'הנאום בקונגרס' ממשיך להסעיר: ביידן לא ישתתף, השמאל תוקף את נתניהו

סגן נשיא ארה"ב ג'ו ביידן נפגש עם הרצוג במינכן והודיע כי לא יהיה נוכח בנאום נתניהו בקונגרס • הרצוג: "נתניהו זורק את ביטחון ישראל אל מתחת לגלגלי אוטובוס הבחירות" • מקורבים לראה"מ: "נתניהו נחוש לנסוע ולשאת את הנאום"

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'

נאומו המתוכנן של ראש הממשלה בנימין נתניהו בקונגרס האמריקני בתחילת החודש הבא, בעניין הסכם הגרעין המתגבש בין איראן למעצמות, ממשיך לעורר סערה בפוליטיקה האמריקנית, בזו הישראלית ובמערכת היחסים בין שתי המדינות. לאחר הודעתם של נשיא ארצות הברית ברק אובמה ומזכיר המדינה ג'ון קרי כי לא ייפגשו עם נתניהו בעת ביקורו, עקב סמיכותו הרבה לבחירות בישראל, כדי "להגן מפני פוליטיזציה של היחסים" בין המדינות, הודיע אתמול סגן הנשיא ג'ו ביידן המשמש גם כיו"ר הסנאט, כי לא יהיה נוכח בשעת הנאום.

לשכתו של ביידן הבהירה כי הוא ייעדר מהנאום מפני שישהה בחו"ל באותו התאריך, בנסיעה שתוכננה עוד לפני ההודעה על נאומו של נתניהו בקונגרס. בהודעה לא נמסר יעד הביקור, והיא אינה מתיישבת עם אמירתו של דובר הבית הלבן בשבוע שעבר כי לא מתוכננת נסיעה כלשהי של סגן הנשיא בשבוע הראשון של מרץ.

קרא עוד:

[postim]

האתר האמריקני 'פוליטיקו' מציין כי זו הפעם השניה בלבד בשש שנות כהונתו של ביידן כסגן הנשיא ויו"ר הסנאט, בה הוא נעדר מנאום של מנהיג זר בפני שני בתי הקונגרס. מה שמחזק את ההנחה כי היעדרותו הצפויה אינה נובעת מאילוצי לו"ז, אלא ממורת רוחו של הממשל על הנאום אשר לא תואם עמו ואשר מצטייר כהתייצבות בוטה של ישראל לצד יו"ר בית הנבחרים ג'ון ביינר ועמיתיו למפלגה הרפובליקנית, במאבקם הפוליטי בנשיא אובמה.

הרצוג: "הנאום מסכן את ביטחון ישראל"

במערכת הפוליטית בישראל נשמעו היום אמירות קשות כלפי נתניהו. יו"ר מפלגת 'המחנה הציוני' ח"כ יצחק הרצוג, המתמודד מול נתניהו על ראשות הממשלה, אמר היום כי על ראש הממשלה לבטל את נאומו המתוכנן בקונגרס, כדי להגן על ביטחון אזרחי ישראל. "בשיחות שקיימתי עם מנהיגים רבים מאירופה וארצות הברית עלה זעם גדול על כך שנתניהו הסיט את הדיון על הגרעין האיראני לצרכים פוליטיים והפך אותו לעימות עם נשיא ארה"ב", אמר הרצוג.

הרצוג, המתארח לצד מנהיגים זרים בועידה בינלאומית בנושאי ביטחון במינכן שבגרמניה, הכריז בנאומו בכנס כי "הגיע הרגע שבו ביבי חייב להודיע על ביטול נאומו בקונגרס. הנאום הזה שנולד בחטא כהפקת בחירות, מסכן את בטחון אזרחי ישראל ואת היחסים המיוחדים בין ישראל לארה"ב". הוא קרא לנתניהו לחזור בו מהכוונה לנאום, "עם כל הכבוד לקמפיין שלך ביבי, זה הרגע שבו אתה צריך לנהוג כפטריוט ישראלי ולא לזרוק את ביטחון ישראל מתחת לגלגלי אוטובוס הבחירות".

הרצוג"הביטחון הלאומי מצריך הרבה יותר מאשר רובים". הרצוג

לאחר שהדגיש את תמימות הדעים בינו לבין ראש הממשלה בעניין הגרעין האיראני, והצהיר כי ישראל לעולם לא תסבול איראן גרעינית, הוסיף הרצוג עקיצה גלויה כלפי נתניהו ואמר כי "הביטחון הלאומי מצריך הרבה יותר מאשר רובים. נדרשת כלכלה חזקה, חברה חזקה ובריתות חזקות, כמו הברית האסטרטגית שיש לישראל עם ידידתה הקרובה ארה"ב. המטרה שלנו היא להגן על העם היהודי. איננו מבקשים מאיש להילחם את הקרב שלנו. אנו יודעים שאומה היא חזקה יותר כאשר היא עומדת לצד בנות בריתה".

גם שותפתו של הרצוג להנהגת המחנה הציוני, ציפי לבני, ובכירת מפלגת העבודה שלי יחימוביץ, קראו היום לנתניהו לסגת ולבטל את הנאום. ואילו יו"ר יש עתיד, יאיר לפיד, אמר באירוע בקריית ביאליק כי "ראש הממשלה מוביל לפגיעה קשה ביחסים האסטרטגים של ישראל עם ארה"ב. ביבי הצליח להסתכסך עם הבית הלבן ועכשיו גם עם חצי מהקונגרס. זה אקט פוליטי שכל מטרתו לקושש עוד כמה קולות בבחירות".

בתוך כך, נפגש היום יצחק הרצוג במהלך הועידה במינכן עם סגן הנשיא ביידן ומזכיר המדינה קרי לשיחות קצרות ולא רשמיות, או בעגה הדיפלומטית 'שיחות מסדרון'. יו"ר האופוזיציה נפגש גם עם מנהיגים אירופיים, בהם נשיא המועצה העליונה של האיחוד האירופי דונלד טוסק, נציבת החוץ והביטחון של האיחוד פדריקה מוגריני, שר החוץ הגרמני פרנק-ולטר שטיינמאייר ושר החוץ הבריטי פיליפ האמונד. ממפלגת המחנה הציוני נמסר כי כל הפגישות עסקו באינטרסים הביטחוניים של ישראל ובתפיסת הביטחון שאותה הציג הרצוג בנאומו.

יהודי ארה"ב מתנערים מהנאום

במפלגה הדמוקרטית, מפלגתו של הנשיא אובמה, חלוקות הדעות לגבי החרמת הנאום. צירים רבים, בעיקר מהפלג השמאלי יותר של המפלגה, הודיעו כי יחרימו את הנאום ולא יהיו נוכחים בקונגרס באותה שעה, ואילו רבים מעמיתיהם, בהם יהודים רבים ותומכיה המובהקים ביותר של ישראל בקונגרס, מנסים ללחוץ בדרכים דיפלומטיות לביטולו.

כך או כך, הכעס ותחושת ההשפלה גדולים מאוד בקרב הנציגים הדמוקרטים בגבעת הקפיטול. הארגונים היהודיים הגדולים והמובילים בארה"ב, בהם השדולה בעלת העצמה אייפא"ק, העבירו מסרים בהולים לבית הלבן ולראשי הדמוקרטים כי הם מתנערים מהנאום וכי הם רואים בו פגיעה אישית בנשיא אובמה וביחסים המיוחדים בין שתי המדינות.

בסביבתו של ראש הממשלה טענו הערב בשיחה עם חדשות 10 כי נתניהו נחוש בדעתו לנסוע וכי לנאום המתוכנן אין כל קשר לצרכיו הפוליטיים או למאבק אישי בנשיא אובמה. "צריך לעצור את ההסכם ולדבר נגדו. העניין הפרוצדוראלי לא רלוונטי, נתניהו רוצה לדבר על המהות ומאמין שהוא חייב לנסוע".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture