שר ההגנה למורסי: “תתפטר כדי לחסוך בדם”

הצבא מחדד את האולטימטום לנשיא מורסי - אם עד מחר לא יירגעו המהומות הצבא ישעה את החוקה | קנדה סוגרת את השגרירות שלה בקהיר | הנשיא לשעבר מובארק: יציאתו של ההמון למחות - מסבה תחושת הקלה

כתבות נוספות בנושא:

המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
פריצת דרך: מסוק בלקהוק ביצע לראשונה טיסה אוטונומית מלאה • צפו

דרמה במצרים: שר ההגנה המצרי עבד אל-פתח א-סיסי נפגש היום (ג') פעם שנייה עם הנשיא מורסי וביקש ממנו להתפטר כדי לחסוך בדם. במקביל מזכיר המדינה האמריקני ג'ון קרי שוחח עם מקבילו המצרי ודרש ממנו להקשיב לרצון העם ולהביא לפתרון המשבר.

קרא עוד:

[postim]‬‏

מקורות בצבא מצרים מסרו היום לסוכנות הידיעות את פרטי "מפת הדרכים" שגיבשו ראשי הצבא, במקרה שהנשיא מוחמד מורסי לא ישעה לדרישת האולטימטום הצבאי שהוצבה לו, הצפויה לפקוע מחר. "מפת הדרכים" כוללת את פיזור מועצת השורא – הבית העליון של הפרלמנט וכן הקפאת החוקה שגיבש. מועצת העם במצרים – הבית התחתון של הפרלמנט, פוזרה כבר, ומשמעות הדבר היא הליכה לבחירות חדשות במדינה השסועה. המקורות הצבאיים הסבירו כי בכוונתם להקים מועצת מעבר, שתורכב מזרמים שונים בציבור המצרי, קבוצות פוליטיות וגורמים מקצועיים. המועצה הזמנית תכהן עד שהצעת החוקה המצרית תתוקן. כמו כן יתקיימו בחירות לנשיאות המדינה, בעוד הבחירות לפרלמנט יידחו. אנשי הצבא מתכננים לפתוח בשיחות עם אנשי האופוזיציה עם פקיעת האולטימטום שהציבו למורסי.

בעוד מתנגדיו של נשיא מצרים, מוחמד מורסי, מברכים על האולטימטום של הצבא ומחכים לעוד ערב של הפגנות, יצאו בצהריים תומכיו של הנשיא המכהן למפגני תמיכה בו, האחים המוסלמים ובמפלגות האסלאמיסטיות. "זה בסדר", אמר אחד מתומכיו של מורסי על הודעת הצבא. "אם הוא יפול, אנחנו נפיל את מי שהם יבחרו". ב"גרדיאן" הבריטי ציטטו גם מפגין אחר שהגיע לתמוך בנשיא מורסי מול גל ההפגנות נגדו בשבוע החולף, שהגיע לשיים ביומיים האחרונים. "אני בעצמי שונא את מורסי, אבל זה לא רק נוגע אליו, זה מאבק על העתיד הפוליטי של האסלאם", הוא אמר.

חוסני מובארק במעצרו (ויקפדיה)בנוסף נשיא מצרים לשעבר חוסני מובארק נזכר במצב מולו ניצב במהפכה הראשונה. מובארק צוטט כאומר כי הוא חש הקלה אל מול כשלונו של יורשו בתפקיד מורסי. כך דיווח העיתון "אל-מסרי אל-יום". מקורות יודעי דבר אמרו לעיתון כי מובארק שוחח עם בניו גמאל ועלא ואמר להם, כי מספר המפגינים שיצאו נגדו במהפכת 25 בינואר אשתקד קטן ביחס למספר המשתתפים במחאה כיום כנגד הנשיא המכהן, מוחמד מורסי. עוד דווח כי מצבו הנפשי של הנשיא המודח, שעומד כיום בפני משפט חוזר אחרי שנגזר עליו מאסר עולם בגין הרג מפגינים, השתפר משמעותית לאחרונה. אתמול צוטט מובארק כמי שאמר לבניו על מורסי: "הוא יגמור כמוני".

במקביל ללחץ מבית, מורסי נאלץ להתמודד בימים האחרונים גם עם לחץ מצד הממשל האמריקני. רשת CNN דיווחה כי ממשל אובמה האיץ בנשיא המצרי להכריז על בחירות מוקדמות. על פי הדיווח, הנסמך על גורמים רשמיים בממשל האמריקני, ארצות הברית הזהירה בנוסף כי צבא מצרים יסתכן באיבוד הסיוע הצבאי, אם אנשיו יפעלו לביצוע הפיכה צבאית נגד הנשיא. בניגוד לתקופה שקדמה למהפכה ב-2011, שבמהלכה ארצות הברית מיהרה להתנער מהנשיא המודח חוסני מובארק, הגורמים הבהירו כי נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, לא קורא למורסי להתפטר באופן מידי. "מה שאנחנו אומרים זה פשוט – 'עליך למצוא דרך לקיום בחירות חדשות'", הסבירו הגורמים. לדבריהם, "זו כנראה הדרך היחידה לפתור את העימות הזה".

בתוך כך – קנדה הודיעה כי היא סוגרת את השגרירות שלה בקהיר, דובר משרד החוץ הקנדי אמר כי ארצו מודאגת מאוד מהדיווחים על האלימות בהפגנות השונות ברחבי המדינה. בתוך כך אי הוודאות במדינה ממשיך וכולם מחכים לראות כיצד יגיב הנשיא המצרי,

הפגנה נגד השלטון כיכר תחריר מצריםהפגנה נגד השלטון כיכר תחריר מצרים

בינתיים, הרחוב המצרי מתחיל להרגיש את המתח שהתגבר עם הודעת הצבא אמש על הצבת אולטימטום של 48 להנהגה הפוליטית של מצרים להיענות לדרישותיהם של המפגינים. "האזהרה האחרונה", הכריז העיתון "אל-אהרם" ואילו העיתון הממלכתי "אל-אחבר" פרסם את הכותרת: "מצרים מחכה לצבא". באופוזיציה כבר היו תקיפים יותר והעיתון "אל-ווטן" הכריז: "48 השעות האחרונות של שלטון האחים המוסלמים".

בקהיר כינס היום ראש הממשלה, הישאם קנדיל, את ממשלתו המצומצמת אחרי שביממה האחרונה הגישו שישה שרים את מכתבי ההתפטרות שלהם. על פי אחד הדיווחים במצרים, קנדיל אף הציע למורסי שכל הממשלה תתפטר, אולם בלשכת ראש הממשלה המצרי הכחישו. שר המשפטים המצרי, אחמד סולימן, הצהיר בקולו בשיחה עם עיתונאים: "הממשלה לא הגישה את התפטרותה ומה דווח בנושא הוא שקרי".

בחירות מצריםמי שכן התפטרו, לפי הדיווחים במצרים, הם שני הדוברים הרשמיים של לשכת הנשיאות. לדיווחים אין עדיין אישור רשמי. שני הדוברים, עמר עאמר ואיהאב פהמי, יצאו ביום ראשון לתקשורת כדי להסביר את עמדת לשכת הנשיאות בנוגע להפגנות במדינה, אך לא הופיעו למסיבת עיתונאים שתוכננה בתגובה להודעת הצבא וזו בוטלה.

הלילה הבהירה לשכתו של מורסי בהודעה רשמית כי הנשיא דוחה את האולטימטום שהציב לו הצבא. על פי ההודעה, שפורסמה כמעט תשע שעות אחרי האולטימטום של ההנגה הצבאית במצרים, הצבא לא העביר את הדרישה למורסי לפני שפורסמה ולכן הוא דוחה אותה וממשיך בניסיונות להביא לפתרון המשבר. "הנשיאות רואה חלק מההצהרות בהודעה כאלה היכולות לגרום לבלבול באווירה הלאומית המורכבת", נכתב בהודעה.

במהלך הלילה גם שוחח מורסי בטלפון עם נשיא ארצות הברית, ברק אובמה. מהבית הלבן נמסר הבוקר כי במהלך השיחה, אמר אובמה למורסי "ארצות הברית מחויבת לתהליך הדמוקרטי במצרים ולא תומכת באף קבוצה או מפלגה בנפרד". עוד נמסר ש"הנשיא אובמה עודד את הנשיא מורסי לנקוט בצעדים שיראו כי הוא מגיב לחשש המפגינים, והדגיש כי המשבר הנוכחי יכול להיפתר רק באמצעות תהליכים פוליטיים".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture