הולנד: עליה חדה בתקריות אנטישמיות

מיד עם תחילתו של מבצע 'צוק איתן' הותקף ביתו של רבה הראשי של הולנד באבנים שוב ושוב • בהמשך נוכחו יהודי המדינה בעלייה חריפה של אירועים והתבטאויות אנטישמיים • ראש ממשלת הולנד: "אנחנו נפעל ביד קשה נגד אנשים שגורמים לאנטישמיות"

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'

על פי נתונים של ארגון לניטור אפליה באמסטרדם, עד ליום 18 לאוגוסט התקבלו אצלם 100 תלונות בדבר אירועים אנטישמיים, זאת לעומת 85 תלונות בדבר אירועים אנטישמיים בכל שנת 2013 ו- 96 תלונות בשנת 2012. ההערכה היא כי העליה הגבוהה נובעת מהלחימה הממושכת בעזה.

עפ"י דיווחי הארגון MDI בימים הראשונים למבצע 'צוק איתן' פורסמו בהולנד במדיות החברתיות השונות 200-300 פרסומים אנטישמיים לעומת ממוצע של 2-3 בשבוע רגיל. אחד האנשים כתב "אני רוצה שכל היהודים, אבל באמת כולם, ימותו ואף לא אחד מהם יישאר." מסר אחר, שנכתב ע"י אדם שהזדהה כג'יימס רודריגז, הכריז: "היטלר צריך לחזור ולהרוג את היהודים".

בתחילת השבוע, כתבה יסמינה הייפי, מנהלת פרויקטים במרכז הלאומי לביטחון סייבר של משרד המשפטים ההולנדי, כי מדינת הג'יהאד האסלאמית (דעאש) נוצרה על ידי ציונים המבקשים להעניק לאיסלאם מוניטין רע. "ISIS (שמה של המדינה האסלאמית באנגלית) אינה חלק מהאיסלאם. זה חלק מתכנית ציונית שבכוונה מנסה להשחיר את שמו של האיסלאם ", כתבה הייפי, שתארה את עצמה כפעילה למען מפלגת העבודה ההולנדית.

מאוחר יותר חזרה בה, והסבירה "אני מבינה את הרגישות הפוליטית בהקשר לעבודה שלי. זאת לא הייתה הכוונה שלי". ההתנצלות המאוחרת לא עזרה לה ושר המשפטים ההולנדי איבו אופסטלטן השעה אותה לאלתר, והצהיר כי יינקטו צעדים משמעתיים נוספים וכי היא לא תשוב לעבודתה יותר.

ראש הממשלה: בהולנד אין מקום לאנטישמיות

“אנחנו נפעל ביד קשה נגד אנשים שגורמים לאנטישמיות, אפליה ו/או שמעוררים שנאה,” כך אמר ראש הממשלה מארק רוטה במסיבת עיתונאים לאחר ישיבת השרים הראשונה לאחר הפגרה. "שיהיה ברור לכולם: בהולנד אין מקום לאנטישמיות ולאפליה. אנחנו חיים במדינה עם שלטון חוק ויש מקום להפגנות. אבל עלינו לדעת שברגע שעוברים את הקו האדום במדינה הזו, אנחנו נפעל ביד קשה."

ראש הממשלה הגיב לאירועים בהאג לאחר שמספר הפגנות יצאו שם מכלל שליטה. אתמול בערב החליט ראש העיר ואן ארטסן שבינתיים לא יאשרו עוד הפגנות בשכונת שילדרסוויג'ק . ראש הממשלה אמר שהוא מבין שסכסוכים בעולם מעוררים רגישויות גם בהולנד. "אבל באותו זמן אנחנו בהולנד אחראים שזה לא יגרום למתח או סכסוכים בין הקבוצות השונות באוכלוסייה." הוא עוד הוסיף שכל אחד בהולנד חייב להרגיש בטוח.

אחד האירועים החמורים שאירעו כבר בתחילת התקופה היה תקיפת ביתו של הרב בנימין יאקבס, רבה הראשי של הולנד וחבר מועצת "מרכז רבני אירופה", באבנים.

גם כמה ימים לפני כן הותקף הבית באבנים. לפי רעייתו של הרב, בשני המקרים מתקפת האבנים על הבית נמשכה מספר דקות ובמהלכה השמיעו התוקפים סיסמאות אנטישמיות וקריאות גנאי כנגד היהודים. בסיום האירוע, הם נמלטו מהמקום.

לבית הרב יאקבס נסבו נזקים ברכוש אך לא בנפש. האירוע התרחש שעות ספורות לפני עצרת הזדהות גדולה בישראל שאמורה להיערך הערב באמסטרדם. הרב יאקבס אמור להשתתף בעצרת ולשאת בה דברים. ״אין לי ספק״, אמר הרב ״שיש לכך קשר למה שקורה בישראל ולמצב הביטחוני בדרום הארץ. ללא ספק העובדה שאני הרב הראשי בהולנד ומביע את דעותיי בעד ישראל בעיתונים הגדולים כאן, יש השפעה גדולה״. הרב הוסיף כי הוא חושש שהאנטישמיות נגד יהודים תגבר, אך הודיע כי לא יפסיק להביע את דעותיו בעד ישראל, ״אני יהודי ואין לי מה לחשוש מהזהות היהודית שלי״.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture