טיוטה אוטומטית

בצל מזג האוויר הקיצוני בעולם: דו"ח קודר של האו"ם קובע ש"מיליארדים בסיכון מיידי"

המדענים צופים שהטמפרטורות יעלו ב-1.5 מעלות מעל מה שהייתה בעידן הטרום-תעשייתי • הצפי הקודם דיבר על שנת 2052 כנקודת המפנה, אך נראה שהרגע קרוב הרבה יותר משחשבו • אירועי מזג האוויר הקיצוניים הופכים לתכופים יותר ויותר בשנים האחרונות

כתבות נוספות בנושא:

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו

דו"ח אקלים של האו"ם מזהיר כי התחממות כדור הארץ היא הגורם למזג האוויר הקיצוני והעולם יתחמם ב -1.5 מעלות צלזיוס נוספות עד 2040. הדו"ח שפורסם היום (שני) הינו המקיף ביותר שבוצע אי פעם על שינויי מזג האוויר וההתחממות הגלובלית, וממנו עולה כי סביר להניח שכדור הארץ יתחמם במעלה וחצי כעשור מוקדם מהצפוי. "ההשפעה האנושית היא זו שחד משמעית חיממה את האטמוספירה, האוקיינוסים והאדמה". כך לפי הדיווח.

הגבול של 1.5 מעלות נחשב לנקודת מפנה – נקודה שבה יתחילו תהליכים של משוב חיובי שיגרמו לעליית הטמפרטורה להזין את עצמה ולגרום לעליית טמפרטורה נוספת – למשל, הפשרת קרחונים ואדמת פרמפרוסט, תמותה המונית של אלמוגים ומעבר יערות האמזונס מקולטי פחמן לפולטי פחמן. על פי הארגון העולמי למטאורולוגיה, הסיכוי שנגיע באחת מחמש השנים הקרובות לעליה של 1.5 מעלות בטמפרטורה העולמית הממוצעת עולה על 40%.

על-פי הדוח, רמת הפחמן הדו חמצני (CO2) באטמוספרה היא הגבוהה ביותר מזה אלפי שנים והגיעה במאי 2021 ל-419ppm, וגובה פני הים ימשיך לעלות במשך מאות ואפילו אלפי שנים, כתוצאה מחום שכבר נאגר במעמקי האוקיינוסים, ויביא להצפה של אזורים הסמוכים לים.

ההבדלים של חצי מעלה אולי נראים קטנים, אבל מחקרים מראים שמשמעות ההבדל בין עלייה של 1.5, 2 ו -3 מעלות צלסיוס עצומה: על-פי התחזיות, ממוצע משך הבצורת העולמית יעלה בהתאם בין חודשיים, ארבעה ועשרה חודשים.

עלייה כזו תפגע במגוון המינים, בזמינות המים, ביכולת שלנו לייצר מזון לאוכלוסיית העולם. העלייה בטמפרטורה פוגעת בתפקודן של המערכות האקולוגיות המהוות את הבסיס לקיומה של האנושות. המערכות האקולוגיות מספקות שירותים חיוניים לרווחת האדם כגון חמצן, קיבוע פחמן, מים נקיים, שירותי האבקה, נופש בחיק הטבע ועוד. חלק מן המערכות האקולוגיות, כגון שוניות אלמוגים וקרחונים נפגעו כבר היום באופן בלתי הפיך וההערכות הן שכמיליון מיני בעלי חיים וצמחים נמצאים בסכנת הכחדה מוחשית.

על פי הדוח, שכיחות אירועי הקיצון, כגון גלי חום, שיטפונות וסופות צפויה להמשיך ולעלות בקצב מהיר, והאירועים האחרונים שהתרחשו ברחבי העולם וגבו מחיר גבוה בחיי אדם, נפש ורכוש, כאשר האוכלוסיות החלשות הן הפגיעות ביותר, ממחישות לנו באופן ברור את התוצאות.

אחד החידושים של דוח זה הוא התמקדות באירועי קיצון אזוריים והקשר בין אירועים אלו לפעילות האנושית. לצד גלי החום שוברי השיאים, ושריפות הענק חסרי התקדים, השיטפונות ההרסניים שהתרחשו במקומות רבים בעולם בשבועות האחרונים, דוח זה שם דגש על אירועי קיצון ברמה האזורית, נושא שצריך להדאיג את מקבלי ההחלטות והציבור כאחד.

אירועי מזג האוויר הקיצוניים הופכים לתכופים יותר ויותר בשנים האחרונות – בחודש שעבר נרשמה ההצפה החמורה ביותר במערב אירופה מזה עשרות שנים, בה נהרגו 180 בני אדם לאחר שגשמים כבדים פגעו בגרמניה, בלגיה, לוקסמבורג, שוויץ והולנד. גל חום קיצוני פקד את החוף המערבי של ארה"ב וקנדה בתחילת הקיץ והרג מאות אנשים, זאת במקביל להצפות שפקדו את האזור בסוף יולי שגרמו ל-300 הרוגים וכמעט 13 מיליון נפגעים. שריפות יער נגרמו ביוון השבוע והביאו לפינוי של יותר מ -2,000 בני אדם מבתיהם, במה שנרשם כגל החום הגרוע ביותר מזה 30 שנה במדינה.

הסקירה, המבוססת על יותר מ -14,000 מאמרים מדעיים, כוללת את הידע העדכני ביותר הקיים היום על פוטנציאל ההתחממות העתידית, כיצד בני אדם משנים את האקלים וכתוצאה מכך מגבירים את אירועי מזג האוויר הקיצוניים ובכך מניעים את העלייה המסוכנת של פני הים.

פרופסור ריצ'רד בטס, ממרכז Metley Hadley ואחד ממחברי הדו"ח, אמר כי "בדומה לחוקי המהירות בכביש – אמנם להישאר מתחת למהירות המותרת לא בהכרח ימנע תאונה וחריגה ממנה לא בהכרח תגרום לה, אך כשעוברים את הגבול, הסיכונים ברורים".

עוד אמר בטס כי "הגבלת ההתחממות דורשת בבירור הפחתות משמעותיות הרבה יותר בזיהום התעשייתי, אך גם אם נעבור את הסף שקבענו, אל לנו לחשוב שהכל אבוד ולוותר. גם במצב כזה יהיה עדיין כדאי להמשיך ולפעול להפחתת הפליטות ולנסות להימנע מעלייה עוד יותר משמעותית בטמפרטורה".

פרופסור פירס פורסטר מאוניברסיטת לידס, שהשתתף גם הוא במחקר, טען ש"אם באמת נצליח לצמצם את פליטת גזי החממה שלנו ב-10 השנים הקרובות, יש סיכוי טוב שנצליח לשמור על ההתחממות מתחת ל -1.5 מעלות. במידה ונחצה את הסף שנקבע, זה יהיה באמת רגע מכריע בהיסטוריה. אנחנו רואים מדי יום את מה שקורה כבר עכשיו ברחבי העולם. שנה שעברה הייתה החמה ביותר שנרשמה, העשור האחרון היה החם ביותר".

הוא הזהיר שהעולם מתקרב באופן מסוכן לנקודה שבה ייגמר הזמן לנסות להפחית את פליטת גזי החממה והוסיף: "אני לא חושב שנגמר לנו הזמן, אבל אני חושב שאנחנו מתקרבים בצורה מסוכנת לרגע שאולי באמת ייגמר לנו הזמן".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
2 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

והָיָה אִם שָׁמֹעַ תִּשְׁמְעוּ אֶל מִצְוֹתַי אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוֶּה אֶתְכֶם הַיּוֹם, לְאַהֲבָה אֶת יי אֱ־לֹהֵיכֶם וּלְעָבְדוֹ בְּכָל לְבַבְכֶם וּבְכָל נַפְשְׁכֶם. וְנָתַתִּי מְטַר אַרְצְכֶם בְּעִתּוֹ, יוֹרֶה וּמַלְקוֹשׁ,
וְאָסַפְתָּ דְגָנֶךָ וְתִירׂשְׁךָ וְיִצְהָרֶךָ.
וְנָתַתִּי עֵשֶׂב בְּשָֹדְךָ לִבְהֶמְתֶּךָ,
וְאָכַלְתָּ…
וְשָֹבָעְתָּ.
.
.
הִשָּׁמְרוּ לָכֶם פֶּן יִפְתֶּה לְבַבְכֶם, (תקדשו מוצרים וכסף)
וְסַרְתֶּם וַעֲבַדְתֶּם אֱלֹהִים אֲחֵרִים (בני אדם וחברות ענק)
וְהִשְׁתַּחֲוִיתֶם לָהֶם. . . . (תעריצו את הפייק שהם יספרו לכם)
וְחָרָה אַף יי בָּכֶם
וְעָצַר אֶת הַשָּׁמַיִם
וְלֹא יִהְיֶה מָטָר . . .
וְהָאֲדָמָה לֹא תִתֵּן אֶת יְבוּלָהּ,
וַאֲבַדְתֶּם מְהֵרָה (!) מֵעַל הָאָרֶץ הַטֹּבָה אֲשֶׁר יי נֹתֵן לָכֶם.

ח"ו!!! אתה לא מאמין בביאת המשיח?! אתה לא יודע שהוא: "ארך אפיים ורב חסד"?! עיין רש"י ואתחנן ד"ה ונושנתם שהקב"ה עשה חסד עם בני ישראל והגלה אותם שנתיים לפני הזמן המיועד כדי שלא יתקיים ח"ו "אבד תאבידון".

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture