אובמה מבהיר: "לא אשחרר את פולארד"

בראיון בלעדי אותו העניק נשיא ארצות הברית ברק אובמה לערוץ 2 הוא מבהיר: "לא אשחרר את פולארד במיידי אבל אשקול זאת בהמשך" | "יש לאיראן שנה עד שיגיעו ליכולת גרעינית, אם לא יהיה ברירה יש את כל האופציות על השולחן | על היחסים עם נתניהו: "יש לי חילוקי דעות עם ביבי".

כתבות נוספות בנושא:

המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
פריצת דרך: מסוק בלקהוק ביצע לראשונה טיסה אוטונומית מלאה • צפו

ישראל נערכת לקראת הביקור ההסטורי בישראל, ובערוצי התקשורת התחרו ביניהם על הראיון הבלעדי עם נשיא ארה"ב ברק אובמה. מי שזכה בסוף הוא חדשות ערוץ 2. בראיון בלעדי שהעניק אובמה ליונית לוי הוא מדבר בהרחבה על תכנית הגרעין האירנית, המו"מ המדיני, ג'ונתן פולארד וגם על יחסיו עם ביבי כפי שהוא מכנה מספר פעמים במהלך הראיון.

קרא עוד:

[postim]

השאלה הראשונה עסקה איך לא בנושא הגרעין האירני ובתגובה אמר אובמה, "הבהרתי בנחרצות רבה את עמדתי בעניין התחמשותה של אירן בנשק גרעיני, זה קו אדום מבחינתנו. זה משהו שלא יהיה מסוכן רק לישראל אלא לעולם כולו. אמרתי גם שיש חלון, פרק זמן שאינו אינסופי, שבו אפשר לפתור את זה בדרכים דיפלומטיות. החלון מבוסס על המידע שיש לנו לגבי פרק הזמן שייקח לאירן לייצר נשק גרעיני, לפי הטכנולוגיה שהיא כבר השיגה. כרגע אנחנו חושבים שאירן זקוקה בערך לשנה ויותר כדי לייצר נשק גרעיני, אבל אנחנו כמובן לא רוצים להגיע קרוב מדי לנקודה הזאת".

אובמה שב והבהיר בראיון: "נמשיך לפעול ברמה הבינלאומית עם אירן, מתוך הבנה שכבר הטלנו את הסנקציות הקשות ביותר שהוטלו מעולם. אירן עדיין לא הגיעה לנקודה שבה החליטו החלטה עקרונית לשתף פעולה עם הקהילה הבינלאומית ולציית להחלטות האו"ם, אבל אני חושב שהם מכירים בעובדה שיש מחיר כבד למסלול שהם ממשיכים ללכת בו. כשאיוועץ עם ביבי בנושא הזה, כפי שעשיתי בשנים האחרונות, המסר שאעביר לו יהיה כשהיה: אם נוכל לפתור את זה בדרכים דיפלומטיות, זה פתרון עדיף, אבל אם לא – אני עדיין שומר את כל האופציות על השולחן".

"כשאני אומר שכל האופציות מונחות על השולחן, פירושו שכל האופציות על השולחן. לארצות הברית יש יכולות נרחבות, והמטרה שלנו היא לוודא שלאירן לא יהיה נשק גרעיני שעלול לסכן את ישראל או להצית מרוץ חימוש באזור. זה יהיה מסוכן מאוד, בתקופה שבה ממילא מתרחשים דברים רבים באזור". אובמה הדגיש כי "הייתה לי הזדמנות לעבוד ברציפות עם ממשלת ישראל והייתה לנו האפשרות לגבש בין שתי המדינות את היחסים הצבאיים והמודיעיניים ההדוקים ביותר שהיו מעולם".

על היחסים הרעועים עם ישראל אמר, כי "בהחלט היו זמנים שבהם היו לי חילוקי דעות עם כמה ישראלים ועם אישים פרו ישראלים כאן בארה"ב, בשאלה מה הדרך הטובה ביותר לשמוע על ישראל כמדינה דמוקרטית ויהודית בשכונה קשה מאוד ובתקופה קשה מאוד".

"דעתי הייתה תמיד שמציאת פתרון לסוגיה הפלסטינית טובה לביטחונה של ישראל. הדרך איננה ויתורים חד-צדדיים, אלא ששני הצדדים יישבו יחד ויכירו בכך שהעתיד של כל אחד מהם כרוך לבלי הפרד בעתיד של האחר, ושישראל תהיה בטוחה יותר ומשגשגת יותר אם הסוגיה תיפתר. אני חושב שהנשיא עבאס וראש הממשלה פיאד הביעו באופן עקבי מחויבות לדרך לא אלימה, להכרה בישראל. הם עשו עבודה מצוינת ואנחנו צריכים לתמוך בה בכך שנשמור על הביטחון בגדה המערבית".

על היחסים עם ראש הממשלה אמר אובמה, "האמת היא שהיו לי יותר פגישות עם ביבי משהיו לי עם כל מנהיג אחר בעולם, ויש לנו יחסי עבודה מצוינים. הוא מביע באוזניי בצורה ישירה מאוד את השקפותיו על סוגיות שונות, וגם אני מבטא בצורה ישירה את השקפותיי באוזניו. אני חושב שנכון שזאת תקופה מיוחדת מאוד, שבה מכהן בארצות הברית מה שאפשר לכנות ממשל מרכז-שמאל, ואילו בישראל מכהנת ממשלה שמרנית יותר. בעבר המצב היה שונה".

אובמה נשאל האם ישחרר את פולארד? ועל כך השיב, "מדובר באדם שביצע עבירה חמורה מאוד פה והוא מרצה את עונשו. מערכת המשפט בארה"ב מאפשרת לשקול את קיצור המאסר מדי פעם, ויש אפשרות שבסופו של דבר הוא ישוחרר. תפקידי כנשיא במערכת הזאת היא לנסות לוודא שאפעל לפי הכללים והחוקים המקובלים בהליך החוקי הזה. אני אינני מתכוון לשחרר את ג'ונתן פולארד מיד, אבל אני אוודא שהוא – כמו כל אמריקני שנגזר עליו עונש מאסר – יזכה לבחינה מחודשת של העונש שנגזר עליו, ייהנה מאותן זכויות שכל אדם אחר נהנה מהן".

"אני מודע היטב לרגשות שהמקרה הזה מעורר. אחד ממקורות החוסן של אזרחי ישראל הוא הדאגה לבני עמך באשר הם. אני מודע לזה ואני מזדהה עם זה. אני חושב שכולם צריכים להבין שבתור הנשיא המחויבות הראשונה שלי היא לנהוג על פי החוק פה, בארה"ב, ולוודא שיישמו אותו בצורה עקבית. יש אנשים רבים שמרצים עונש מאסר בארצות הברית כי ביצעו עברות, וגם הם היו שמחים להשתחרר מוקדם יותר. ותפקידי הוא לוודא שכל אדם יזכה ליחס הוגן ושווה".

לגבי הציפיות שלו לקראת הביקור בישראל: "מה שאני מנסה לעשות הוא לדבר ישירות לעם הישראלי ולומר להם שבמהלך כל הקריירה שלי הערצתי לא רק את ההיסטוריה של ישראל, לא רק את ערכי היסוד שלה, לא רק את ההצלחה יוצאת הדופן של הכלכלה שלה, אלא גם את הזכות הבסיסית של ישראל להיות בטוחה כמולדת לעם היהודי ואת הקשר שלו לאדמה. וזה משהו שאני מרגיש בעמקי לבי, ואני מאמין שרוב האמריקנים שותפים לו".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture