המסמכים שמביכים את דאעש: מנהיג ארגון הטרור היה מלשין בתקופת הכלא?

"נראה שהעציר משתף פעולה יותר ויותר בכל פעם; העציר מספק מידע רב על מקורביו במדינה האסלאמית בעיראק", נכתב במסמכים שנחשפו בארצות הברית על הימים בהם המנהיג הנוכחי של ארגון הטרור הרצחני היה בכלא • "אל־מוולא היה ציפור מזמרת בעלת כישרון ויכולת ייחודיים"

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

כתבה מפורטת שפורסמה ב'וושינגטון פוסט' חושפת פרטים מביכים על המנהיג הנוכחי של ארגון הטרור הרצחני דאעש. מדובר במסמכים שנחשפו בארצות הברית המתארים אותו כעציר ששיתף פעולה עם כוחות הקואליציה שהשתמשו עם המידע כדי לחסל בכירים בארגון, שאז איים לכבוש את העולם.

לדוגמה, במהלך חקירה בשנת 2008 הנחה העציר בפרוטרוט כיצד למצוא את המטה הסודי של אגף התקשורת של ארגון הטרור: הוא אפילו תיאר את צבע דלת הכניסה, ועדכן מתי המשרד צפוי להיות מאויש. כשנשאל על סגן מנהיג הארגון, אזרח שוודי יליד מרוקו ששמו אבו־קסווארה, הוא צייר מפה של המתחם שלו ומסר את שמו של שליחו האישי. שבועות בודדים לאחר הגילויים הללו, חיילים אמריקנים הרגו את אבו־קסווארה בפשיטה בעיר מוסול בעיראק.

העציר המלשין, טוענים גורמים אמריקניים, התפרסם מאז בשם חדש: אבו־איברהים אל־חשימי אל־קווראשי – המנהיג הנוכחי של דאעש. אבל הם הכירו אותו בשמו האמיתי, אמיר מוחמד סעיד עבד אל־רחמן אל־מוולא. "נראה שהעציר משתף פעולה יותר ויותר בכל פעם", נכתב בדו"ח אחד משנת 2008 על מנהיג דאעש לעתיד. "העציר מספק מידע רב על מקורביו במדינה האסלאמית בעיראק", קובע דו"ח אחר.

שיתוף הפעולה של אל־מוולא עם האמריקנים כלל סיוע בזיהוי חשודים בטרור, ומסירת מידע על מסעדות ובתי קפה שחבריו לשעבר חיבבו. התיעוד פורסם במסגרת מחקר אקדמי, ומסייע למלא את החסר בביוגרפיה של אל־מוולא, שמונה לח'ליף לאחר מותו של אבו־בכר אל־בגדדי.

אל־מוולא היה בימים ההם בדרג ביניים בארגון המדינה האסלאמית. הוא ככל הנראה נפל בשבי בסוף 2007 או בתחילת 2008, בגיל 31, ונחקר עשרות פעמים בידי חוקרים מצבא ארה"ב. המועד המדויק של שחרורו אינו ידוע, אך החקירה נעצרה פחות או יותר ביולי 2008.

במהלך התקופה, הוא חשף את זהותם של מנהיגי הטרור וסיפק הנחיות למציאתם. במקרה אחד הוא פענח למען החוקרים האמריקנים את ספר הטלפונים האישי שלו – מחברת שחורה שנתפסה כשנלכד. באחת הפגישות הוא ציין את מספרי הטלפון של 19 אנשי המדינה האסלאמית ואף גילה כמה כסף הרוויחו.

מי שהתירו את המסמכים לפרסום הבינו בבירור את הפוטנציאל הטמון בהם כמקור מבוכה עבור אל־מוולא, אך נראה שהרקע של מנהיג המדינה האסלאמית כמלשין היה ידוע כבר בקרב הקיצונים המוסלמים – שכבר החלו למתוח ביקורת ולטעון כי הוא אינו ראוי לתפקיד הח'ליף.

עם זאת, למרות הפרסום המביך, פקידים אמריקנים מזהירים שעל אף הכתמתו של אל־מוולא הוא יישאר מסוכן, בשל ההזדמנויות הרבות שבידו להשיג כסף, כלי נשק ומגויסים חדשים במחוזות החרבים ונטולי החוק והסדר במזרח סוריה.

"הם ממתינים בסבלנות שהנסיבות ישתנו לטובתם", אומר ג'ון גודפרי, השליח המיוחד של מחלקת המדינה בקואליציה העולמית נגד המדינה האסלאמית. "הם עורכים התקפות רציניות מספיק, המוכיחות שהם עדיין שם ועדיין רלוונטיים".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture