תומכי מורסי ייצאו בצהריים לרחובות – "לא נשתתף בבחירות"

"האחים המוסלמים" קראו לאזרחים להפגין אחרי תפילות יום השישי נגד ההפיכה הצבאית ומעצר הבכירים | הנשיא הזמני, עדלי מנסור, יודיע שבת על מועד הבחירות לנשיאות במצרים, באחים המוסלים כבר הודיעו שיחרימו אותן | חשש בישראל: בעקבות ירידת מורסי מהשלטון, חמאס יתנער מהסכם הפסקת האש של עמוד ענן

כתבות נוספות בנושא:

המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
פריצת דרך: מסוק בלקהוק ביצע לראשונה טיסה אוטונומית מלאה • צפו

תומכיו של הנשיא המודח מורסי קראו אתמול (חמישי) לעם המצרי כולו לצאת ולהפגין מחר בדרכי שלום כדי "להגיד לא להפיכה הצבאית". כבר מוקדם יותר הודיעו ארגוני האופוזיציה התומכים בהפיכה כי בכוונתם לקיים עצרות ענק במקביל, מה שמעלה את החשש לעוד התנגשויות אלימות בתוך העם המצרי החצוי.

קרא עוד:

[postim]‬‏

את ההודעה מסרה הקבוצה במסיבת עיתונאים שכונסה במסגד בפרברי קהיר, שם שוהים מאז השבוע שעבר תומכיו של מורסי. מאז אתמול מקיפים את המסגד כוחות צבא משוריינים, אולם הם לא התערבו במחאה שהייתה במקום. בהודעה שפורסמה ברשת נכתב: "אנו קוראים למפגינים להראות איפוק ומחויבות לרגיעה. אנו מגנים פעולות של המשטרה שכבר גרמו להרג, מעצרים, פגיעה בחופש הביטוי וסגירת ערוצי הטלוויזיה".

מורסי ניצח

במקביל אלפי תומכים של מורסי הפגינו אמש בערים בהירה ובני סוויף נגד ההפיכה הצבאית. המפגינים הניפו את תמונתו של מורסי ושלטים שעליהם נכתב "לגיטימיות היא הקו האדום" וקראו קריאות בוז לשלטון הצבאי. בתקשורת המצרית אף דווח כי חלק מהמפגינים הסתערו על מבני ממשל במהלך ההפגנות. מוקדם יותר היו עימותים בין תומכי מורסי לבין כוחות צבא ומשטרה בכיכר א-נהאדה שליד אוניברסיטת קהיר.

כרגע כולם מחכים למוצא פיו של הנשיא הזמני, עדלי מנסור, שאמור להכריז בנאומו ביום שבת על מועדן של הבחירות לנשיאות. נכון לעכשיו, האחים המולסמים כבר הכריזו כי לא ישתתפו בהן ולא יעמידו מועמד משלהם. מנסור עצמו, שהכריז היום כי התנועה היא חלק ממצרים, סבור כי "תקופת המעבר" עליה הכריז הצבא המצרי צריכה להימשך יותר מכמה חודשים ספורים.

כפי שכבר דיווחנו מאז אמש פועל הצבא המצרי באגרסיביות נגד אנשי האחים המוסלמים, ומבצע מעצרי מנע מחשש להתנגדות אלימה להפלת השלטון. בכירים רבים, כולל המנהיג מוחמד בדיע ומורסי עצמו, נמצאים במעצר, כולל גם מושלי מחוזות ואישים רבים שמונו בתקופותו של הנשיא המודח. בכירי התנועה נותקו לחלוטין מתקשורת, מכשיריהם הסלולריים הוחרמו וכל ערוצי הטלוויזיה של התנועה נסגרו.

שר ההגנה המצרי בהצרה על הדחת מורסישר ההגנה המצרי בהצהרה על הדחת מורסי

מבחינת מועמדים לתפוס את הנשיאות, למרות שעוד אין הודעה רשמית בנושא, נראה כי אחמד שפיק, שהפסיד במירוץ נגד מורסי בפער של פחות ממיליון קולות, יתמודד פעם נוספת. כך גם מוחמד בראדעי, שסומן אמנם כראש הממשלה אך ישמח לכהן כנשיא, ומזכ"ל הליגה הערבית לשעבר, עמרו מוסא.

שבירת כוחם של ה"האחים המוסלמים" במצרים, תוביל – יש לקוות – להחלשה כוללת של סניפי התנועה האחרים: בחמאס, בשירות המורדים בסוריה ומה שחשוב במיוחד – באופוזיציה לכתר ההאשמי בירדן. שיטת הממשל הכאילו-דמוקרטית החדשה בעולם הערבי, ה"כיכרוקרטיה", מחוללת עכשיו גאות של חלופה לאיסלאמיסטים.

ראש ממשלת החמאס, איסמעיל הנייה (צילום: פלאש 90)מה שמעניין הוא שקולה של תנועת חמאס טרם נשמע לאחר האירועים, פרשנים מסבירים כי שם שורר בלבול גדול בעקבות ירידת מורסי מהשלטון. במשך שנה נהנתה ההנהגה בעזה מהעלייה של "תנועת האם", האחים המוסלמים, לשלטון במצרים הגובלת ליידה, אולם כעת יצטרכו להחליט שם על דרך פעולה חדשה.

בין היתר נשמעים בחמאס קולות הסבורים כי אין יותר מחויבת לכבד הסכמים שמורסי "כפה" עליה בתקופת שלטונו – בין היתר ההסכמות שהובילו לסיום מבצע עמוד ענן ולהפסקת האש. אותם הגורמים ציינו כי אם מצרים תשוב להתנהל בצורה דומה לתקופת מובארק, הרי שאין יותר סיבה להיות מחויבים להסכמים שהושגו מול השלטון שהופל.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
1 תגובה
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

אין פורענות באה לעולם אלא בשביל ישראל. סימני משיח מתחילים להופיע…

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture