לא לעולם חוסן: מפלה למפלגתו של ארדואן בבחירות לפרלמנט הטורקי

הנשיא הטורקי קיווה שמפלגתו תשיג 60% ממושבי הפרלמנט, כדי שיוכל לשנות את חוקת המדינה ולהפוך את שיטת המשטר לנשיאותית • המנצחים הגדולים: הכורדים, אויביו של ארדואן שגרפו הישג מרשים ונכנסו לראשונה לפרלמנט

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'

'מפלגת הצדק והפיתוח' של נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן, רשמה היום את המפלה הצורבת ביותר מאז נוסדה לפני כעשור ומחצה, ואיבדה מושבים רבים בפרלמנט לטובת המפלגה הכורדית הלאומנית, אויבתה בנפש.

לאחר ספירת 94% מקולות הבוחרים, 'מפלגת הצדק והפיתוח' (AKP) האסלאמיסטית זכתה ב-40.3% מקולות הבוחרים, 'מפלגת העם הרפובליקאית' – מפלגת האופוזיציה הראשית והחילונית, השיגה 25.3%, מפלגה ימנית בשם 'מפלגת התנועה הלאומנית' (MHP) – 16.6%, ו'מפלגת העם הדמוקרטית' של הכורדים (HDP) זכתה בהישג עצום, כאשר עבה את אחוז החסימה הגבוה (10%) והשיגה 12.3% מקולות הבוחרים.

הבחירות הנוכחיות עמדו בסימן התהוותו של המשטר האוטוקרטי, אליו מכוון ארדואן לטענת מתנגדיו. הנשיא הקיצוני, האימפולסיבי והפופוליסט זוכה לתמיכת פשוטי העם ומאז ניצח לראשונה בבחירות לראשות הממשלה, ב-2002, מחזק את שלטונו בבטחה ומרסק כל מוקד התנגדות כמו הצבא, התקשורת ומערכת המשפט.

קרא עוד:
[postim]

השיטה הפוליטית בטורקיה מתאפיינת בדמיון מסוים לשיטה הישראלית. כמו בארץ, גם בטורקיה מנהיג המדינה בפועל הוא ראש הממשלה, ואילו הנשיא נחשב ל'אזרח מס' 1' ולדמות טקסית הנמנעת בדרך כלל מעיסוק בפוליטיקה. כדי למשול, נשענת הממשלה על רוב בפרלמנט, המונה 550 חברים ונבחר בבחירות כלליות על פי מחוזות בחירה.

בשל אחוז החסימה הגבוה, עד כה לא הצליחו להיכנס לפרלמנט יותר מ-2 או 3 מפלגות, ובשנים האחרונות נהנתה מפלגתו של ארדואן מרוב מוחלט, מה שאפשר לו למשול ביד חזקה. הצלחתה המפתיעה של המפלגה הכורדית עתה, תגרע מושבים רבים ממפלגת הצדק והפיתוח, אשר תיאלץ לבנות קואליציה יחד עם מפלגה נוספת, ככל הנראה התנועה הלאומנית, הימנית-קיצונית.

עקב המגבלה על מספר תקופות הכהונה של ראש הממשלה, כפי שנהוג במדינות נוספות, החליט ארדואן לפני מספר חודשים להתמודד על תפקיד נשיא המדינה, ולהותיר את ראשות הממשלה בידי נאמנו, שר החוץ לשעבר אהמט דבוטאולו. מהלך דומה לזה שביצע נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ב-2008, כאשר בשל מגבלת שתי הקדנציות דאג לבחירת נאמנו דימיטרי מדבדב לתפקיד הנשיא, ולאחר קדנציה אחת שבו והתחלפו בתפקידיהם, כשבמקביל מבצר פוטין את מעמד הנשיא ומעביר חוק אשר יאפשר לו תקופת כהונה ארוכה יותר.

כצפוי, זכה ארדואן בתפקיד הנשיא ברוב גדול והחל לסדר לעצמו סמכויות נרחבות, במטרה להפוך את שיטת המשטר לנשיאותית ולהמשיך להנהיג את טורקיה בפועל ובאופן רשמי.

הבחירות הנוכחיות היוו עבורו מבחן כוח משמעותי, ויותר מכך – אבן דרך בכוונותיו הפוליטיות מרחיקות הלכת. בעזרת הרוב בן ה-60% שקיווה להשיג בפרלמנט, תכנן ארדואן לשנות את חוקת טורקיה ולהפוך למנהיגה למשך שנים רבות נוספות, דבר שנראה כרגע רחוק ממנו מאוד.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture