כוחות הטליבאן ב-2015. צילום: Inter-Services Public Relations

מתנועת סטודנטים לארגון טרור שהשתלט על מדינה • תולדות הטליבאן

'חדשות JDN' בפריסה היסטורית על תולדותיו של ארגון הטרור האסלאמיסטי שהוקם במחאה נגד שחיתות ותוך שנה השתלט על אפגניסטן, דרך 20 שנות מלחמה נגד הצבא הגדול בעולם, עשור של הגנה על טרוריסט מספר אחד, ועד לכיבוש קאבול תוך יממה

כתבות נוספות בנושא:

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו

לפני 27 שנה, בעיר סינג היסאר שבאפגניסטן, התארגנו קבוצה של סטודנטים שהחליטו לצאת במחאה נגד השלטון האזורי בטענה לשחיתות. התנועה הצעירה הצליחה מעל למצופה והביאה להדחתו של ראש העיר קנדהאר, העיר השנייה בגודלה באפגניסטן ובירת המחוז הדרומי במדינה. משם, הדרך הייתה קצרה להקמת ארגון טרור על שמם (בשפות המדוברות באפגניסטן ובצפון פקיסטן משמעות המילה "טליבאן" היא תלמידים/סטודנטים), השתלטות על כל המדינה ועד להשפלת הצבא הגדול בעולם כמעט שלושה עשורים אחרי.

בתוך פחות משנה, בשנת 1995, הטליבאן כבשו את רוב החלק הדרומי והמזרחי של אפגניסטן, הם הקימו את מפלגת המוג'אהדין ("לוחמי הטליבאן") שהצליחה תוך זמן קצר להשיג שליטה על כ-90% מהמדינה ולמרבה ההפתעה זכתה בתמיכתם של למעלה מ-80% מהאוכלוסייה.

מי שניסה להיאבק על המשך שלטונו וזכה לתמיכה של החלקים הנותרים באוכלוסייה הוא הפלג השיעי-קומוניסטי, שעדיין שלט בצפון המדינה, וזכה לתמיכה מצד איראן. החשש מפני התפשטות התפיסה האסלאמית הרדיקלית הביאו אז גם את רוסיה, הודו וטורקיה לתמוך בתנועת המחתרת השיעית-קומוניסטית. מנגד, פקיסטן, שתמכה בהצהרותיהם של אנשי הטליבאן, סייעה להם באספקת נשק, ואף אפשרה לסטודנטים במדינתה להצטרף למלחמה.

צילום: ISAF Public Affairs

הטליבאן לא התכוון להמתין לרגע ומיד עם עלייתו לשלטון קבע את השריעה כחוק המדינה, מערכת החינוך במדינה הפכה לחינוך המבוסס על הקוראן, ללא השפעות מערביות. כצפוי, המשטר לא הוכר כשלטון לגיטימי על ידי רוב מדינות העולם.

הוא שלט כמעט שלטון ללא מיצרים למשך 6 שנים, במהלכן ניצל את מעמדו להענקת מכסה לטרוריסטים המבוקשים בעולם, כמו אוסאמה בן לאדן מנהיג ארגון אל-קאעידה והשליטים הקיצוניים בסודאן האחראים לרצח העם בדארפור.

עם זאת, למרות השליטה במדינה, נכשלו מחבלי הטליבאן בניסיון לשדוד את האוצרות האפגניים מהבנק המרכזי, מאחר והם לא זכו לשיתוף פעולה מצד עובדי הבנק, שהיו נכונים להיהרג במטרה למנוע ממשטר הטרור להשיג את מבוקשו.

20 שנות מלחמה

הסוף לשלטון הטרור ללא מיצרים החל 11 בספטמבר ב-2001, עם פיצוץ מגדלי התאומים. ארצות הברית האשימה את אפגניסטן במתן מקלט לאוסאמה בן לאדן ולארגון הטרור שלו אל-קאעידה והחליטה להיכנס קרקעית ולהשמיד את בסיס הטרור הגדול בעולם.

בנאום בפני שני בתי הקונגרס 9 ימים אחרי הפיגוע בתאומים, העמיד הנשיא ג'ורג' בוש בפני שלטון הטליבאן אולטימטום שדרש להסגיר את בן לאדן ואת כל אנשי אל-קאעידה שהיו אחראים לפיגועים ולסגור את מחנות האימונים של ארגוני הטרור.

 

ב-7 באוקטובר, פחות מחודש אחרי הפיגוע הגדול בעולם, החלו כוחות הקואליציה של ארצות הברית ונאט"ו במתקפה מתואמת עם חיילי "הברית הצפונית" שהחלו במרד כנגד הטליבאן שכלל כיבוש שטחים, איסוף מודיעין ותקיפה של לוחמי טליבאן, כשהם תחת פיקוד חיילים מצבאות הקואליציה ומקבלים סיוע אווירי.

טנקים סמוך לקנדהאר. צילום: ויקיפדיה

בליל ה-19 באוקטובר הופיעו ה"בוטס און דה גראונד" (מגפיים על הקרקע) והמלחמה הפכה לקרקעית עם צניחת לוחמים מחטיבת הריינג'רס שפשטו על שדה תעופה בקנדהאר. כך זה נמשך למשך 19 שנה ועשרה חודשים.

בתוך מספר שבועות עזבו כוחות הטליבאן את הבירה קאבול ובהתאמה החלו מעוזי הטליבאן לאורך כל הגבול הצפוני והמערבי ליפול לידי המערב ושותפיו בשטח, עד שהאחרונה ליפול הייתה לא אחרת מהעיר קנדהאר, שם "מחאת הסטודנטים" התחילה.

חיסול טרוריסט מספר 1

רק עשור אחר כך, ב-2011, השיגה המלחמה את מטרתה המרכזית – חיסול אוסאמה בן לאדן, אך זה קרה בכלל בפקיסטן.

כשנה לפני כן שמה ארצות הברית את ידה על מתכנן פיגועי 11 בספטמבר, חאליד מוחמד, ועל בסיב עדותו חקר המודיעין האמריקני השערה לפיה בן לאדן התגורר במתחם מבוצר בעיר אבוטאבאד, כ-50 ק"מ צפונית לעיר הבירה הפקיסטנית אסלאמאבאד. האחוזה המבוצרת הייתה גדולה פי 8 מהבית הממוצע בעיר זו, מוקפת חומות וגדרות תייל, במרחק של פחות מקילומטר מבסיס של צבא פקיסטן, האקדמיה הצבאית לקצינים, אל האחוזה היו מגיעים משלוחים על ידי שני שליחים אלמונים.

מבצע החיסול יצא לפועל על ידי 40 לוחמים מצוות 6 של יחידת אריות הים האמריקנית שפשטו אל האחוזה ממסוק עם הנחיה ברורה – להרוג את הטרוריסט מספר 1. המשימה בוצעה בהצלחה בתום קרב יריות שנמשך כ-40 דקות בין הלוחמים לבן לאדן עצמו. גופתו הועברה לאפגניסטן שם נעשה וידוא באמצעות DNA שהיא אכן שלו. מאחר שערב הסעודית סירבה לאפשר את קבורתו על אדמתה, הושלכה הגופה בלב ים.

אוסאמה בן לאדן. צילום: Hamid Mir

יש לציין, שהיעד היה קרוב מאוד להשגה כבר חודשים בודדים אחרי הפלישה לאפגניסטן. כוחות הברית הצפונית יצאו למבצע לכבוש את הרי טורה בורה בגיבוי חיילים מכוח דלתא של צבא ארצות הברית.

במהלך הקרב הצליחו החיילים האמריקניים להאזין למערכות הקשר ברשות הטליבאן באזור ואף שמעו את קולו של בן לאדן עצמו, דבר שעזר להם לשער את מקום הימצאו ואת המרחק ביניהם. הכוחות הצליחו להגיע למרחק של פחות משני קילומטרים מהמחסה המשוער של בן לאדן, אז פנה מצביא אפגני לחיילי הברית הצפונית והציע הסכם כניעה עם אל-קאעידה והטליבאן, בתנאי שתהיה הפוגה בקרבות. החיילים האמריקנים דרשו לסרב לצעה ולהתקדם לעבר בן לאדן, אך חיילי הברית הצפונית אסרו עליהם ואף איימו כי נשקם יופנה נגדם אם יעשו כן.

בן לאדן ושאר בכירי ארגון אל-קאעידה ניצלו את הפוגה וברחו לפקיסטן, שם ניהלו מערכה של טרור למשך עשור נוסף.

חיסול 3 מנהיגי טליבאן

3 שנים אחר הכריזה ארצות הברית על סיום משימת הלחימה של ארה"ב ונאט"ו ונסיגה של רוב הכוחות הזרים מאפגניסטן. אבל גם במהלך השנה שלאחר מכן שיגרה ארה"ב כאלף פצצות וטילים לעבר מטרות באפגניסטן.

ב-2016 חיסלה ארצות הברית את מנהיג הטליבאן אחטר מוחמד מנסור באמצעות כלי טיס בלתי מאויש, אחרי שב-2013 חיסלה בפקיסטן את מנהיג הטליבאן הקודם "חכימוללה מחסוד" על ידי ירי ממזל"ט, וארבע שנים קודם לכן חיסלה את קודמו תפקיד בייטוללה מחסוד שגם הסתתר בפקיסטן.

לצד הצלחות וכישלונות רבים של הטרוריסטים, המתקפה בבסיס שאהין שבוצעה ב-21 באפריל 2017 – בלתי נשכחת. עשרה לוחמי טליבאן מחופשים לחיילים תקפו את הבסיס הראשי של הצבא הלאומי האפגני ובמתקפה שנמשכה מספר שעות הרגו למעלה מ-100 חיילים. זו הייתה המתקפה הקטלנית ביותר על הכוחות האפגניים מאז תחילת מלחמת אפגניסטן בשנת 2001.

הנטישה

בשנת 2011 הודיע נשיא ארצות הברית דאז, ברק אובמה כי ארצות הברית תיסוג מאפגניסטן עד סוף 2014. אמנם מספר לא קטן של חיילים אמריקאים הוחזרו למולדת באותה שנה, אך עד לאחרונה עדיין היו במדינה עשרות אלפי חיילים.

ממשיכו בתפקיד, נשיא ארצות הברית הקודם דונלד טראמפ היה נחוש יותר וחתם לפני כשנה וחצי על הסכם עם טליבאן לפיו האמריקאים מתחייבים להחזיר את כל החיילים האמריקאים וכן את כוחות נאט"ו מאפגניסטן, מנגד הארגון התחייב למנוע השתלטות או פעילות כלשהי של ארגון אל-קאעדה באזורים שבשליטתו.

הנשיא הטרי מולא עבדול גאני ברדר. צילום: הטליבאן

ארצות הברית השלימה את צמצום הכוחות לכ-2,500 חיילים בינואר 2021. לפני כחודש הודיע הנשיא המכהן ג'ו ביידן כי בכוונתו השלים את הנסיגה המוחלטת עד ה-31 באוגוסט.

הטליבאן לא המתין רגע, ומיד עם נסיגת כוחות המערב החל להשתלט בחזרה על אפגניסטן. תחילה על נפת נרך במחוז מיידאן וורדכ כשמטרתו להגיע אל קאבול בירת אפגניסטן. קודם לכן כבש את בניין ממשל הנפה ושרף אותו, והשבוע השתלט על שטח קאבול הבירה וקיבל את השלטון הרשמי באפגניסטן לאחר שהנשיא אשרף גאני אחמדזאי עזב את המדינה וויתר על השלטון.

המקום האחרון בקאבול בשליטת המערב הוא נמל התעופה שמשמש לפינוי אזרחים, עד לנטישה הסופית. אבל ארגון הטרור לא מחכה, וכבר הודיע כי מולא עבדול גאני ברדר שמתהדר בתואר "מייסד שותף של האמירות האסלאמית של אפגניסטן", שהיה נשיא אפגניסטן בימי שלטונו הקודם, נלכד בפקיסטן על ידי ה-CIA בפברואר 2010 ושוחרר ב-24 באוקטובר 2018, לבקשת ארצות הברית, יהיה הנשיא הבא.

תם ולא נשלם.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
1 תגובה
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

להתפלל
להתפלל להתפלל
לא פשוט בכלל

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture