בָּרוּךְ אַתָּה ה' מַתִּיר אֲסוּרִים • לאחר 30 שנות מאסר – יהונתן פולארד אדם חופשי

הצעיר היהודי שהעביר מסמכים מסווגים למודיעין הישראלי, יוצא מהכלא כמבוגר בן יותר מ-60, חולה ושבור • ב-5 השנים הקרובות הוא לא יוכל לעזוב את ארה"ב וייאלץ לענוד אזיק אלקטרוני • סקירה מלאה על האיש, הפרשה, המאסר והשחרור

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'

הֹדוּ לַה' כִּי טוֹב כִּי לְעוֹלָם חַסְדּוֹ. יֹאמְרוּ גְּאוּלֵי ה' אֲשֶׁר גְּאָלָם מִיַּד צָר. יֹשְׁבֵי חֹשֶׁךְ וְצַלְמָוֶת אֲסִירֵי עֳנִי וּבַרְזֶל. וַיִּזְעֲקוּ אֶל ה' בַּצַּר לָהֶם מִמְּצֻקוֹתֵיהֶם יוֹשִׁיעֵם. יוֹצִיאֵם מֵחֹשֶׁךְ וְצַלְמָוֶת וּמוֹסְרוֹתֵיהֶם יְנַתֵּק. יוֹדוּ לַה' חַסְדּוֹ וְנִפְלְאוֹתָיו לִבְנֵי אָדָם. כִּי שִׁבַּר דַּלְתוֹת נְחֹשֶׁת וּבְרִיחֵי בַרְזֶל גִּדֵּעַ.

האסיר היהודי המפורסם ביותר בעולם, המרגל יהונתן פולארד, השתחרר לפני זמן קצר מבית הכלא 'באטנר' בצפון קרוליינה, לאחר שסיים לרצות 30 שנים תמימות מאחורי סורג ובריח – עשרת אלפים ותשע מאות וחמישים ושבעה ימים, בהם לא יצא אפילו לחופשה אחת.

פולארד נדון למאסר עולם בעוון ריגול למען ישראל, לאחר שהעביר לשירותי המודיעים הישראליים מסמכים מסווגים שנטל ממקום עבודתו במודיעין של הצי האמריקני. מאמצים כבירים וחובקי עולם שנעשו כדי להשיג לו חנינה, הוכשלו פעם אחר פעם בידי הרשויות בארה"ב. לפני כארבעה חודשים החליטה סוף-סוף ועדת השחרורים האמריקנית כי עונשו ייקצב ל-30 שנה, המסתיימים היום.

יהונתן פולארד – הסיפור המלא

ג'ונתן ג'יי פולארד נולד לפני 61 שנים להוריו מוריס ומלכה בעיר גלווסטון, טקסס. כשהיה בן 25 התקבל לעבודה במודיעין הצי במרילנד, שם התקדם וזכה בתוך זמן לא ארוך לסיווג ביטחוני גבוה.

בשנת תשמ"ד פנה האנליסט הצעיר לאל"מ במיל' אביאם סלע – ששהה באותה העת בארה"ב לצורך לימודים אקדמאיים ולא כיהן בתפקיד רשמי במערכת הביטחון – והציע לו להעביר למדינת ישראל חומרי מודיעין מסווגים, אליהם נחשף במסגרת תפקידו. סלע התלהב והחל לשמש כצינור בינו לבין הלשכה לקשרי מדע במשרד הביטחון (לק"ם), בראשה עמד אז רפי איתן.

קרא עוד:
[postim]

ערכו של החומר המודיעיני שסיפק פולארד לא סולא בפז עבור מדינת ישראל. הוא העביר מידע רב על יכולותיהן הצבאיות של מדינות ערב, בהן מערך הנשק להשמדה המונית ואף מסר חומרים ששימשו לתכנון מבצע להשמדת מפקדות אש"ף בתוניסיה.

Pollard_videoframeתמונה מפלילה. פולארד נוטל מסמכים מסווגים ממקום עבודתו

לאחר כשנה וחצי של פעילות, החלו הממונים עליו לחשוד בו וערבו בחקירה את לשכת החקירות הפדראלית (FBI). בח' בכסלו תשמ"ו (21.11.85), הגיעו סוכני ה-FBI אל ביתו לעצור אותו. פולארד ואשתו הצליחו להתחמק ומיהרו ברכבם אל שגרירות ישראל בוושינגטון, אך ב'הוראה מלמעלה' נסגרו בפניהם השערים והם נפלו לידי הסוכנים האמריקנים שהגיעו למקום רגעים ספורים לאחר מכן.

עונש חסר כל פרופורציה

עם פתיחת משפטו, היה נראה כי אמנם יקבל עונש חמור אך בגבול הסבירות. הוא חתם על עסקת טיעון במסגרתה השיבה ישראל את כל המסמכים שהעביר לה. התביעה מצדה ביקשה עונש של 20 שנות מאסר תוך הבנה שהעונש שייגזר בפועל יעמוד על מחצית מכך, אך תזכיר מסווג שהעביר מזכיר ההגנה דאז, קספר וינברגר, לידי השופט, ימים ספורים טרם גזר הדין, הביא אותו להעניש את פולארד במאסר עולם, עם המלצה שלא לשחררו לעולם.

מדינת ישראל ניסתה במשך שנים ארוכת להימנע מנטילת אחריות על מעשיו של האיש שריגל מטעמה, למרות שמימנה את הוצאותיו המשפטיות והייתה מעורבת בהליך המשפטי. רק בשנת תשנ"ו הוענקה לפולארד אזרחות ישראלית ושנתיים נוספות חלפו עד שהודיע משרד ראש הממשלה כי "ממשלת ישראל מכירה במחויבותה כלפיו ומוכנה לשאת באחריות מלאה הנובעת מכך".

קמפיין חובק עולם שלא הביא כל תוצאה

ראשי ממשלות ישראל פנו מספר פעמים לנשיאי ארצות הברית בבקשה לחנון את פולארד. הראשון שהעז להעלות את הנושא היה ראש הממשלה המנוח יצחק רבין, שעשה זאת בתקופת הסכמי אוסלו, כ-10 שנים לאחר מאסרו של המרגל. לאחריו פנה גם ראש הממשלה בנימין נתניהו לנשיא קלינטון, ששקל את הנושא בחיוב, אך התנגדות עזה בקהיליית הביון האמריקנית טרפדה שוב ושוב את המהלך.

NA-BF033_MADOFF_F_20100317204312מאחורי הסורגים. הכלא הפדרלי 'באטנר', צפון קרוליינה

בשנים האחרונות נרשמה עליית מדרגה משמעותית בקמפיין לשחרר את פולארד, כשעוד ועוד אישים בכירים בוושינגטון קוראים לקצוב את עונשו או לחנון אותו. ראש הממשלה נתניהו הוסיף את שלו על כשעל בימת הכנסת קרא פומבית לראשונה לנשיא אובמה להעניק חנינה, אך דבר לא עזר.

כאמור, הסיבה לשחרור היום היא טכנית בעיקרה, משום שתקופת המאסר שלו הגיעה לסיומה כל עוד ולא התקבלה החלטה אחרת להאריך אותה. בחמש השנים הבאות יוטלו על פולארד הגבלות כבדות: הוא לא יוכל לעזוב את אדמת ארצות הברית והוא יישא עליו אזיק אלקטרוני לצורך פיקוח.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture