לא כל הנוצץ יהלום | כך דועך ענף היהלומים באנטוורפן

רגולציה חונקת, הונאות וחששות מיהלומי דמים וממלביני הון >> שורת מעשי שוד והונאה גרמה לממשל הבלגי לאכוף חוקי פיקוח על ענף היהלומים המקומי >> בנפגעים: מאות יהלומנים חרדים >> וגם: כך נעקץ אברך אירופי בסכום של מעל חצי מיליון אירו

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'

הוא היה הענף שבזמנים מסוימים יצר את אילי ההון החרדיים בעלי העושר הגדול ביותר, הוא היה הענף שסיפק פרנסה לאלפי משפחות חרדיות במהלך השנים והוא הפך את אנטוורפן היהודית למה שהיא: עיר ואם בישראל, שבולטת בכותל המזרח של תומכי תורה, גומלי חסדים ובעלי לב פתוח לכל נושא יהודי.

קרא עוד:

[postim]

ענף היהלומים, הענף הכי זוהר בין המקצועות החרדיים, עובר תקופה קשה. בעולם כולו חווה הענף משבר מתמשך שהתחיל אי אז לפני עשור, ידע התאוששות מרשימה, והתרסק שוב במשבר הכלכלי העולמי של 2008. אולם בעוד יהלומני העולם כולו מצליחים בשנתיים האחרונות לרשום עלייה בהיקפי המכירות ולראות שוב את גרפי הבורסות מטפסים, היהלומנים החרדים במיוחד אלו מהם שמתרכזים בישראל ובאנטוורפן, מתקשים להיסחף עם הגל.

בבורסה הישראלית זה קרה בבת אחת. חשיפת הבנק הפיראטי וגרירתם של עשרות יהלומנים לחדרי החקירות במשטרה וברשות המיסים, הכו בבטן הרכה של הענף וגרמו גם ליהלומנים הנותרים לשקוע במאבקים משפטיים במקום לעסוק בעסקי הליבה שלהם.

באנטוורפן לעומת זאת מדובר בתהליך ממושך של שקיעה. בורסת היהלומים שפעם הייתה לאגדה בקרב יהדות העולם, שהציבה במרכז עולם הפיננסים העולמי, בחזית הענף הנוצץ כל כך – תמונה יהודית גאה, שוקעת לאיטה לאזור דמדומים מעורפל. כזה שבו רבים מתקשים למצוא את פרנסתם, אחרים מאבדים אותה, ורק מעטים מצליחים להמשיך ולשגשג בסביבה הקשה שהיא מייצרת.

הסיבות? מגוונות. הרגולציה העולמית על היהלומים שהחלה בעקבות תופעת יהלומי הדמים – יהלומים שנכרים ומלוטשים באופן לא חוקי תוך ניצול ילדים ועובדים עניים – הפכה את הליכי הרישום של היהלומים לשקופים ומדוקדקים ומנעה מהסוחרים לרכוש מכל מוכר סחורה. הליכי רגולציה אחרים מנעו מהם למכור לכל אדם, וסוגיות של פיקוח על תנועות כספים ודרישה לבקרת עסקאות מדוקדקת השלימו את התמונה לכזו שהקטינה מאד את מרחב המחיה של הסוחרים.

בשבוע האחרון הגיעו הדברים לשיא מסוים. גל של שמועות שטף את אנטוורפן היהודית, בטענה כי הרשויות בבלגיה החלו בשבועות האחרונים לקדם חוק חדש שעתיד להגביל ולהקשות עוד יותר על המשך סחר היהלומים החופשי בבלגיה כולה, מציאות שמאיימת על פרנסתם של יהודים רבים המתגוררים בתחומי המדינה ועוסקים בסחר היהלומים.

ע"פ הדיווח, הרשויות מבקשות להתחיל ולאכוף חוק ישן שאינו מיושם בפועל, הקובע כי חל איסור למכור יהלומים לסוחר שאינו תושב בלגיה, אלא אם כן יציג את דרכונו.  חוק נוסף שעלה על הפרק מבקש לקבוע כי רק אזרחי בלגיה יוכלו למכור יהלומים בתחומי המדינה. על פי סוחרי יהלומים מאנטוורפן, החוק הראשון כבר קיים זה זמן כאות מתה בספר החוקים הבלגי ומעולם לא חשבו הרשויות ליישם אותו. לפיהם יישום הצעת החוק השנייה, יפגע אנושות בענף כולו וביהלומנים החרדים הרבים שעוסקים בו.

בשיחה שקיימנו עם סוחרי יהלומים באנטוורפן אישרו אלו את דבר הצעת החוק ואף סיפרו על החשש הכבד מפני דרישות ממשלתיות אלו.

העוקץ שהפיל את האברך

לדברי יהלומן בדרג בינוני ששוחח עם 'משפחה' הסיבה להצעה זו של הרשויות מגיעה בשל רצון לאכוף את הרגולציה הגדלה והולכת בתחום היהלומים. לדבריו הרשויות מבקשות להפוך את התחום למפוקח ושקוף בדומה לשוקי סחורות אחרים, בהם לכל סחורה יש 'הורים', יש מקור ויש עקבות ניירת אחריהם ניתן לפקח.

באופן רשמי טוען האיש, מסבירים אנשי ממשל את קידום הצעת החוק בסדרת מקרי עוקץ שאירעה בבורסה וגרמה להפסדי עתק לסוחרים. לדברי הסוחר מדובר אכן בשורת מקרים כואבים בהם רמאים התחזו לקונים וניצלו את מבנה המסחר בבורסות היהלומים המבוסס על אימון ונעלמו עם הסחורה.

"היו מקרים בשנים האחרונות של אנשים שהפסידו מאות אלפי אירו", הוא אומר, "היה הפעם שהגיע קונה שנראה אמין, הסתובב בשטח מספיק זמן בשביל לצבור אמינות ומוניטין – הכל כהכנה לעוקץ הגדול. אחרי תקופת זמן הוא הגיע לסוחר לא גדול במיוחד עם הצעה של פעם בחיים. הוא התיידד איתו, הציג לו מסמכים, הזמין אותו למשרד מפואר, והעלה הצגה שנראתה אמינה מאד.

"מתוך אמון, ובהתאם לקוד המסחר המקובל בבורסה, סמך עליו הסוחר – אברך בעיר – והפקיד בידיו את הסחורה לבדיקה. מהרגע שהאיש קיבל את הסחורה ששוויה עמד על מעל לחצי מיליון אירו, הוא נעלם. לא היה ניתן לאתר אותו. כשסיכם האברך את כל מה שהיה היה ידוע לו עליו, הוא יכול היה לומר שהוא כנראה הודי, אולי איטלקי. וזהו. כל שאר הדברים, המשרד, הקשרים, הפגישות, הכל היה הונאה אחת גדולה. עבור האברך הזה אכיפת החוק שמחייבת הצגת דרכון כתנאי למכירה, הייתה יכולה להיות הצלה, הוא אומר.

  אבל הצד השני של המטבע נשמע משכנע באותה מידה. "צריך להבין, מסביר היהלומן, "שהדינמיקה של סחר ביהלומים שונה לגמרי מהמסחר במרבית התחומים האחרים. לא רק שהמסחר מבוסס על אימון ובאופן מסורתי הוא נטול ניירת, חתימות ועורכי דין – הוא גם מבוסס על המיוחדות של היהלומים. על העובדה שהם ניידים כל כך ועל זה שהערך שלהם נשמר למשך הרבה שנים.

"מטבע הדברים ובגלל הצורה שבה נקבע ערכו של כל יהלום, השווי של אבני החן הוא דינמי ומשתנה. הפרמטרים שקובעים את ערכו של יהלום – הניקיון שלו, הליטוש שלו, הגודל שלו, השלימות שלו, הצלילות שלו ועוד מספר מאפיינים,  הם אמנם קבועים אבל מאד משתנים. ערכו של יהלום אחד יכול להשתנות בעשרות ומאות אחוזים במעבר בין שני סוחרים. המציאות הזאת הופכת את הפיקוח על התחום לסיוט מצד אחד והופכת רבים מהסוחרים לרגישים מאד לפיקוח כזה. מהסיבה הזו בין היתר, אכיפת החוק החדש יכולה לגרום לנזקים גדולים לקהילת הסוחרים".

"הלבנת הון באמצעות עסקאות שקשה לאמוד את ערכן היא דרך נפוצה להלבין הון", מחדד את הדברים עו"ד שריג דמארי. "זוהי שיטה שקשה לפעמים לעלות עליה והיא עובדת כך: אדם שרוצה להלבין הון קונה נכסים יקרי ערך שהשווי שלהם יכול להשתנות מאד, ואז הוא מוכר אותם לחברות קש בסכום גבוה בהרבה. לכאורה גם מחיר הקניה וגם מחיר המכירה הם לגיטימיים אבל בדרך יש הון רב שמולבן. זה קיים בחפצי אמנות, העתיקות, לפעמים גם בנדל"ן ובמידה רבה ביהלומים".

"בראיון שהעניק עו"ד פול לנדס, ראש הרשות לאיסור הלבנת הון, הוא הסביר את השיטה באופן הבא: "שימוש ביהלומים, גלם או מלוטשים, לצורכי הלבנה מאוד נפוץ. יש 28 בורסות יהלומים בעולם, אחת המרכזיות מהן נמצאת בארץ. המאפיין של יהלומים זה שאפשר לשחק מאוד עם הערך שלהם, להעריך אותם בצורה שונה. שני יהלומנים מקצועיים יכולים להעריך יהלום בהפרשים של מאות מיליוני דולרים. עד כדי כך. זה כר נרחב להלבנות הון וזו הסיבה לאכיפה המוגברת בתחום".

בין השוטרים לגנבים

הדילמה הזו בין אכיפה ושקיפות לסחר ער ודינמי, מטרידה את קהילת היהלומנים שבעצמה מתייחסת בדואליות לחוקים החדשים. כך למש מצביעים חלקם על סדרת מקרי שוד שבוצעו בעיר, והטרידו את מנוחתם הסוחרים ורשויות אכיפת החוק כאחד והגיעו לקיצם השבוע כשהמשטרה עצרה כנופיית שודדי יהלומים שבמשך תקופה ארוכה הטילה את חיתתה על סוחרי היהלומים בעיר. "מדובר בתופעה של ממש", הסביר השבוע אחד מסוחרי היהלומים שאיתו שוחחנו. "בשנים האחרונות נפרץ השוק הזה, ועסקאות רבות מתנהלות בו מבלי שמכרים קודם את הלקוח או המוכר. במציאות כזו, קשה מאד למנוע גניבות ומעשי שוד". על פי הדיווח, הכנופיה שנעצרה השבוע הגיעה לעיר מאיטליה, והחלה לנהל קשרי סחר-מכר של יהלומים עם הסוחרים המוכרים בעיר. תקופה קצרה לאחר שהגיעו לעיר, החלו להתבצע מעשי שוד, שחלקם לוו באלימות קשה כלפי הסוחרים. המידע המדויק שהיה בידי השודדים העלה חשד כי מדובר בחבורת 'הסוחרים' מאיטליה, שהתחקתה באופן מושלם אחר צעדיהם של הסוחרים המקומיים.

כאמור, השבוע נעצרה החבורה, אך השמחה של סוחרי היהלומים בעיר הייתה מוקדמת. בעקבות ריבוי מעשי השוד ולכידת שודדים בעיר החליטו הרשויות, כאמור, להחיל חוקים חדשים על הסוחרים בשוק היהלומים, שעתידים להכביד על פעילות הסוחרים במדינה כולה.

הרובע היהודי באנטוורפן | ארכיון JDN

יהלומנים חסרי מזל

בעבר, נחשבה אנטוורפן כבירת יהלומים, כור מחצבים שרבים ראו בו כמרכז שבו ניתן להתעשר באמצעות סחר היהלומים. אלפי יהודים חרדים התעסקו בתחום שנחשב לפורה במיוחד. כמעט כל אדם שהכניס את ידו בעסקי היהלומים בעיר, ידע הצלחה. אלא שבשנים האחרונות, נרשם משבר של ממש בתחום. בשנת 2008 חל משבר כבד בשוק היהלומים הכללי, ומרכז העובד העולמי עבר מאנטוורפן לבורסת היהלומים במומביי שבהודו. "המצב פה בהחלט לא טוב", מספר ל'משפחה' חיים חדד, יהלומן מקומי מאנטוורפן. "בעקבות המשברים, ישראלים רבים עזבו את המדינה ועלו ארצה. זה גורם למסחר להיות רדוד מאד, ובהחלט אפשר לומר שהאווירה פה אינה טובה".

הסיבות לנטישה של סוחרי היהלומים את אנטוורפן, רבות. העיקרית שבהן היא הרגולציה העולמית סביב מקורות היהלומים. מאז ומתמיד, הסחר בשוק היהלומים התבסס על אימון. המונח 'מזל וברכה' ידוע היטב לכל סוחר יהלומים מתחיל. העסקאות נגמרו בדרך-כלל בלחיצת יד, ללא רישומים ועל בסיס היכרות אישית. הרגולציה המסיבית הקשתה מאד את המשך קיום העסקים באותה השיטה. מדינות רבות מבקשות לדעת את מוצאם של היהלומים, ומתעקשות שלא להכניס לתחומי מדינתם יהלומי דמים. גם מוצאם של הסוחרים עצמם עמד להם לעיתים לרועץ אל מול הרשויות. כמו כן, נוהלי העסקאות החלו להיות נוקשים הרבה יותר. כמו במדינות רבות, גם בבלגיה, דורשות הרשויות להיות מדווחות על כלל העסקאות שמתבצעות, דבר שפגע בעסקים שהתנהלו כאמור עד לפני שנים ספורות על בסיס אמון בלבד, מבלי רישומים ודו"חות.

"המסחר כיום מאד קשה ומסוכן", קובע חדד. "אנחנו נמצאים כל הזמן תחת זכוכית מגדלת של הרשויות במדינה. גם הכללים הנוקשים של מדיניות ה-OECD מקשים מאד את פעילות הסחר. כיום כל פעולה צריכה להיות מדווחת ומסודרת. אנו חשים נרדפים וזה מתבטא בבדיקת חשבנות תמידית ועוד מגוון פעולות שמתבצעות נגדנו. גם בימים רגילים קשה להתנהל ככה, אבל אם תוסיף למצוקה הזו גם את הבעיות הכלכליות הכלל עולמיות תמצא את עצמך במציאות קשה במיוחד".

סוחרי היהלומים של אנטוורפן, נפגעו אף מהתנהלות הרשויות בישראל. נתח נכבד מאד של סחר היהלומים הבלגי נע על ציר הבורסה ברמת גן, וכאשר החלו הרשויות בישראל לרדת לחייהם של הסוחרים המקומיים, נפגעו גם הסוחרים היהודים בבלגיה. לדברי יהלומן בלגי, פשיטת המשטרה הישראלית בשנה שעברה על הבנק הפיראטי שפעל בתוככי הבורסה בישראל ומעצרם וחקירתם של מרבית מסוחרי היהלומים בישראל, הטילה אימה של ממש על כלל הסוחרים בארץ ובבלגיה כאחד.

בעיה קשה לא פחות איתה נאלצים סוחרי היהלומים באנטוורפן להתמודד היא כאמור בעיית מקרי השוד הרבים. בגלל הרגישות הרבה שבעיסוק, חלק מהסוחרים אינם יכולים לדווח לחברות הביטוח או למשטרה על מקרי השוד הללו ועל ההפסדים העצומים שנגרמו להם בעקבות המקרים. יהלומנים רבים ניזוקו באופן משמעותי ביותר ממקרי שוד, וחלקם אף איבדו את כל הונם ממקרים מצערים אלו.

בעקבות כל האמור, נדדו אלפי סוחרים מרחבי העולם כולו למומביי, שבשנים האחרונות הפכה לגן עדן עבור סוחרי יהלומים. הרשויות בהודו נוקשות הרבה פחות עם סוחרי היהלומים והשוק במדינה נחשב לחופשי לחלוטין. הראשונים להינזק היו הסוחרים היהודים של אנטוורפן, שלא שולטים כבעבר בשוק היהלומים הגדול בעולם.

ולמרות הכול, חלק מסוחרי היהלומים באנטוורפן עדיין אופטימיים: "יש עדיין כסף גדול מאד בענף, אומר אחד מהם, השוק הסיני שנפתח ומאות המיליונרים החדשים שעטים על שוק מוצרי היוקרה, הם הזדמנות פז להתאוששות הענף. אילולי סיבות חיצוניות, היינו עכשיו בתור הזהב של ענף היהלומים. המזרח מתחיל להכיר יהלומים ולרצות אותם, ויש פרנסה רבה מאד בתחום. אם רק נצליח להתגבר ולהשלים את המעבר החלק לעידן החדש שמחילים עלינו הרשויות, הגלגל עוד יכול להתהפך, והענף שסיפק פרנסה לכל כך הרבה חרדים, יכול לשוב ובגדול".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
1 תגובה
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

לתמונה שמלמעלה אין שום קשר לבורסה באנטווערפען. אני גר ליד. התמונה השניה הוא אכן רחוב עם הרבה יהודים

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture