6 שנים אחרי הפיגוע במומבאי: המחדל המודיעיני נחשף

רשויות המודיעין וזרועות הביון השונות ידעו על המתקפה שגבתה את חייהם של 166 איש, אך לא הצליחו לסכלה • תחקיר הניו יורק טיימס מגלה כי רשויות המודיעין של ארה"ב, בריטניה, והודו, עקבו כל אחת בנפרד אחרי מתכנני הפיגוע אבל לא שיתפו את המידע ביניהן

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'

שש שנים עברו מאז נרצחו שישה יהודים בבית חב"ד שבמומבאי במסגרת מתקפת טרור רצחנית שגבתה את חייהם של 166 איש, ומתחקיר חדש עולה כי רשויות המודיעין וזרועות הביון השונות ידעו על המתקפה המתוכננת אך לא הצליחו לסכלה.

זראר שאה, איש מחשבים פקיסטני בן 30, שימש כקצין הטכנולוגיה של ארגון הטרו הפקיסטני לשקאר-א-טייבה, הוא המוח שעמד מאחורי מתקפת הטרור במומבאי בסוף חשון תשס"ט.

שאה, הדריך את המחבלים אודות דרכי ההגעה וההימלטות מיעדי המתקפה באמצעות מפות גוגל, ואף הקים רשת טלפונית אינטרנטית ששימשה לתקשורת בין המחבלים תוך הטעיית גורמי המודיעין ע"י ניתוב השיחות למדינות אמריקה ואוסטרליה.

גם בשעות האחרונות שלפני המתקפה, עוד חיפש שאה באינטרנט פרטים נוספים על שלושת יעדי המתקפה: מלון טאג' מהאל, מלון אוברוי טרידנט ובית חב"ד שבבנין נרימאן. במתקפה הרצחנית נהרגו 166 איש וביניהם שישה יהודים: שלוחי חב"ד הרב גבריאל ורבקה הולצברג, הרב אריה ליב טייטלבוים, הרב בן ציון קרומן, מרת נורמה שוורצבלט-רבינוביץ', ומרת יוכבד אורפז, השם יקום דמם.

על פי הדוח, סוכנויות המודיעין עקבו אחריו חודשים לפני יום הפיגוע, אך לא הצליחו לאתר את מיקומה וזמנה המתוכננים. זרועות המודיעין של הודו ובריטניה צפו בכל פעולותיו של שאה כשהם ממלקטים פירורי מידע והשערות, במקביל אליהם השגיחה הסוכנות האמריקנית לביטחון לאומי, ה-NSA, על כל תעבורת החיפושים וההודעות של מתכנני הפיגוע, אך כל אלו לא הצליחו למנוע את שרשרת הפיגועים הרצחניים. כך על פי מידע מסווג שנחשף ב"מסמכי סנודן".

קרא עוד:

[postim]

במסגרת תחקיר של ה'ניו יורק טיימס' הודו פקידים אמריקנים כי ארה"ב לא ידעה מהעניין שגילו רשויות הביון האחרות במחבל זראר שאה, אך העבירה מספר אזהרות לניו דלהי אודות הפיגוע המתוכנן.

"אף אחד לא הצליח להרכיב את התמונה כולה", אמר שיוושאנקאר מנון, מי שהיה שר החוץ של הודו בעת המתקפה ומאוחר יותר הפך ליועץ לביטחון הלאומי. "לא האמריקאים, לא הבריטים, וגם לא ההודים." מנון אומר כי "ברגע שהתחילו היריות עשינו השוואת מידע בין גורמי הביון והתבררה התמונה המלאה".

מסמכי הNSA אודות פעילותו של שאהמסמכי הNSA אודות פעילותו של שאה

לבריטים היו קבצי מידע מנתוני התקשורת של שאה, אך לטענתם, המידע לא היה מדוייק מספיק בכדי שיתריעו על איום. ההודים לא עשו מאומה בשטחם הם, למרות ההתראות המרובות שנשלחו אליהם עי" ארה"ב. גם רשויות הביון האמריקניים התעלמו מרמזים ברורים, דיוויד קולמן הדלי, פקיסטני-אמריקאי שתצפת על המטרות במומבאי, התכתב מספר פעמים במייל עם יוזמי המתקפה, אךעובדה זו נחשפה רק זמן קצר לפני מעצרו בשיקגו ע"י הרשויות ללוחמה בטרור בסוף 2009. ארה"ב גם התעלמה מדיווחים מפורשים שמסרה אשתו לגורמים אמריקאים זמן ארוך לפני הרצח, כי בעלה מתחבר עם ארגון טרור פקיסטני שזומן לבצע משימות מסתוריות במומבאי.

בעוד העובדה כי בזמן המצור בן שלושת הימים בוצעו האזנות לשיחות הטלפון של צוות התקיפה כבר דווחה בעבר, הרי שהריגול הנרחב שבוצע לפני הפיגועים לא פורסם עד עכשיו. פרטי חלק מהפעולות עוכבו לבקשת סוכנויות המודיעין, בשל חשש לפגיעה בביטחון לאומי. "לא ראינו את זה מגיע", מצטדק בכיר לשעבר במודיעין האמריקני "היינו ממוקדים בהרבה דברים אחרים – אל-קאעידה, הטליבאן, הנשק הגרעיני של פקיסטן, האיראנים. זה לא שהתעלמנו ממידע, הוא אף פעם לא גובש יחד "

בית חבד במומביי (צילום זקא)ניתן היה למנוע. בית חב"ד במומבאי לאחר הפיגוע (צילום: זק"א)

לאחר שהחלה התקיפה, חשפו המדינות במהירות את המודיעין שבידיהם זה לזה. ובעזרת איכון ויירוט השיחות שבאזורי המתקפות, הצליחו להרכיב את הפאזל למפרע, מה שלא השיב את הנרצחים בחזרה אלינו, אך יש בו משום להזכיר שגם כאשר המודיעין קיים "אם ה' לא ישמור… שוא שקד שומר"

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture