לאחר יובל של נתק: ארה"ב וקובה מחדשות הקשר; אלן גרוס שוחרר

בעקבות ההחלטה על חידוש היחסים הדיפלומטים, שוחרר מהכלא הקובני, העיתונאי היהודי-אמריקני אלן גרוס "זה יהיה החנוכה הטוב ביותר שהיה לי" • ארה"ב השיבה שלושה מרגלים קובנים למדינתם

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'

שנה וחצי של מו"מ חשאי חתמו למעלה מיובל שנים של נתק בין קובה וארה"ב. אמש (רביעי) הודיע נשיא ארה"ב במפתיע, על חידוש היחסים הדיפלומטיים עם קובה, וכתוצאה מכך יפתחו בקרוב מחדש השגרירויות שנסגרו בשתי המדינות.

לאחר 54 שנים של נתק בין הממשלות, שבשיאן זכו לכותרת 'משבר הטילים בקובה', שבה ממשלת ארה"ב שליחות חשאיות עם ממשלת קובה, שבסופן הודיעה על הסכם נרמול היחסים וחילופי שבויים. שלושה מרגלים קובנים יושבו לארצם, ובתמורה תשחרר קובה את העיתונאי היהודי-אמריקני אלן גרוס שנעצר בשטחה לפני חמש שנים באשמת ריגול.

קרא עוד:

[postim]

אלן גרוס נעצר בשנת תש"ע (2009) והואשם בביצוע פשעים נגד קובה. גרוס נתפס עם אמצעי תקשורת חדשנים בעת שעבד בחברה אמריקנית בקובה, במשפט שנערך לו גזר עליו בית המשפט עונש גבוה של 15 שנות מאסר מהם ריצה 5 שנים.

לטענת ממשלת קובה הוא נכנס לארץ עם ציוד טכנולוגי מחשובי מתקדם והסווה זאת לטענתו שהוא בא לעזור לקהילה היהודית במקום, אך האמצעים הטכנולוגיים והמחשובים שהביא מראה לטענת שהוא לא בא אלא לרגל ולהחליש את המדינה מבפנים, שליח ישיר של וושינגטון, ונגזרו עליו 15 שנות מאסר בלא אפשרות ערעור.

כאמור, במסגרת חילופי השבויים שוחרר גרוס ושב אל בני משפחתו. "זה יהיה החנוכה הטוב ביותר שאני חוגג מזה זמן רב" אמר גרוס עם שובו לארה"ב.

יחסי ארה"ב – קובה

יחסי ארה"ב וקובה הידרדרו מאז שנת תשי"ט (1959), בעקבות 'ההפיכה הקובנית', במהלך של הפיכה עממית הדיח פידל קסטרו את מנהיג המדינה הגנרל פולחנסיו בטיסטה שנקט בעמדות פרו-אמריקאיות. נשיא ארה"ב דאז ד. אייזנהאואר, מיהר להכיר בשלטונו של קסטרו, אך קסטרו ביכר לבסס את קשריו עם ברית המועצות תוך שהוא מקים במדינה משטר קומוניסטי. ארה"ב הגיבה בחרם על הסוכר הקובני, ומשם הלכו היחסים והידרדרו עד לאיומים סובייטים בנשק גרעיני, אם תהין ארה"ב לתקוף את קובה.

ג'ון פ' קנדי, שנבחר לנשיאות בתחילת תשכ"א (1961), נקט בגישה קשה יותר כאשר יזם פלישה של אלפי גולים קובניים בסיוע ה-CIA ובאימון צבאי של ארה"ב, בניסיון לחולל מרד נגד קסטרו. הפולשים התגלו במהרה ונפלו בשבי, ובתוך יומיים הוכרע המרד המדומה.

בחוהמ"ס תשכ"ג (אוק' 1962), פרץ 'משבר הטילים בקובה' עם גילויים של משגרי טילים רוסיים בעלי ראש חץ גרעיני שהוצבו בשטחה של קובה. במשך שבועיים מתוחים של כיפופי ידיים בין ארה"ב לבריה"מ, היה העולם קרוב מאי פעם למלחמה גרעינית, בסופו של דבר הסתיים העימות בהנמכת החימוש בין המעצמות, ובהשבת הטילים לרוסיה.

במשך למעלה מחמישים שנים נמשכה המתיחות בין המדינות, כשהיא גורמת מפעם לפעם לפרשיות נוספות. עתה, עם ההשלמה המדינית, מקווים הצדדים כי ייפתח דף חדש ביחסי המדינות שיביא לצמיחה כלכלית ביניהן, ולשקט בטחוני באזור כולו.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

0 תגובות

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture