פחות מיומיים מאז כניסתה לתוקף: הפסקת האש באוקראינה מתערערת

הפסקת האש אמנם נשמרת בינתיים ברוב האזורים, אך התקפות מקומיות של המורדים גרמו היום להרוגים ופצועים בקרב כוחות הצבא • בנוסף, הקרב על העיר דבאלצבה נמשך במלוא עוזו • רבה של קהילת דונייצק: "נשארתי כאן כמעט לבד, רוב הקהילה נמלטה"

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'

חמישה חיילים מצבא אוקראינה נהרגו ולפחות עשרים וחמישה נפצעו היום בהתקפות של המורדים הפרו-רוסים באזור מריופול שבמזרח המדינה, כך מסר היום דובר הצבא.

ההפגזה במריופול היא ההפרה המשמעותית הראשונה של הפסקת האש מאז כניסתה לתוקף במוצאי שבת בחצות. הדובר מסר כי ביממה האחרונה נרשמו לפחות 112 הפרות מצד המורדים. המורדים מצדם טוענים, כי הצבא מפר את ההסכם וכי הוא הפציץ הלילה עיירה שבשליטתם.

מתקפות כבדות על 8,000 חיילים אוקראינים נצורים

בסביבות העיר דבאלצבה, אשר הפכה למוקד העיקרי של הלחימה בימים האחרונים, האש נמשכת ללא הרף. העיר האסטרטגית נשלטת בידי הצבא, אך 8,000 החיילים שבתוכה מכותרים על ידי המורדים. חשיבותה הרבה נעוצה בשליטתה על צומת רכבות אסטרטגי המקשר בין מעוזי המורדים – הערים הגדולות דונייצק ולוהאנסק.

יותר מ–60% מהמבנים והתשתיות בעיר הנצורה נהרסו מההפגזות והקרבות, והתחמושת ואספקת המזון של חיילי צבא אוקראינה שבתוכה הולכות ומידלדלות.

קרא עוד:

[postim]

מנהיג המורדים, אלכסנדר זכרצ'נקו, הצהיר בתחילת השבוע כי הסכם הפסקת האש אינו כולל את העיירה, משום שהיא נתפסה שלא כדין על ידי הצבא.

"מספר ההתקפות על דבאלצבה גדל עוד יותר בהשוואה לימים האחרונים והם משתמשים בכל סוגי כלי הנשק", אמרו בצבא אוקראינה. "הטרוריסטים הבדלנים קיבלו הוראה לכבוש את העיר בכל מחיר". לדברי קצין משטרה מקומי, גם החיילים האוקראינים הנצורים ביצעו כמה תקיפות.

"זה היום הראשון במשך השבועיים האחרונים שיש שקט"

ראש הקהילה היהודית בדונייצק, הרב אריה שוורץ, סיפר בראיון לגל"צ כי הפסקת האש נשמרת בעיר: "לפני הפסקת האש, הרחובות היו ריקים. בכל יום, אחרי השעה שלוש אחר הצהריים אף אחד לא יצא לרחוב, חוץ מהצבא. היום זה נראה אחרת, העיר מלאה באנשים שסוף סוף לא פחדו לצאת לרחוב". הרב שוורץ סיפר על נס אישי שקרה לו, "הייתי 50 מטר מנקודת פגיעה של טיל בדרך חזרה מבית הכנסת, אבל ברוך ה' יצאנו באמת בלי שום פגיעה".

תושבי העיר עדיין לא רגועים, וחוששים מחידוש האש בכל רגע. "אני לצערי מסתכל ימינה שמאלה, אבל מקווה שהפסקת האש תמשיך. כל יום ללא יריות ונפגעים זה כבר הצלחה גדולה", אמר הרב שוורץ. "נשארתי כמעט לבד פה משומרי תורה ומצוות. להימצא פה ולשמור על הכל זה קשה. חייבים לעזור לעם היהודי, חייבים ללכת בשבת ברגל, וכל מטר שעוברים זה די מסוכן, אפילו במרכז העיר", הוסיף.

הלחץ הדיפלומטי גובר, והמעצמות מאיימות בסנקציות נוספות

ההסכם להפסקת האש במזרח אוקראינה נחתם בשבוע שעבר במינסק בירת בלרוס, בין נשיא רוסיה ולדימיר פוטין לנשיא אוקראינה פטרו פורושנקו, לאחר הצלחות צבאיות משמעותיות של המורדים הנתמכים צבאית ומדינית על ידי רוסיה, ומנגד לחץ גובר והולך של הקהילה האירופית וארצות הברית על הממשל במוסקבה, כולל איומים מפורשים ב'סנקציות משתקות' אם יכשיל את ההסכם.

בתוך כך, פרסם האיחוד האירופי רשימה חדשה של אזרחים אוקראינים ורוסים שעליהם יוטלו סנקציות בגלל "מעורבותם בחתירה תחת עצמאותה של אוקראינה". ברשימה כלולים שני סגנים של שר ההגנה הרוסי וסגן הרמטכ"ל של צבא רוסיה.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture