חומר נפץ בצד הכביש וקרב יריות עם שומרי הראש: כך חוסל המדען האיראני הבכיר

ראש תכנית הגרעין האיראנית נסע ברכבו בשדרות ח'ומיני בכביש המהיר ממזרח לטהרן, אז אירע פיצוץ שעצר את מכוניתו, ולאחר מכן התקרבו מספר חמושים רעולי פנים וירו בו מספר כדורים בראשו ונמלטו. באיראן מדווחים כי באירוע נהרגו גם שישה ממלוויו של דר' פח'ריזאדה • תיעוד מהזירה

כתבות נוספות בנושא:

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו

כלי התקשורת באיראן פרסמו פרטים חדשים מהחיסול הדרמטי של מדען הגרעין הבכיר ד"ר מוחסן פח'ריזאדה, מי שתואר כ"אבי" תוכנית הגרעין של הרפובליקה האיסלאמית. פח'ריזאדה, שלפי ה'ניו יורק טיימס' היה "היעד מס' 1 של המוסד", חוסל ביריות בעת שנסע במכונית משוריינת בעיר אבסארד שממזרח לטהרן. בעיתון האמריקני דווח כי ישראל היא שעומדת מאחורי החיסול.

על פי כלי התקשורת האיראניים, חומרי הנפץ הוטמנו מתחת לערימת עצים שהיו על כלי רכב מסחרי ישן בעיירה אבסרד, הסמוכה לטהראן, שמשמשת אתר נופש לאליטה האיראנית. הפיצוץ הוביל לעצירת מכונית הניסאן של פח'ריזאדה, ובסוכנות הידיעות "תסנים" דווח כי לפחות חמישה חמושים ריססו את כלי הרכב. הוא פונה לבית חולים במסוק, אך שם קבעו הרפואים את מותו.

שר ההגנה האיראני התראיין לטלוויזיה הממלכתית באיראן ומסר פרטים חדשים על אופן החיסול. לדבריו, זוג מתנקשים פתח באש לעבר שיירת הרכבים בה נכח. השר האיראני סיפר כ-20 שניות לאחר תחילת הירי אירע פיצוץ ברכב התופת בקרבת המקום. בשלב זה לא ברור אם הירי נמשך אחרי הפיצוץ‎, והחשודים נמלטו מהמקום. סוכנות הידיעות "מהר" דיווחה כי באירוע נהרגו גם שישה ממלוויו של הבכיר.

פרשנן 'ווינט' רון בן ישי מציין כי פח'ריזאדה נסע בשיירת מכוניות קטנה בכביש שבו הוא עובר לעתים קרובות. פיצוץ המטען הראשוני – לא ברור אם הדיווח בתקשורת האיראנית שלפיו מדובר בטנדר ממולכד הוא אכן מדויק – פגע במכונית אחרת שבה נסעו שומרי ראשו, וגרם למכונית שמאחוריה, בה ישב פח'ריזאדה במושב האחורי, לעצור.

עיתון "הניו יורק טיימס" דיווח כי שלושה גורמי מודיעין מסרו שישראל עומדת מאחורי החיסול. בדיווח צוין כי לא ברור טיב העדכון שהועבר לארצות הברית לפני הפעולה, אף שהשתיים חולקות מידע מודיעיני באופן תמידי. בבית הלבן סירבו להגיב לדברים. גורם ישראלי שצוטט ב'כאן חדשות' אמר כי "בלי פח'ריזאדה יהיה קשה לקיים את פרויקט הגרעין האיראני".

בפנטגון לא מגיבים על ההתרחשויות באיראן, אולם נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ שיתף בטוויטר ציוצים בנושא, כולל ציוץ בעברית של העיתונאי הישראלי יוסי מלמן. ב'טיימס' כתבו עוד כי בארה"ב היו כאלו שתהו אם בכוונת ראש הממשלה בנימין נתניהו לפעול בזמן הקצר שנותר לשלטונו האוהד של טראמפ, שיתפנה מהבית הלבן בעוד פחות מחודשיים.

משרד ההגנה האיראני אישר כי המדען הבכיר במערך הגרעין והטילים של הממשל בטהרן, ד"ר מוחסן פח'ריזאדה, חוסל בבירה על ידי אלמונים שירו בו מטווח קצר. פח'ריזאדה היה מקורב למנהיג העליון של איראן, עלי ח'אמנאי, ואף נמנע להיפגש עם הפקחים של הסוכנות הבין-לאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א). בתחילה, גורמים רשמיים באיראן הכחישו את האירוע. גורמים ישראליים סירבו להתייחס לחיסול.

נשיא איראן, חסן רוחאני, התייחס הבוקר בהצהרה ששודרה בטלוויזיה במדינה לחיסול פח'ריזאדה, האשים את ישראל והבטיח כי המעשה לא יאט את תוכנית הגרעין האיראנית. "שוב, ידיה המרושעות של היהירות העולמית הוכתמו בדמו של המשטר הציוני הרצחני", אמר רוחאני. "החיסול של פח'ריזאדה מראה את ייאושם של אויבינו ואת עומק השנאה שלהם. מותו לא יאט את הישגינו".

"איראן תגיב על חיסולו של פח'ריזאדה בזמן המתאים, העם האיראני חכם מכדי ליפול בפח של האויב הציוני", הוסיף נשיא איראן. "נשלים את דרכו של השאהיד על ידי המשך פיתוחה של איראן".

פח'ריזאדה היה מדען גרעין איראני הממונה על פיתוח הנשק במדינה. הוא הוביל את תכנית הגרעין בכל גלגוליה לאורך 20 השנים האחרונות – הן בשנים בהן איראן חתרה לפצצה באופן גלוי והן בשנים בהם התקדמה במחקר גרעיני באופן סמוי. פח'ריזאדה היה קצין במשמרות המהפכה, ופעל תחת משרד ההגנה האירני, תחת השר אמיר חאתמי והוא נהנה מציר קשר אישי וישיר למנהיג איראן, איתאללה עלי-ח'אמנהאי. פח'ריזאדה קיבל תואר פרופסור לפיזיקה גרעינית מאוניברסיטת האמאם חוסיין בטהרן.

 

דיווחים באיראן: ראש תכנית הגרעין האיראנית חוסל באזור טהראן

איראן מאשימה את ישראל בחיסול המדען: "לא יאט את הישגינו – נגיב בזמן המתאים"

גורמי מודיעין: ישראל עומדת מאחורי חיסול ראש תוכנית הגרעין האיראנית

האיחוד האירופי מגנה את החיסול: "מעשה נפשע – חשוב שכל הצדדים יפגינו איפוק"

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture