רגעי ההכרעה בלוזאן: "אין לנו מושג מה יקרה אם לא נצליח להשיג הסכם"

האופטימיות הזהירה מסוף השבוע שעבר התחלפה בפסימיות, לאחר שבמשך מספר ימים לא הושגה פריצת דרך בסוגיות המשמעותיות האחרונות שנותרו על שולחן הדיונים • האיראנים: "לא יכולים לומר שאנחנו קרובים" • נתניהו: "ההסכם הוא מסר שיש שכר לתוקפנות"

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'

לאחר כשנה וחצי של משא ומתן רצוף עליות ומורדות בין איראן לשש המעצמות – ארה"ב, רוסיה, סין, צרפת, בריטניה וגרמניה – בעניין תכנית הגרעין האיראנית, הלילה בחצות מסתיים השלב הסופי במאמצים הקדחתניים להשיג הסכם שיענה על דרישות הצדדים.

דוברת מחלקת המדינה האמריקנית אמרה אתמול כי הסיכויים להגיע להסכם עד המועד האחרון הם 50:50. "אין לנו מושג מה יקרה אם לא נצליח לעשות את זה עד למועד הסופי", אמרה הדוברת, העוקבת מקרוב אחר המגעים בלוזאן. היא תיארה את האווירה הלחוצה בחדר המשא ומתן, "זה ממש כמו להזיז חלקים של פאזל, ונצטרך לראות אם ניתן למצוא את השילוב הנכון". לדבריה, למרות המאמצים האינטנסיביים, קשה להעריך מה תהיה התוצאה.

קרא עוד:

[postim]

"ישנן עדיין כמה בעיות קשות", אמר מזכיר המדינה ג'ון קרי, הגורם הדומיננטי בשיחות מטעם המעצמות. "אנו עובדים ללא הפוגה וכולם מבינים את המשמעות של היום הזה". גם הצד האיראני משדר ספקנות באשר להצלחת המגעים: "אנחנו לא יכולים לומר שאנחנו קרובים לפתרון הסוגיות שנותרו, אנו מקווים להגיע לפתרון במהלך היום, אבל זה כלל אינו בטוח וישנה עוד דרך קשה", אמר סגן שר החוץ עבאס אראקצ'י.

איראן: לא הסכמנו להוצאת האורנים המועשר משטחנו

בסוף השבוע שעבר דיווחו הצדדים על התקדמות משמעותית ואופטימיות רבה באשר להשגת הסכם, אולם בימים האחרונים לא נרשמה פריצת דרך בסוגיות המרכזיות האחרונות שנותרו, והאווירה נראית עתה פסימית, בעוד שני הצדדים מדגישים כי עדיין ניתן לגשר על הפערים. בין הנקודות שבמחלוקת – השאלה כמה שנים תימשך ההגבלה על העשרת אורניום באירן, אלו סנקציות יוסרו עם החתימה, ואלו יוחזרו אם איראן לא תעמוד בהתחייבויותיה.

אמש הבהיר סגן השר אראקצ'י כי בניגוד לדיווחים, איראן מעולם לא הסכימה לוותר על האורניום המועשר שלה או להוציא אותו משטחה ולהעבירו לרוסיה. סוגיה זו גם היא סלע מחלוקת בינה לבין המעצמות, החוששות שאיראן תפר את ההסכם ותשתמש באורניום שכבר הספיקה להעשיר לצרכים צבאיים.

גם אם תושג היום עסקה, אין זה סוף פסוק, משום שהנוסח שעובדים עליו הצדדים כרגע הוא הסכם מסגרת בלבד, וההסכם הסופי והמפורט אמור להתגבש בחודשים הקרובים, עד סוף יוני. פיצוץ בשיחות ההמשך עשוי להוריד לטמיון את העבודה כולה.

נתניהו: המדינות המתונות והאחראיות במזרח התיכון תהיינה הראשונות להיפגע

בישראל עוקבים בדאגה אחר השעות האחרונות לשיחות, ומקווים שלא ייחתם ההסכם, אשר לדעת ההנהגה המדינית בירושלים יהיה רע לשלומה של ישראל ולשלום העולם כולו. ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר אתמול כי "ההסכם שמתגבש בלוזאן שולח מסר שאין מחיר לתוקפנות, ואף להיפך – שיש שכר לתוקפנותה של איראן", והזהיר כי "המדינות המתונות והאחראיות באזור, בראשן ישראל וגם מדינות רבות אחרות, תהיינה הראשונות להיפגע מהסכם זה".

לדברי נתניהו, אי אפשר להבין כיצד בעת שבתימן ממשיכים כוחות בתמיכת איראן לכבוש עוד ועוד שטחים, בלוזאן עוצמים עיניים מול תוקפנות זאת. "אבל אנחנו איננו עוצמים עיניים ונמשיך לפעול נגד כל איום בכל זמן שהוא", הצהיר ראש הממשלה.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture