוא היה המטרה של קמפיין שהציג אותו כ"לא מספיק תומך – או אפילו עוין לישראל" במהלך התמודדותו לנשיאות 2008. "בסופו של דבר קיבלתי יותר מ-70% מקולות היהודים, אך מבחינת חברי דירקטוריון רבים באיפא"ק, נשארתי כחשוד במי שתמיכתו בישראל לא הורגשה ב'קישקע' שלו".

אובמה כותב שלמרות שהרפובליקנים בקונגרס אינם דואגים לזכויות הפלסטינים, עמיתיהם הדמוקרטים "חוששים" מזעם מצד ועידת איפא"ק ומאבדן תמיכתה. אובמה מוסיף כי נתניהו הפעיל במכוון לחץ פרו-ישראלי על ממשלו כדי להזכיר לו ש"הבדלי מדיניות עם ראש ממשלה ישראלי גובים מחיר פוליטי".

אובמה כותב כי הוא היה "האחרון בשרשרת של מסע לחישות" שהציג אותו כ"לא מספיק תומך – או אפילו עוין כלפי ישראל" במהלך התמודדותו לנשיאות 2008. "ביום הבחירות, בסופו של דבר אקבל יותר מ-70% מקולות יהודי ארה"ב, אך מבחינת חברי דירקטוריון רבים של אייפא"ק, נשארתי חשוד – איש עם מספר נאמנויות; מישהו שתמיכתו בישראל, כפי שאמר זאת באופן צבעוני אחד מיועציי, לא 'הורגשה בקישקע' שלו – מעיים ביידיש", כתב אובמה.

הספר מספק הצצה לתוך ההתנהלות בין ממשלת ישראל לממשל האמריקני בנוגע לסכסוך הישראלי-פלסטיני. אובמה טוען כי הוא חשב שיהיה הגיוני לבקש מישראל, בה ראה כחזקה יותר, שתעשה את הצעד הראשוני הגדול יותר ותקפיא את בניית ההתנחלויות בגדה המערבית. אולם לדבריו, תגובתו הצפויה של נתניהו הייתה "שלילית ביותר". בעקבות זאת, החל נגדו מסע אגרסיבי של בעלי בריתו של ראש הממשלה בוושינגטון מהם משרדו קיבל שיחות טלפון לא פוסקות בטענה שהוא נטפל לישראל.

אובמה מאשים את נתניהו שהוביל מהלכים מתוכננים במטרה להעמיד את ממשלו במגננה. "הוא הזכיר לי כי גם מחלוקות רגילות עם ראש ממשלה ישראלי, גובות מחיר פוליטי פנימי שלא קיים ביחסים עם מנהיגים אחרים בעולם".

בשנת 2010, כאשר ביקר נתניהו בוושינגטון כדי להשתתף בכנס המדיניות השנתי של אייפא"ק, דיווחים בתקשורת טענו כי אובמה זלזל בנתניהו בכך שיצא מפגישה מתוחה ביניהם והשאיר את ראש הממשלה ועוזריו באחד מחדרי הבית הלבן עד שיימצאו פתרון למבוי הסתום בשיחות השלום.

אך בספר, אובמה מתעקש כי הציע לנתניהו 'להשהות' את פגישתם ולהתכנס מחדש לאחר שיחזור מפגישה שהתחייב אליה קודם לכן. הנשיא האמריקני לשעבר אמר כי הדיון התנהל לאורך הזמן הקצוב, ולנתניהו נותרו כמה פרטים שרצה לעבור עליהם.

"נתניהו אמר כי הוא שמח להמתין", כתב אובמה והוסיף: "הפגישה השנייה הסתיימה בתנאים חיוביים". עם זאת, למחרת בבוקר, סיפר אובמה שראש הסגל הסתער לתוך החדר הסגלגל וציין את הדיווחים בתקשורת שהוא השפיל את נתניהו, ונוצרו האשמות לפיהן הנשיא אפשר לרגשותיו האישיים לפגוע ביחסי ארה"ב-ישראל.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
3 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

יאללה איזה אפס.. מפיל את כל הכישלון שלו על נתניה הקטן..
זה בדיוק העניין, אם ראש ממשלה של מדינה שלא מחזיקה 10% אחוז מהאוכלוסייה שלך ומהעצמה הכלכלית שלך משטה בך, אז אתה לוזר…

צודק

זה לשון הרע על נתניהו!! איך אתם מפרסמים דבר כזה??

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture