היסטוריה בפנמה: נשיאי ארה"ב וקובה נפגשו לראשונה לשיחה לאחר יותר מיובל של עוינות

לאחר שהודיע לפני מספר חודשים על חידוש היחסים עם מדינת האי השכנה, נפגש אובמה עם הנשיא הקשיש ראול קסטרו למשך כשעה וחצי, בשולי ועידה של מדינות אמריקה בפנמה • אובמה התייחס לנתק ולאמברגו הממושך: "אני חושב שאנשים מבינים שאם אתה עושה משהו במשך 50 שנים וזה לא עובד, עליך לשנות ולנסות משהו חדש"

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'

בעוד עיני העולם כולו נשואות אל המהלך המדיני שנתפס כמשמעותי ביותר בתקופת כהונתו של ברק אובמה בנשיאות ארצות הברית – הסכם הגרעין עם איראן – מבצע הנשיא האמריקני הליברלי מהלך היסטורי שחשיבותו אינה נופלת בהרבה מזה הראשון, ומכונן יחסים דיפלומטיים עם היריבה הוותיקה – קובה הקומוניסטית.

אמש, בשולי ועידה של ראשי מדינות אמריקה, נועד אובמה עם נשיא קובה, ראול קסטרו, לפגישה ראשונה מזה עשרות רבות של שנים בין מנהיגי שתי המדינות השכנות. בהצהרות משותפות שמסרו לכלי התקשורת לאחר מכן, הכריזו השניים על הסכמתם להדק את היחסים בין המדינות אחרי עשורים רבים של עוינות.

אובמה הצהיר כי ארצות הברית וקובה מסוגלות "לסיים את האנטגוניזם השייך לעידן המלחמה הקרה". "אני חושב שאנשים מבינים שאם אתה עושה משהו במשך 50 שנים וזה לא עובד, עליך לשנות ולנסות משהו חדש", הוסיף הנשיא האמריקני. "אני חש אופטימי בנוגע לחודשים ולשנים שיבואו, אשר יביאו עתיד אחר עבור אנשי קובה".

קרא עוד:

[postim]

אובמה הודה כי "יש לנו השקפות שונות מאוד בנוגע לאופן שבו החברה צריכה להתארגן". הוא אמר כי הוא היה "ישיר מאוד" מול עמיתו הקובני, והבהיר לו בשיחה כי ארצות הברית "לא מתכוונת להפסיק לדבר על נושאים כמו דמוקרטיה, חופש התארגנות וזכויות אדם בקובה". הנשיא האמריקני לא התייחס לשאלה האם קובה תוצא מרשימת המדינות התומכות בטרור,

מנהיג קובה, ראול קסטרו, קרא להמשיך לנקוט צעדים לעבר נורמליזציה של היחסים עם וושינגטון. "אנחנו מוכנים לדון בכל דבר, אבל צריכים להיות סבלנים מאוד. יש דברים שנסכים לגביהם ויש גם כאלה שלא", אמר הנשיא הישיש, השולט במדינה הענייה משנת 2008, אז העביר לו אחיו, פידל, את מושכות השלטון. פידל קסטרו, אויבה הוותיק של ארה"ב, שלט בקובה במשך כמעט יובל שנים והיווה סמל בינלאומי להתנגדות להשפעה האמריקנית, גם במשך שנים רבות לאחר נפילת ברית המועצות אשר פרסה עליו את חסותה.

56 שנים של יריבות מרה, אשר כמעט הביאה להשמדה עולמית

ב-1959 השתלטו הקומוניסטים בפיקודו של פידל קסטרו על מדינת האי, המרוחקת כ-145 ק"מ בלבד מחופי פלורידה, והדיחו את הרודן הפרו-אמריקני פלוחנסיו בטיסטה. ה'מלחמה הקרה' היתה אז בעיצומה והממשל האמריקני ראה בהפיכה זו תקיעת יתד מסוכנת של ברית המועצות על סף דלתו.

שנתיים לאחר מכן, ארגן ה-CIA ניסיון כושל של גולים קובניים להשתלט מחדש על האי ולהפיל את שלטון קסטרו. ההפיכה נחלה תבוסה מוחצת והמתיחות גאתה לשיאים חדשים. ב-1962 פרץ 'משבר הטילים' המפורסם, שהביא את העולם כולו אל סף מלחמת עולם שלישית וגרעינית, כאשר ברית המועצות הציבה טילים גרעיניים בקובה. הנשיא האמריקני דאז ג'ון קנדי הציב אולטימטום למנהיג ברית המועצות ניקיטה חרושצ'וב, ואיים כי כל פעולה מלחמתית מצד קובה תיחשב כהכרזת מלחמה מצד ברית המועצות. המשבר נפתר לאחר שבועיים של מתח עצום, כאשר הטילים הוסגו משטח קובה בתמורה לפינוי הבסיסים האמריקניים מטורקיה והסרת המצור הימי מעל האי.

מאז עלה ראול קסטרו לשלטון, החלה המדינה להיפתח יותר ויותר למערב ולהקל על המגבלות הנוקשות של המשטר על הכלכלה ועל האזרחים.

לפני כארבעה חודשים, הודיע במפתיע נשיא ארצות הברית ברק אובמה על חידוש היחסים הדיפלומטיים עם קובה. משא ומתן חשאי בין הצדדים התקיים בשנה וחצי האחרונות בקנדה ובוותיקן, בתיווכו של האפיפיור פרנציסקוס, ולאחר שסוכמו הפרטים שוחח אובמה טלפונית עם ראול קסטרו. חידוש היחסים הוא אבן דרך בקריירה הנשיאותית של אובמה, וללא ספק אחד מהישגיו המשמעותיים ביותר של הנשיא, אשר בשש שנות כהונתו הראשונות לא זכה להצלחות פורצות דרך בתחום מדיניות החוץ.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

0 תגובות

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture