לאחר חודשים של משבר פוליטי: ניצחון למפלגתו של ארדואן בבחירות בטורקיה

מפלגת 'הצדק והפיתוח', השולטת במדינה כבר 13 שנים ברציפות, זכתה ברוב המושבים בפרלמנט • המפלגה הכורדית עברה בקושי את אחוז החסימה הגבוה • הבחירות היום נערכו חודשים ספורים לאחר הבחירות הקודמות, שגרמו לתוהו ובוהו ולפרץ אלימות בטורקיה

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'

הסולטן שוב ניצח: בתוך ספירת 99% מקולות המצביעים, בבחירות שהתקיימו היום לפרלמנט הטורקי, מתברר כי בניגוד לסקרים המוקדמים, מפלגת השלטון של הנשיא ארדואן וראש הממשלה דבוטאולו השיגה רוב של יותר מ-50% במושבי הפרלמנט, מה שיאפשר לה להקים ממשלה ללא צורך בקואליציה.

הבחירות היום נערכו לאחר חודשים ארוכים של משבר פוליטי במדינה, אשר סובלת גם כך משסעים פנימיים עמוקים. הבחירות הקודמות נערכו ביוני ותוצאותיהן גרמו לכך שאף מפלגה לא הצליחה להרכיב קואליציה, לאחר שלראשונה מזה 13 שנה, לא זכתה מפלגת השלטון ברוב בפרלמנט.

על פי התוצאות הכמעט-סופיות, המפלגה האסלאמיסטית 'הצדק והפיתוח' – השולטת במדינה ברצף מאז 2002 – גרפה היום כ-49% מקולות המצביעים ו-316 מושבים בפרלמנט, המונה 550 חברים. בבחירות הקודמות קיבלה 'הצדק והפיתוח' רק 40% מהקולות ו-258 מושבים בלבד.

יש לציין כי הרוב הברור בפרלמנט הושג למרות שהמפלגה קיבלה פחות ממחצית מקולות המצביעים, בשל שיטת הבחירות האזורית הנוהגת בטורקיה, בדומה למדינות רבות אחרות כמו בריטניה ועוד.

קרא עוד:
[postim]

אל המקום השני הגיעה מפלגת האופוזיציה הראשית – מפלגת העם הרפובליקאית (CHP), עם 134 מושבים – 2 יותר מהישגה ביוני. המפלגה הפרו-כורדית (HDP) גרפה 59 מנדטים, לעומת ה-80 שהשיגה בבחירות הקודמות והמפלגה הלאומנית 'התנועה הלאומית' (MHP), קיבלה 41 – מחצית מהישגה הקודם. שתי האחרונות עברו אך בקושי את אחוז החסימה הגבוה, העומד על לא פחות מ-10%.

למרות הניצחון הגדול, רג'פ טאיפ ארדואן קיווה לזכות בהישג של שני שלישים ממושבי הפרלמנט (367), אשר יאפשר לו להעביר שינויים בחוקה כאוות נפשו, בדרך להפיכת טורקיה לרפובליקה נשיאותית, או למצער, 60% מהמושבים (330) – הסכום הנדרש לשם החלטה על קיום משאל עם באותו הנושא.

CSwB7XCWIAAXt9H"ניצחון לדמוקרטיה"... ראש הממשלה דבוטאולו בנאום הניצחון הערב

"זהו ניצחון עבור הדמוקרטיה ועבור העם הטורקי", הכריז הערב ראש הממשלה, אהמט דבוטאולו, בנאום הניצחון שנשא מול רבבות תומכיו באנקרה הבירה. "אני מקווה שנשרת אתכם בארבע השנים הבאות ונעמוד מולכם שוב בשנת 2019 (שנת הבחירות הבאות. י"פ)".

למרות ההצלחה היחסית: בקרב הכורדים שוררת אכזבה קשה

בתוך כך, בעיר הכורדית דיארבקיר, המהווה אחד מסמליה המובהקים של המפלגה הכורדית הבדלנית, פרצו הערב מהומות קשות בין מפגינים לבין כוחות הביטחון. הכורדים בטורקיה נתונים למתקפות קשות מצד הממשל והנשיא המיליטנטי, בעקבות קריסתה לפני מספר חודשים של הפסקת האש בין הממשלה למחתרת ה-PKK.

מאז הבחירות הקודמות, נהרגו מאות לוחמים ואזרחים כורדים במבצע נרחב של הצבא במעוזים הכורדיים בדרום מזרח טורקיה. על פי דיווחים בכלי התקשורת במדינה, יותר מ-700 בני אדם נהרגו בפעולות האיבה בחודשים האחרונים.

האירוע הקשה ביותר אירע לפני כשלושה שבועות, בו נהרגו יותר ממאה מתומכי המפלגה הכורדית בפיגוע תופת, במהלך צעדה בבירה אנקרה. למרות הבטחות הממשלה כי תפעל במלוא החומרה לאיתור ולהענשת המחבלים, רבים בקרב העם הכורדי מאמינים כי ידיהם הארוכות של ארדואן ואנשיו חוללו את הטבח.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture