ג'ון קרי: "יש הרבה היסטריה בביקורת על ההסכם עם איראן"

קרי מנסה לשכנע את הישראלים כי "לעולם לא נאכזב אתכם", ומסביר כי מצבה של ישראל ישתפר מאוד עם כניסת ההסכמות לתוקף • "נעצור אותם אם הם יחליטו לנוע במהירות לעבר פצצה, וגם בעתיד נוכל לדעת מה הם עושים"

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'

שר החוץ האמריקני, ג'ון קרי, התייחס בראיון לתקשורת הישראלית להסכם הגרעין אשר עיקריו כבר סוכמו ופרטיו מתגבשים בימים אלו בין איראן למעצמות. קרי טוען כי מצבה של ישראל עם ההסכם טוב בהרבה מאשר בלעדיו.

בראיון לחדשות 10 הבהיר קרי כי "ההסכם אינו מוגבל לעשר שנים, הוא לנצח". לדבריו, "יהיו לנו פקחים באיראן כל יום, יש הרבה היסטריה כאן. אנשים באמת צריכים להסתכל על העובדות, להסתכל על המדע שמאחורי העובדות הללו. אנחנו מבקשים מאנשים לאמוד את ההסכם בזהירות ולחכות שיהיה הסכם לפני שהם שופטים אותו".

מזכיר המדינה הצהיר כי "לעולם לא נאכזב את ישראל", והסביר כי ההסכם היטיב עם ישראל גם בטווח הקצר: "כשהתחלנו את המשא ומתן, מה שאנחנו קוראים זמן הפריצה להשגת די חומר בקיע לפצצה אחת, היה חודשיים עד שלושה חודשים, אנחנו הארכנו אותו, ועם העסקה הזאת, במשך 10 השנים הראשונות, התקופה תעמוד על שנה. אני שואל שאלה פשוטה, האם ישראל בטוחה יותר עם חודשיים או עם שנה?".

קרא עוד:
[postim]

לפי ההבנות בין הצדדים, במהלך 10 השנים הקרובות איראן תחזיק בידיה רק 2% מכמות האורניום המועשר בו היא מחזיקה כעת, כך לדברי קרי.

"נעמיד את איראן למבחן מאוד מדוקדק, אם הם מאפשרים גישה לפקחים, כדי שנדע מה הם עושים", אמר קרי. "אני אומר לכל ישראלי: יש לנו היכולת לעצור אותם אם הם יחליטו לנוע במהירות לעבר פצצה, ואני מבטיח שבעתיד תהיה לנו היכולת לדעת מה הם עושים, כדי שעדיין נוכל לעצור אותם אם הם יחליטו לנוע לפצצה. אנחנו לא מוותרים על שום אפשרות שיש לנו היום. יש לנו אפשרויות לסנקציות, אפשרויות צבאיות, אנחנו לא מאבדים אף אחת מהן".

"מעדיף להילחם בטרור האיראני כשאין בידיהם נשק גרעיני"

קרי קישר בין המאבק בפעילות הטרור הבינלאומית של איראן לבין הסכם הגרעין. "אנחנו צריכים להוציא את משמרות המהפכה האיראניים מסוריה, אנחנו צריכים לסיים את התמיכה של איראן בסוג כזה של פעילות טרור. ויחד עם מדינות המפרץ נחזק את סידורי הביטחון שאנחנו עובדים עליהם ונפעל באופן מוחלט נגד סוג כזה של התנהגות. עכשיו תנו לי לשאול אתכם, האם הייתם מעדיפים לעמוד מול איראן שיש לה נשק גרעיני כשאתם מנסים לעשות את זה, או מול איראן שאין לה?".

בראש סדר העדיפויות של ארה"ב במדיניותה כלפי איראן עומדת תכנית הגרעין, אולם לדברי מזכיר המדינה, זה אינו גורע ממחויבות הממשל לטפל גם בזרועות הטרור האיסלאמי היוצאות מטהראן. "אני מעדיף לעשות את זה כשאין להם נשק גרעיני מאשר כשיש להם נשק כזה. ולכן אנחנו נחושים להבטיח שלא יהיה להם נשק גרעיני . זאת נקודת התחלה טובה".

בישראל סבורים מזה זמן רב כי ההסכם, עליו ניצח קרי, הנו למעשה כתב כניעה למשטר האייתוללות הקיצוני, וכי מתן ההכשר הבינלאומי למחקר הגרעיני של איראן, המשך פעילות הצנטריפוגות וצבירת מאגר האורניום המועשר, יתנו בידיה כלים להערים על הקהילה הבינלאומית ולפתח נשק גרעיני בתוך זמן קצר.

(צילום: מרים אלסטר – פלאש 90)

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture