שטיפת מוח: התעמולה הנאצית הותירה בילדי גרמניה חותם לכל החיים

מחקר חדש מוכיח: הילדים בתקופת שלטון היטלר הם האנטישמיים ביותר גם חמישים שנה אחרי קץ השלטון הנאצי • ראש מרכז המחקר על חינוך נאצי באוניברסיטת גתה: "המשמעות של התעמולה הנאצית לא באמת נחשפה עד כה" • גרמנים מאזורים שבהם הייתה תמיכה היסטורית גדולה יותר במפלגות אנטישמיות - החזיקו בסקרים שנערכו בשנות ה-90 בדעות השלילות ביותר כלפי יהודים

כתבות נוספות בנושא:

המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
פריצת דרך: מסוק בלקהוק ביצע לראשונה טיסה אוטונומית מלאה • צפו

התעמולה האנטישמית תחת שלטון היטלר השפיעה לאורך כל החיים על ילדים גרמנים שחונכו בתקופת הנאציזם, כך שבהשוואה למי שנולדו לפני או אחרי תקופתם – הם היו בעלי הנטייה הגדולה ביותר לשמר דעות שליליות על יהודים. כך עולה ממחקר חדש, שמחזק את הטענה שהדרך האפקטיבית ביותר להשפיע על דעת הציבור היא על ידי פנייה לקהל צעיר, בפרט אם מדובר במסר שמאשש אמונות קיימות.

חוקרים מארצות הברית ומשוויץ בחנו סקרים שנערכו בין השנים תשנ"ו לתשס"ו (1996-2006), שבהם נשאלו אזרחים גרמנים על שלל נושאים, בהם דעתם על היהודים. המידע, שנלקח ממאגר "סקר החברה הגרמני", כולל את השקפותיהם של 5,300 איש מ-264 כפרים וערים ברחבי גרמניה.

לפי המחקר, שהובא ע"י הפורום לתיאום המאבק באנטישמיות, אזרחים שנולדו בשנות ה-30 של המאה הקודמת (1930) החזיקו בדעות האנטישמיות הקיצוניות ביותר, גם חמישים שנה אחרי קץ השלטון הנאצי. "זה לא רק שהחינוך הנאצי עבד", הסביר אחד החוקרים, הנס יואכים ווט, "הדבר המדהים הוא שזה לא נעלם אחר כך". מסקנתו היא שאנשים הכפופים למשטר טוטליטארי בשנות חייהם המעצבות יושפעו עמוקות, עד כדי השארת חותם על "צורת חשיבתם".

האזרחים שלמדו במוסדות חינוך בגרמניה בין תרצ"ג-תש"ה (1933-1945) גם הראו שוני בדעותיהם כלפי היהודים כתלות במקום מגוריהם – אם הגיעו מאזור שבו הייתה קיימת כבר אנטישמיות עוד לפני עליית היטלר לשלטון. כדי לעמוד על הקשר הזה, הסתמכו החוקרים על תוצאות בחירות אזוריות כבר מ-1890. הם מצאו שגרמנים מאזורים שבהם הייתה תמיכה היסטורית גדולה יותר במפלגות אנטישמיות – החזיקו בסקרים שנערכו בשנות ה-90 בדעות השלילות ביותר כלפי יהודים.

"היקף ההשפעה של החינוך הנאצי היה תלוי באופן קריטי באם הסביבה הכללית בה גדלו הילדים הייתה כבר מעט אנטישמית", אמר ווט. לדבריו, המחקר מחזק את הסברה שאִינְדּוֹקְטְרִינַצְיָה (שטיפת מוח) יכולה לעבוד, ואף להחזיק מעמד לזמן ארוך – "אך השפעתה תלויה בהתאמתה למשהו שאנשים כבר מאמינים בו".

קרא עוד:
[postim]

בנג'מין אורטמאייר, שעומד בראש מרכז המחקר על חינוך נאצי באוניברסיטת גתה בפרנקפורט, אמר כי תוצאות המחקר הן "לחלוטין מתקבלים על הדעת". הוא הסביר כי "המשמעות של התעמולה הנאצית לא באמת נחשפה עד כה". להשקפתו, יש התעלמות גורפת "משטיפת המוח" תחת שלטון היטלר.

אורטמאייר העריך שאחת הסיבות לכך היא הקושי בדיבוב אזרחים גרמנים מבוגרים על עברם כילדים בימי הנאציזם.

בעוד שיהודים ששרדו את השואה מפרטים וחושפים את ההתעללות וההשפלות בבתי הספר, גרמנים לא יהודים מתארים את חווית הלימודים שלהם כשקטה ומהנה. הוא סיפר שמחנכים נאצים הטמיעו את התעמולה האנטישמית בכל נושאי הלימודים, ואף נתנו לתלמידים משימות שכללו חיפוש במאגרי הכנסייה אחר משפחות יהודיות שהמירו לאחרונה את דתם לנצרות. לדברי אורטמאייר, השמות שסיפקו התלמידים "במשימה החינוכית" הובילו לבסוף לגירוש המשפחות למחנות ריכוז – ובכך הפכו למעשה התלמידים לשותפים לפשע.

גירוש יהודיםהשמות שסיפקו התלמידים הובילו לגירוש המשפחות למחנות ריכוז (ארכיון יד ושם)

חוקר השואה ביקש להבליט מקרים יוצאי דופן של התארגנויות נוער אנטי נאציות, כמו "ורד לבן" במינכן ו"הפיראטים מאדלווייס" בקולון. "אלו דוגמאות חשובות של צעירים מאותם ימים", אמר אורטמאייר.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture