פנייה לממשלת צרפת: לשנות את שמו של כפר שנקרא – מוות ליהודים

במכתב ששלח לשר הפנים ברנאר קזנאב, מביע נציג המכון לעניינים בינלאומיים, שמעון סמואלס, זעזוע מכך שיש בצרפת מקום שקורא לרצח עם • סגנית ראש הכפר השולט במחוז, דחתה את הבקשה

מרכז שמעון ויזנטל פנה לממשלת צרפת לשנות את שמו של כפר קטנטן במרכז המדינה שנקרא "מוות ליהודים" (La Mort aux Juifs). במכתב ששלח לשר הפנים ברנאר קזנאב, מביע נציג המכון לעניינים בינלאומיים, שמעון סמואלס, זעזוע מכך שיש בצרפת מקום שקורא לרצח עם.

"אני מזועזע מכך שהדבר חמק מתחת לראדאר של הרשויות בצרפת במשך 70 השנים שחלפו מאז שוחררה צרפת מידי נאצים וממשלת וישי", כתב סמואלס. "הזינוק בגילויי האלימות והאנטישמיות גורמים לנו לחוש שלא בנוח ביחס למניעים של אלה המבקשים לגור במקום עם שם כזה". לדבריו, ייתכן שזהו שמו של המקום מאז הפוגרומים שביצעו הצלבנים ביהודים במאה ה-11, דבר שהוביל בסופו של דבר לגירושם מצרפת ב-1306 ע"י מלך צרפת פיליפ הרביעי.

הכפר הקטנטן, שכולל חווה ושני בתים בסך הכל, נמצא בתחום שיפוטו של כפר גדול יותר בשם קורטמו, כ-100 קילומטרים מדרום לפריז. סגנית ראש הכפר קורטמו, מרי־אליזבת סקרטן, דחתה את הדרישה לשינוי השם ואמרה בראיון לסוכנות הידיעות הצרפתית: "זה מגוחך. השם הזה קיים מאז ומעולם. כמובן שלאיש כאן אין שום דבר נגד יהודים. כדי לשנות את השם יש צורך בהחלטה של המועצה והסיכוי לכך קלוש. למה שנשנה שם שמשמש את המקום מאז ימי הביניים ואולי עוד קודם לכן? עלינו לכבד שמות קדומים מעין אלה".

יצויין כי אין זו הפעם הראשונה שארגונים יהודיים ותנועות למאבק באנטישמיות מנסים לשנות את שמו של הכפר הצרפתי "מוות ליהודים" ללא הצלחה. הפעם האחרונה היתה ב-1992.

מוקדם יותר השנה, הכריעו תושבי כפר בצפון ספרד, שנקרא "הרגו ביהודים" בעד שינוי שמה של העיירה. בהכרעה של 29-19 הצביעו התושבים בעד החלפת השם הקיים לפחות מאז 1623, ובחרו את השם, העתיק יותר והפחות תוקפני, מוטה דה ג'ודיס – "גבעת היהודים".

צילום: Google Maps
הכפר הצרפתי מוות ליהודים 2

הכתבות המעניינות ביותר

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו