מצרים: הצבא מתכונן לפעול נגד מורסי

במצרים ממתינים לפקיעת האולטימטום בשעה 17:00 | הצבא נכון להפעיל את "מפת הדרכים שלו" | מורסי אינו מתרגש ומחזיק בשלטון ללא כוונה להתפטר | 22 בני אדם נהרגו הלילה במהומות

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'

היום (רביעי) זהו יומה הגדול מצרים. כך עולה ההתרשמות בעקבות המתיחות השוררת, הן בקרב העם והן בקרב מנהיגיו, המקובלים יותר ושאינם מקובלים כלל. ומה בסך הכל ביקשו אזרחי מצרים? דמוקרטיה. הבנה ללב העם והקשבה אמיתית לצרכיו ורצונותיו, אלא שלטענתו, הצודקת לכאורה, של הנשיא המכהן, מורסי, הוא נבחר בהליך דמוקרטי לחלוטין, לפיכך לא מקובלות עליו הטענות הקוראות לו לעזוב את השלטון.

קרא עוד:

[postim]

אחד החידושים בפרשת ההפגנות במצרים, הוא העובדה שמרבית מהמפגינים נגד מורסי, מונעים מכוח השנאה לישראל. הכיצד? ובכן, ידוע לכל כי מורסי הוא זה ששמר על הסכם השלום וביקש להרגיע את הרוחות האנטי ישראליות שנשבו בארצו. מסתבר כי לבוחרים המצרים, השנאה מבעבעת בדם והיא מעבירה אותם על דעתם, גם אם כבר זכו לדמוקרטיה בבחירות, לראשונה, יש לציין, הם מצאו מה כבר לא מוצא חן בעיניהם.

לפיכך, כזכור, הטיל הצבא אולטימטום שעתיד לפוג היום בשעה 17:00. כולם כוססים צפרניים בלחץ וזעם עצור ותוהים מה יקרה לאחר שיפוג הזמן הנקוב. בדיווח העיתון "אל-אהרם", הכתב הבוקר כי הצבא מתכנן להוציא לפועל את "מפת הדרכים" שלו. בין היתר, יבטל את החוקה וינסח אחת חדשה, בה יילקחו בחשבון בקשותיו השונות של העם. לאחר מכן יתקיים משאל עם על החוקה, בכפוף להסכמת המוסד הדתי "אלאזהר". כמו כן, יחליפו את הנשיא במועצה זמנית ויכניסו חלק מהמנהיגים למעצר בית. דיביזיות של צבא מצרים כבר ערוכות להיכנס לקהיר אחר הצהריים, עם פקיעת האולטימטום.

לפי התכנונים המדווחים בתקשורת המצרית, למורסי לא תהיה ברירה רבה, משום שהכוחות הצבאיים לא מתכוונים לשאול שאלות מיותרות, אלא לבצע את פעולותיהם שנקבעו על ידי מנהיגי הצבא. לאחר ביצוע השלב הראשונית, תוקם ממשלה זמנית שלא תשתייך לאף זרם פוליטי, בראשה יעמוד איש צבא במהלך תקופת המעבר. יתחילו הכנות לבחירות לנשיאות ולפרלמנט. הצבא יפקח במהלך תקופת המעבר על צעדים אלו, אשר יקראו "מפת הדרכים של העתיד", והוא יהיה הערובה להוצאה לפועל שלה בצורה ניטרלית.

במקביל, תוקם מועצה נשיאותית שתורכב משלושה אישים, בראשות ראש בית הדין העליון לחוקה. זהותם של שני החברים האחרים טרם ידועה. מועצה זאת תנהל את ענייני המדינה בתקופת המעבר שתימשך בין תשעה חודשים לשנה.

למרות כל המהלכים הקורמים עור וגידים מחוץ לארמון הנשיאות ונראים ככאלו שעתידים להביא להפיכה כמו זו שהתרחשה במצרים לפני כשנתיים, עת הודח חוסני מובארק בבושת פנים מהארמון, נראה את הנוכחי, מורסי, הדברים לא מרשימים במיוחד, בוודאי שלא מאיימים. בנאום בן 45 דקות ששודר בטלויזיה הממלכתית, פנה מורסי ואמר, "אני נציג העם, הראשון שנבחר באופן דמוקרטי, יש עדיין שאריות מהשחיתות של משטר מובארק ואנו פועלים כדי להסירן. אלה הם דברים שמצריכים זמן רב". הוא קרא למפגינים שלא לפגוע בצבא, במשטרה, או האחד בשני ולא פחד להודות כי אף עשה טעויות בעצמו, אך הדגיש שוב, כי העם הוא זה שבחר בו.

"לפני מהפכת 25 בינואר היו שחיתויות, גניבות, עושק וזיופים בבחירות. מהפכת 25 בינואר הייתה מהפכה לא אלימה. עברנו את תקופת המעבר וערכנו בחירות. אלו היו בחירות הוגנות. המצרים הראו ב-29 ביוני 2012 לעולם שהם בחרו נשיא באופן חופשי".

בהמשך הוא נשמע כפונה לצבא: "ישנו ניסיון להחזיר את הצבא למשימותיו השגרתיות". לדבריו, שלטונו לגיטימי ותואם את החוקה המצרית, "שאין לאיש את הזכות לערער עליה". "לא נותר לי אלא ליטול את האחריות שהעם מטיל עליי". בסיכום אמר כי בכוונתו להמשיך בשליחות הדמוקרטית שניתנה לו. הוא קרא לכבד את הצבא המצרי, וטען כי הנשיא הוא "עמוד התווך של מצרים".

לאחר נאומו, לו האזינו כמיליון מפגינים בשידור חי, ציינו ראשי האופוזיציה המצרית, הקוראים להדחת מורסי, כי הוא כבר אינו נשיא בעיניהם. "הוא מאיים על האזרחים ולכן הוא כבר לא נשיא".

ומעניין מה חושבים בארצות הברית על כל הבלגן הפוקד את מצרים בתקופה זו. ובכן, נראה כי המעצמה הנוהגת לנסות להשכין שלום בכל מקום כמיטב יכולתה, נמנעת הפעם מהבעת דעה נחרצת, אם כי מבהירה כי הדמוקרטיה היא זו שצריכה להיות בראש סדר העדיפויות. דוברת משרד החוץ האמריקני, ג'ן פסקי, מסרה, "זה לא תלוי בנו, בארה"ב, להחליט. אנו מחויבים לתת לתהליך הדמוקרטי להתקיים. מעולם לא דובר על אדם יחיד, אלא מדובר על ההקשבה והמקום לאפשר לקולו של העם המצרי להישמע". גם בעולם כולו מסרבים עד כה להביע התערבות.

במהלך הלילה נהרגו 22 בני אדם ונפצעו מאות, במהומות שהתרחשו באוניברסיטה בקהיר.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture